ПРОФЕСІЙНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ Й ОЦІНКА ЇЇ СФОРМОВАНОСТІ У МАЙБУТНІХ СПЕЦІАЛІСТІВ У ГАЛУЗІ ТРАНСПОРТУ
Ключові слова:
професійна компетентність, компоненти, критерії, показники, рівні сформованості, спеціаліст у галузі транспортуАнотація
У статті розглянуто аспекти підготовки майбутніх спеціалістів у галузі транспорту з позиції компетентнісного підходу. Показником якості професійної освіти сьогодення є сформованість професійної компетентості у майбутніх спеціалістів. Проаналізовано й узагальнено підходи до дефініції «професійна компетентність» та визначена оцінка її сформованості у майбутніх спеціалістів у галузі транспорту.
Мета статті: з’ясувати сутність поняття «професійна компетентність», виділити компоненти професійної компетентності майбутнього спеціаліста у галузі транспорту та критерії й показники її сформованості.
Методологія. При підготовці матеріалу відбувався аналіз психолого-педагогічної літератури та обґрунтування на його основі теоретичних положень дослідження; спостереження за формуванням професійної компетентності майбутніх спеціалістів у галузі транспорту та якісна перевірка її сформованості.
Наукова новизна. У дослідженні визначена сутність поняття «професійна компетентність», уточнені компоненти структури професійної компетентності майбутніх спеціалістів у галузі транспорту та виділені критерії й показники її
сформованості.
Висновки. Професійна компетентність випускника ЗПТО є основним результатом його професійної підготовки, що визначає його конкурентоспроможність на ринку послуг. Професійна компетентність майбутнього фахівця представляє собою рівень оволодіння особистістю знаннями, уміннями та навичками з відповідного фаху, маючи які вона здатна успішно ставити та реалізовувати завдання, пов’язані з професійною діяльністю. Структура професійної компетентності майбутнього спеціаліста у галузі транспорту включає: емоційно-вольовий, мотиваційно-ціннісний, когнітивний, комунікативний та креативно-діяльнісний компоненти. Визначені критерії, показники та рівні сформованості професійної компетентності майбутніх спеціалістів у галузі транспорту є основою діагностування поточного стану та аналізу результативності педагогічних впливів на досліджувану категорію спеціалістів.