ФАХОВА ПІДГОТОВКА ВЧИТЕЛІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ
Ключові слова:
освітні програми, інклюзивна освіта, діти з особливими освітніми потребамиАнотація
Сучасний учитель фізичної культури повинен мати високий рівень професійної компетентності, володіти основами медичних знань. Освітні програми (ОП) підготовки бакалаврів зі спеціальності 014.11 Середня освіта (Фізична культура) потребують переорієнтації відповідно до соціальних запитів сьогодення та забезпечення потреб ринку праці в підготовці висококваліфікованих фахівців з фізичної культури для закладів освіти різних типів, у тому числі й інклюзивних.
Мета статті: проаналізувати освітні програми підготовки бакалаврів зі спеціальності 014.11 Середня освіта (Фізична культура) у різних закладах вищої освіти (ЗВО) України щодо фахової підготовки вчителів фізичної культури до професійної діяльності в умовах інклюзивної освіти.
Методологічну основу становлять дедуктивний та індуктивний методи дослідження шляхом вивчення, аналізу та узагальнення змістового наповнення освітніх програм, контент-аналіз.
Наукова новизна. В статті представлено результати аналізу освітніх програм підготовки бакалаврів зі спеціальності 014.11 Середня освіта (Фізична культура) у різних закладах вищої освіти (ЗВО) України щодо наявності специфічних складових, які забезпечують готовність майбутніх учителів фізичної культури до роботи в умовах інклюзивного освітнього середовища. До цього часу в спеціалізованих джерелах та періодичних фахових виданнях дані аналогічних досліджень не було представлено.
Висновки. Переважна більшість ЗВО України переорієнтовує власні освітні програми відповідно до взаємозумовленості соціально-педагогічних явищ. Встановлено, що здобувачі першого (бакалаврського) рівня вищої освіти зі спеціальності 014.11 Середня освіта (Фізична культура) запроваджують в індивідуальні освітні траєкторії такі вибіркові дисципліни, які готують їх до роботи з дітьми з особливими освітніми потребами (ООП). На наш погляд, дисципліни, спрямовані на фахову підготовку майбутніх учителів фізичної культури до професійної діяльності в умовах інклюзивної освіти варто включати до переліку обов’язкових освітніх компонентів циклу професійної підготовки, оскільки саме вони забезпечують здатність адаптації випускників працювати в різних умовах, розв’язувати складні спеціалізовані задачі, такі як соціалізація і фізична реабілітація дітей з особливими освітніми потребами, уможливлюють оволодіння додатковими компетентностями на межі педагогіки, фізичної культури, психології, медицини, що підвищує їх конкурентноспроможність на ринку праці.
Посилання
Zaporizʹkyy natsionalʹnyy universytet. Osvitnya prohrama pidhotovky bakalavriv za spetsialʹnistyu 014. 11 Serednya osvita (Fizychna kulʹtura) [Zaporizhzhia National University. Educational program for bachelors in specialty 014.11 Secondary education (Physical culture). Retrieved from https://www.znu.edu.ua/ opp2020/ bak/fv/opp_014_bakalavr_serednya_osv__ta__f__zichne_vikhovannya_.pdf
Inklyuzyvne navchannya. Ministerstvo osvity y nauky Ukrayiny [Inclusive education. Ministry of Education and Science of Ukraine]. (2020). Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/tag/inklyuzivne-navchannya
Natsionalʹnyy universytet fizychnoho vykhovannya i sportu Ukrayiny. Osvitnya prohrama pidhotovky bakalavriv za spetsialʹnistyu 014.11 Serednya osvita (Fizychna kulʹtura) [National University of Physical Education and Sports of Ukraine. Educational program for bachelors in specialty 014.11 Secondary education (Physical culture)]. Retrieved from https://uni-sport.edu.ua/sites/default/files/rozklad/ serednya_ osvita_fizychna_kultura.pdf
Natsionalʹnyy universytet «Chernihivsʹkyy kolehium» imeni T.H. Shevchenka. Osvitnya prohrama pidhotovky bakalavriv za spetsialʹnistyu 014.11 Serednya osvita (Fizychna kulʹtura) [T.H. Shevchenko National University «Chernihiv Colehium». Educational program for bachelors in the specialty 014.11 Secondary education (Physical culture)]. Retrieved from https://drive.google.com/file/d/1eebivP6E-Zm2JkGS3XSqLSQcDAg7cJXt/view
Poroshenko, M. A. (2019). Inklyuzyvna osvita: navchalʹnyy posibnyk [Inclusive education: a textbook]. Kyiv, Ukraine : TOV «Ahent·stvo «Ukrayina».
Ternopilʹsʹkyy natsionalʹnyy pedahohichnyy universytet imeni Volodymyra Hnatyuka. Osvitnya prohrama pidhotovky bakalavriv za spetsialʹnistyu 014.11 Serednya osvita (Fizychna kulʹtura) [Ternopil National Pedagogical University named after Volodymyr Hnatyuk. Educational program for bachelors in specialty 014.11 Secondary education (Physical culture)]. Retrieved from http://tnpu.edu.ua/about/ public_inform/ akredytatsiia%20ta%20litsenzuvannia/osvitni_prohramy/bakalavr/fizvyh/OPP_014_2019.pdf