МЕДИКО-БІОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ ДО ВІДНОВЛЕННЯ ПРАЦЕЗДАТНОСТІ ЛЕГКОАТЛЕТІВ У ПЕРІОДИ ТРЕНУВАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ

Автор(и)

Ключові слова:

висококваліфіковані легкоатлети, медико-біологічні засоби, відновлення, університетська клініка, тренувальний період

Анотація

Мета роботи. Обґрунтування ефективності використання медико-біологічних засобів відновлення працездатності організму висококваліфікованих легкоатлетів протягом періодів тренувального процесу в умовах університетської клініки СумДУ.

Методологія. Для досягнення мети використовувався теоретичний аналіз та систематизація даних науково-методичної літератури, даних мережі Інтернет, а також дослідження досвіду діяльності університетської клініки та центру спортивної підготовки висококваліфікованих легкоатлетів.

Наукова новизна. Обґрунтовано ефективність застосування системи медико-біологічних засобів відновлення працездатності організму висококваліфікованих легкоатлетів протягом періодів тренувального процесу.

Висновки. На сьогодні проблема відновлення кваліфікованих легкоатлетів на усіх етапах річного циклу тренування вивчена недостатньо. Сучасна концепція спортивного тренування розглядає тренувальне навантаження і медико-біологічні відновлювальні засоби як дві невід’ємні частини єдиного процесу. Зокрема, науково обґрунтоване використання медико-біологічних відновлювальних засобів, тісно пов’язане зі специфікою тренувального процесу, дозволяє істотно підвищити його якість, уникнути перенавантажень, не допускати перевтоми і перетренованості. Ефективність відновних впливів тісно пов’язана з вихідним функціональним станом, а одні й ті ж процедури можуть як прискорити процеси відновлення, так і бути додатковим навантаженням на організм. Саме тому розробка і впровадження науково обґрунтованих рекомендацій щодо методики медико-біологічного відновлення спортсменів високої кваліфікації на підставі аналізу сучасних досягнень медичної науки є одним із основних завдань подальшого наукового дослідження.

Біографії авторів

В. П. Шевець, Сумський державний університет

Викладач кафедри фізичної терапії,
ерготерапії та спортивної медицини,
Сумський державний університет
(Суми, Україна)

І. А. Бріжата, Сумський державний університет

Кандидат педагогічних наук, доцент кафедри фізичної терапії,
ерготерапії та спортивної медицини,
Сумський державний університет
(Суми, Україна)

В. Л. Войтенко, Сумськоий державний університет

Асистент кафедри фізичної терапії,
ерготерапії та спортивної медицини,
Сумськоий державний університет
(Суми, Україна)

Посилання

Latenko, S. B., Koрochynska, Yu. V. (2017). Metodologiya vykorystannya suchasnykh tekhnologiy fiziote-rapiyi z metoyu vidnovlennya fizychnoyi pratsezdatnosti sportsmeniv. [Methodology of using modern technologies of physiotherapy for the purpose of restoring the physical performance of athletes]. Naukovyy chasopys Natsionalnogo pedagogichnogo universytetu imeni M. P. Dragomanova, 3K(84), 11.

Sotnikov, D. D. (2021). Otsinka konkurentospromozhnosti universytetskykh klinik v suchasnykh umovakh reformuvannya galuzi okhorony zdorov’ya: kvalifikatsiina magisterska robota. [Evaluation of the competitiveness of university clinics in the modern conditions of reforming the health care industry: qualified master’s thesis]. Sumy: Sumskyy derzhavnyy universytet. S. 44.

Stratiichuk, N. A. (2012). Hihiienichne zabezpechennia fizychnoi kultury ta sportu: navch. posibnyk. [Gygienic provision of physical culture and sports: training manual]. Chernivtsi: Chernivetskyi nats. Un-t, 320.

Mylner, E. H. (2016). Formula zhyzny: Medyko-byolohycheskye osnovu ozdorovytelnoi fyzycheskoi kulturu. [Formula of life: Medical and biological foundations of health-improving physical culture]. Fyzkultura y sport – Physical Culture and Sport, 112.

Fizioterapiya u sporti (2020) : kurs lektsiy dlya zdobuvachiv drugogo (magisterskogo) rivnya vyshchoyi osvity osvitnoyi programy «Fizychna kultura ta sport» galuzi znan 01 Osvita/Pedagogika spets. 017 Fizychna kultura i sport, dennoyi ta zaoch. form navch. uklad. S. A. Melnyk [Physiotherapy in sports: a course of lectures for students of the second (master’s) level of higher education of the educational program «Physical culture and sport» of the field of knowledge 01 Education/Pedagogy special. 017 Physical culture and sports, full-time and part-time. forms of education]. Lutsk : Lutskyy NTU. 28 s.

Acosta, J. D., Whitley, M. D., May, L., Wlliams, M. V., et al. Stakeholder perspectives on a culture of health: Key findings [Electronic research]. Santa Monica, Calif.: RAND 199 Corporation, 2016. Access mode: http://www. Rand.org/pubs/research_reports/RR1274.html (date of access 22.10.16). Titlescreen.

Christian, H., Zubrick, S. R., Foster, S., Giles-Corti, B., Bull, F., Wood, L., Boruff, B. (2015). The influence of the neighborhood physical environment on early health and development: A review and call for research. Health & Place, 33, 25-36.

Dovgan, A. V. (2018). Consideration of features of a number of reproductive indicators in athletes of different age groups involved canoeing and canoeing. Bulletin of the Ukrainian Medical Dental Academy «Actual problems of modern medicine», Vol. 18, issue 3 (63), 164–168.

Gozhenko, A., Biryukov, V., Gozhenko, O., Zukow, W. (2018). Health as a space-time continuum. Journal of Education, Health and Sport, 8(11), 763-777.

Scobbie, L., Dixon, D., Wyke, S. (2019). Goal setting and action planning in the rehabilitation setting: development of a theoretically informed practice framework. Clin. Rehabil, 25(5), 468–482.

Pokhid v saunu pislya trenuvannya. [Going to the sauna after training]. [Internet resurs]. Rezhym dostupu: https://prostoinfo.com/zdorovya/pohid-v-saunu-pislya-trenuvannya.html

Universytetska klinika. [University clinic]. [Internet resurs]. Rezhym dostupu: https://clinic.health.sumdu. edu.ua/#

Fizychne vykhovannya i sport, rukhova aktyvnist ta ozdorovlennya v universyteti. [Physical education and sports, motor activity and health improvement at the university]. [Internet resurs]. URL : https://sumdu.edu.ua/ images/content/general/public-info/report/report-2018_sport.pdf

Downloads

Опубліковано

02.12.2023

Номер

Розділ

БІОМЕХАНІЧНІ, ПЕДАГОГІЧНІ, МЕДИКО-БІОЛОГІЧНІ ТА ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ ТА СПОРТУ