ФОРМУВАННЯ ЦИФРОВОЇ ГРАМОТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ
Ключові слова:
цифрова грамотність, майбутні учителі, дистанційне навчання, навчальна дисципліна, професійна підготовкаАнотація
Метою статті є визначення особливостей формування цифрової грамотності майбутніх учителів в умовах дистанційного навчання.
Методологія. Дослідження ґрунтується на поєднанні положень кількох теоретико-методологічних підходів, зокрема: діяльнісного, компетентнісного, особистісно орієнтованого, аксіологічного. У процесі наукового пошуку використано низку загальнонаукових і педагогічних методів, що забезпечили об’єктивність і комплексність дослідження, зокрема: аналіз літератури з проблеми дослідження – з метою визначення стану розробленості питання й перспектив його дослідження; зіставлення – для порівняння поглядів різних учених; систематизації й узагальнення – для формулювання
висновків; спостереження за освітнім процесом і аналіз результатів навчальної діяльності майбутніх учителів – для визначення ефективності формування досліджуваного феномена.
Наукова новизна. Визначено теоретичні й практичні аспекти формування цифрової грамотності майбутніх учителів в умовах дистанційного навчання в контексті формальної і неформальної освіти.
Висновки. З’ясовано, що цифрова грамотність – це система когнітивних, соціальних і технічних навичок, які гарантують ефективну життєдіяльність людини в інформаційному середовищі, а отже, і в процесі дистанційної освіти, яка є однією з форм організації освітнього процесу, що реалізується за допомогою сучасних педагогічних, комп’ютерних і телекомунікаційних технологій, методів і засобів, що дають змогу навчатися без відвідування закладу освіти за умови систематичного супроводу з боку викладачів.
Доведено, що використання дистанційних форм і методів навчання в професійній підготовці майбутніх учителів сприяє формуванню в них інформаційної культури, стимулює інтерес до оволодіння інноваційними засобами навчання та застосування інформації, спонукає їх до самостійної роботи, особистісного і професійного розвитку, сприяє індивідуалізації процесу їхнього професійного становлення. Сформованість цифрової грамотності в майбутніх учителів сприятиме відповідно підвищенню ефективності навчально-виховного процесу в закладах загальної середньої освіти, а також інтенсифікації формування вмінь зі створення, пошуку, обробки інформації, обміну нею для навчання й приватного користування.