АКМЕОЛОГІЧНИЙ ПІДХІД ДО СТАНОВЛЕННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ УСПІШНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ
Ключові слова:
акмеологія, педагогічна акмеологія, акмеологічний підхід, акмеологічна модель педагога, професійна успішність вчителяАнотація
У статті проаналізовано сутність акмеологічного підходу у педагогічній освіті, який дозволяє розкрити зміст розвитку внутрішнього потенціалу особистості вчителя; запропоновано акмеологічну модель становлення професійної успішності вчителя, реалізація якої можлива за умови застосування акметехнологій, спрямованих на розвиток когнітивного та емотивного компонентів структури особистості, формування здатності до особистісного зростання в педагогічній діяльності.
Мета статті – проаналізувати сутнісні характеристики акмеологічного підходу у становленні професійної успішності майбутнього вчителя.
Методологія дослідження. У статті використано багаторівневий системний аналіз наукових джерел, що ґрунтується на філософському, загальнонауковому та частково-науковому рівнях пізнання. Методологічною основою дослідження є системний підхід до аналізу психолого-педагогічних джерел та педагогічних досліджень з акмеологічної педагогіки щодо професійної діяльності. Методологія дослідження дозволила виокремити зовнішні та внутрішні чинники професійної успішності; проаналізувати акмеологічні моделі педагога та на їх основі запропонувати акмеологічну модель професійної успішності вчителя.
Наукова новизна дослідження полягає у обґрунтуванні акмеологічної моделі професійної успішності вчителя, яка складається з таких компонентів: установка на професійно-особистісне зростання, здатність до самопізнання, актуалізація здатності до розвитку, здатність до самореалізації.
Висновки. Професійна успішність педагога є особистісно якісною характеристикою діяльності, яка визначається як професійними так і особистісними показниками. Акмеологічна спрямованість вчителя на постійний саморозвиток і самовдосконалення є джерелом підтримки сталості професійної успішності впродовж всього професійного шляху, визначає високу продуктивність та емоційну комфортність у професійній діяльності.