СТАН МОТИВАЦІЇ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ДО ФІЗИЧНОЇ АКТИВНОСТІ

Автор(и)

  • В. І. Банах Кременецька обласна гуманітарно-педагогічна академія імені Тараса Шевченка https://orcid.org/0000-0002-0903-5002

Ключові слова:

фізична активність, здобувачі вищої освіти, мотивація, стан сформованості

Анотація

Мета роботи полягала у з’ясуванні стану сформованості мотивації хлопців – здобувачів вищої освіти до здійснення систематичної фізичної активності у вільний від навчання час.

Методологія дослідження передбачала використання комплексу адекватних цій меті методів: загальнонаукових (аналіз, синтез, систематизація), за допомогою яких опрацьо-вували використані джерела інформації; анкетне опитування для одержання від хлопців інформації, що пов’язані з фізичною активністю у вільний від навчання час; педагогічних (експеримент) для оптимальної організації дослідження, а саме реалізації його констатувального етапу; математичної статистики – для коректного опрацювання емпіричних даних, одержаних під час анкетування. Було опитано 257 хлопців, усі –здобувачі вищої освіти на факультетах, що не здійснюють підготовку майбутніх фахівців із фізичного виховання та спорту.

Наукова новизна полягає, передусім в одержанні даних про стан сформованості мотивації до фізичної активності, яким на сучасному етапі відзначаються хлопці – здобувачі вищої освіти; у поглибленні знань про дієвість організації і змісту фізичного виховання в закладі вищої освіти гуманітарного профілю в аспекті формування у хлопців мотивації внутрішнього типу до фізичної активності; подальшому розвитку знань про особливості мотивів та чинників, що визначають сформованість у хлопців мотивації внутрішнього типу до фізичної активності у вільний від навчання час.

Висновки. У хлопців, які є здобувачами вищої освіти на факультетах гуманітарного профілю, переважає зовнішній тип мотивації до здійснення фізичної активності у вільний від навчання час. Виявлено хлопців із амотивацією, а також незначна кількість із найвищим рівнем мотивації, тобто внутрішнього типу. У зв’язку з одержаними даними необхідно переглянути підходи до формування і реалізації змісту фізичного виховання, посилити увагу до формування знань, пов’язаних із фізичною активністю, а також застосовувати адекватні мотиваційні чинники, визначені з урахуванням індивідуальних особливостей здобувача.

Біографія автора

В. І. Банах, Кременецька обласна гуманітарно-педагогічна академія імені Тараса Шевченка

Кандидат наук з фізичного виховання і спорту, доцент,
доцент кафедри теоретико-біологічних
основ фізичного виховання,
Кременецька обласна гуманітарно-педагогічна
академія імені Тараса Шевченка
(Кременець, Україна)

Посилання

Banakh, V. (2019). Personifikovanyy pidkhid do fizychnoho vykhovannya student·sʹkoyi molodi [Perso-nalized approach to physical education of student youth]. Visnyk Kamianets-Podilskoho nats. u-tu imeni Ivana Ohiienka. Fizychne vykhovannia, sport i zdorovia liudyny. – Bulletin of Kamianets-Podilskyi National Ivan Ogiienko University. Physical education, sports and human health, 15, 11-15. doi: 10.32626/2309-8082.2019-15.11-15

Boychuk, Y. Iedynak, G., Galamanzhuk, L. Klyus, O., & Skavronskiy, O. (2019). Doslidzennya interesu stu-dentok do rozvytky fizychnyh yakostey pedagogichnymy zasobamy [Research of students’ interest in the development of physical qualities by pedagogical means]. Visnyk Kamianets-Podilskoho nats. u-tu imeni Ivana Ohiienka. Fizychne vykhovannia, sport i zdorovia liudyny. – Bulletin of Kamyanets-Podilskyi Ivan Ogiienko National University. Physical Education, Sports and Human Health, 13, 29–34. doi: 10.32626/2227–6246. 2019–13.29–33.

Galamanzhuk, L. L., & Iedynak, G. A. (2019). Osnovy naukovykh doslidzhen [Fundamentals of scientific research]. Kamyanets-Podilsky, Ukraine: Drukarnya Ruta LLC.

Dutchak M., & Trachuk S. (2012). Metodolohichni zasady orhanizatsiyi fizychnoho vykhovannya v navchalʹnykh zakladakh Ukrayiny [Methodological principles of organization of physical education in educational insti-tutions of Ukraine]. Fizychna aktyvnist, zdorovia i sport. – Physical activity, health and sports, 2 (8), 11–16.

Iedynak, G. A. (2014). Deyaki teoretyko-metodychni aspekty posylennya motyvatsiyi studentiv do systematychnoyi fizychnoyi aktyvnosti ozdorovchoyi spryamovanosti [Some theoretical and methodological aspects of strengthening the motivation of students to systematic physical activity of health orientation]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: Pedahohichni nauky. Fizychne vykhovannia ta sport. – Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University. Series: Pedagogical sciences. Physical education and sports,118 (3), 109-113.

Zhidenko, D. P., & Kulish, O. V. (2020). Psykholohichni osoblyvosti studentiv ukrayinsʹkykh i zarubizhnykh navchalʹnykh zakladiv [Psychological features of students of Ukrainian and foreign educational institutions]. International scientific e-journal ΛΌГОΣ. ONLINE, 15. – URC: https://www.ukrlogos.in.ua/10.11232-2663-4139.15.21.html (Last accessed: 13.12.2021)

Kokun, O. M. (2004). Optymizatsiya adaptatsiynykh mozhlyvostey lyudyny u psykhofiziolohichnomu zabezpechenni diyalʹnosti [Optimization of human adaptive capabilities in psychophysiological support of activity: abstract of the dissertation for the sciences degree of doctor of psychological sciences: 19.00.02 G. Kostyuk Institute of Psychology of the Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine]. Kyiv, 28 p.

Lukavenko, A. V. (2013). Dyferentsiyovanyy pidkhid do korektsiyi psykhofizychnoho stanu studentiv u protsesi fizychnoho vykhovannya [Differentiated approach to the correction of psychophysical condition of students in the process of physical education: abstract of the dissertation for the sciences degree of candidate of physical education and sport: 24.00.02 Lviv State University of Physical Culture]. Lviv, 20 p.

Nosko, M. O. (2014). Zdoroviazberezhuvalni tekhnolohii u fizychnomu vykhovanni : monohrafiia [Health-preserving technologies in the physical education: monograph]. Kyiv, Ukraine: Chalchynska N. V.

Otravenko, O. V. (2019). Rukhova kulʹtura yak komponent yakisnoyi profesiynoyi pidhotovky zdobuvacha vyshchoyi osvity [Motor culture as a component of high-quality professional training of higher education seekers]. Visnyk Kamianets-Podilskoho nats. u-tu imeni Ivana Ohiienka. – Bulletin of Kamyanets-Podilskyi Ivan Ogiienko National University, 12, 50–54.

Panchuk, N., & Sliusarchuk, V. (2019). Vplyv stati na formuvannya tsinnisnoho komponentu profesiynoyi pidhotovky u zakladi vyshchoyi osvity [The influence of gender on the formation of the value component of vocational training in higher education]. Visnyk Kamianets-Podilskoho nats. u-tu imeni Ivana Ohiienka. Fizychne vykhovannia, sport i zdorovia liudyny. – Bulletin of Kamyanets-Podilskyi Ivan Ogiienko National University, 15, 85-91. doi: 10.32626/2309-8082.2019-15.85-91

Iedynak, G. A., Galamanzhuk, L. L., Mysiv, V. M., Zubal, M. V., & Klyus, O. A. (2021). Somatotypy ta fizychnyy stan ditey i molodi [Somatotypes and physical condition of children and youth: monograph]. Kamyanets-Podilskyi, Ukraine: LLC «Printing House Ruta».

Tomenko, O. A. (2012). Teoretyko-metodolohichni osnovy nespetsialʹnoyi fizkulʹturnoyi osvity uchnivsʹkoyi molodi [Theoretical and methodological bases of non-special physical education of student's youth: abstract of the dissertation for the sciences degree of doctor of physical education and sport: 24.00.02 National University of Phys. education and sports of Ukraine]. Kyiv, 36 p.

Shiyan, B. M., Iedynak, G. A., & Petryshyn, Yu. V. (2012). Naukovi doslidzhennya u fizychnomu vykhovanni ta sporti [Scientific research in physical education and sports : textbook]. Kamianets-Podilsky, Ukraine: Oyum Publishing House.

Yavorovska, L. M., Kamyshnikova, R. F., Polivanova, O. E., Yanovska, S. G., & Kudelko, S. M. (2013). Psykholohichni osoblyvosti studentskoho viku [Psychological features of student age]. Kharkiv, Ukraine: Karazin V. N. National University.

Adamčák, Š., Nemec, M., & Bartík, P. (2017). Opinions of primary school students on taking part in sport activities in selected regions of Slovakia. Journal of Physical Education and Sport, 17(Suppl. 1), 74–83. doi: 10.7752/jpes.2017.s1012

Bardus, M., Blake, H., Lloyd, S., & Suggs, L. S. (2014). Reasons for participating and not participating in a e-health workplace physical activity intervention: a qualitative analysis. International Journal of Workplace Health Management, 7(4), 229-246. doi: 10.1108/IJWHV-11-2013-0040

Suggs, S. & McIntyre, C. (2011). Public opinion towards health communication measures to address childhood overweight and obesity in the European Union. Journal of Public Health Policy, 32 (1), 91–106.

Downloads

Опубліковано

01.12.2023

Номер

Розділ

БІОМЕХАНІЧНІ, ПЕДАГОГІЧНІ, МЕДИКО-БІОЛОГІЧНІ ТА ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ ТА СПОРТУ