СТРУКТУРНІ КОМПОНЕНТИ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ ДО ВИКЛАДАННЯ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ
Ключові слова:
майбутній учитель початкових класів, готовність, фізична культура, креативно-оздоровча діяльністьАнотація
У статті проаналізовані компоненти готовності майбутніх учителів початкових класів до викладання фізичної культури. Готовність майбутніх учителів початкових класів до викладання фізичної культури в закладах початкової освіти потрактовано як інтегративне, складноструктуроване утворення особистості, що характеризується спрямованістю на формування креативно-оздоровчого освітнього середовища в початковій школі, а також ціннісне ставлення до збереження здоров’я, наявність спеціальних знань та вмінь із фізичної культури як навчального предмета та психолого-педагогічних і методичних засад її викладання, особистісно-професійних якостей та здатностей до самоусвідомлення й самоорганізації, що в сукупності сприятимуть забезпеченню гармонійного розвитку особистості дитини.
Мета роботи – розкрити, проаналізувати та обґрунтувати структурні компоненти готовності майбутніх учителів початкових класів до викладання фізичної культури.
Методологія дослідження: базується на загальних принципах філософської, психологічної, педагогічної теорії та сучасних положеннях педагогічної науки і відображає взаємозв’язок методологічних підходів до вивчення досліджуваної проблематики. Для вирішення завдань дослідження використано методи аналізу, синтезу, узагальнення, конкретизації.
Наукова новизна: визначено і розкрито компоненти структури готовності майбутніх учителів початкових класів до викладання фізичної культури.
Висновки. Вирішуючи освітні завдання на засадах креативно-оздоровчої діяльності, майбутній учитель початкової школи в процесі викладання фізичної культури має бути готовим виявляти креативну позицію, креативний стиль, креативні знання, вміння та навички. Перша складова забезпечує його здатність «бачити» всі проблеми змісту й організації освітнього процесу та готовність до їх креативного вирішення. Друга є психологічним механізмом особистої самоорганізації власного психологічного та фізичного розвитку вчителя. А остання визначає рівень особистої педагогічної пошукової валеологічної діяльності як інструментарію самостійного творчого вирішення завдань фізичного розвитку вчителя й учнів початкової школи.
Посилання
Honcharenko, S. U. (2011). Ukrainskyi pedahohichnyi entsyklopedychnyi slovnyk [Ukrainian pedagogical encyclopedic dictionary] ; 2-he vyd., dopov. y vypr. Rivne: Volynski oberehy. Ukraine. 552.
Nosko, M. (2020). Pidhotovka fakhivtsiv z fizychnoi kultury i sportu: profesiino-pedahohichni, naukovoposhukovi, tekhnolohichni aspekty : kolektyvna monohrafiia [Training of specialists in physical culture and sports: professional and pedagogical, research, technological aspects: scientific publication : collective monograph.]: naukove vydannia / za nauk. red. M. O. Nosko. Cherkasy: Vydavets Chabanenko Yu.V. Ukraine 404.
Nosko, M. O., Deikun, M. P., & Nosko, Yu. M. (2018). Kreatyvna osvita suchasnoho studenta [Creative education of a modern student]: navch. posib. Chernihiv: Desna Polihraf. Ukraine. 152.
Nosko, Yu. M. (2020). Profesiina pidhotovka maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv do vykladannia fizychnoi kultury [The professional training of future primary school teachers’ to teach physical education.]: teoriia i praktyka: monohrafiia. Chernihiv. Ukraine 444.
Ostapchuk, O. Ye. (2004). Diialnist uchytelia: hotovnist do innovatsii [Teacher's activity: readiness for innovations]. Kryvyi Rih: PP Irida. Ukraine. 155.
Petryshyn, L. Y. (2012). Analiz definitsii «kreatyvnist» yak osnovy tvorchoi pedahohichnoi diialnosti. Novi tekhnolohii navchannia [Analysis of the definition of «creativity» as the basis of creative pedagogical activity. New learning technologies]. № 73. 182-189.
Rodzhers, K. (1990). Tvorchestvo kak usylenye sebia. Voprosi psykholohyy. [Creativity as self-strengthening]. № 1. 164-168.
Romenets, V. A. (2001). Psykholohiia tvorchosti [Psychology of creativity]: navch. posib. 2-e vyd., dop. Kyiv: Lybid. 288.
Solohub, A. Y. (2000). Kreatyvnoe obrazovanye: talant y zdorove [Creative education: talent and health]: monoghraf. Kryvoi Roh: YVY. 264.
Stepanchenko, N. I. (2015). Formuvannia u maibutnikh uchyteliv fizychnoi kultury hotovnosti do innovatsiinoi diialnosti [Formation of future physical education teachers' readiness for innovative activity]. Naukovyi chasopys natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 15. Naukovopedahohichni problemy fizychnoi kultury (fizychna kultura i sport). Kyiv. Ukraine. Vyp. 5K (61). 234-236.
Tekhnolohii profesiino-pedahohichnoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv: navch. posibnyk / za zah red. Doktora pedahohichnykh nauk O. A. Dubaseniuk [Dubaseniuk, O. A. (Ed.) (2001). Technologies of professional and pedagogical training of future teachers: education. manual] Zhytomyr. derzh.ped. un-tet. Ukraine. 267.
Khutorskoi, A. V. (2003). Didakticheskaya e`vristika. Teoriya i tekhnologiya kreativnogo obucheniya. [Didactic heuristics. Theory and technology of creative learning]. Moskva: Izd-vo MGU. 416.
Tsos, A. V. (1994). Dyferentsiiovanyi pidkhid u protsesi profesiinoi pidhotovky vchytelia fizychnoi kultury. Extended abstract of candidate’s thesis: 13.00.01. Kyiv, Ukraine.
Nosko, M., Sahach, O., Nosko, Y., Griban, G., Kuznietsova, O., Bohuslavskyi, V., Dovgan, N., Samokish, I., Shkola, O., Zhukovskyi, Y., Plotitsyn, K., & Bloshchynskyi, I. (2020). Professional Development of Future Physical Culture Teachers during Studying at Higher Educational Institutions. International Journal of Applied Exercise Physiology. Vol. 9 (5). Р. 44-55.