СТРУКТУРНІ КОМПОНЕНТИ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ ДО ВИКЛАДАННЯ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ

Автор(и)

Ключові слова:

майбутній учитель початкових класів, готовність, фізична культура, креативно-оздоровча діяльність

Анотація

У статті проаналізовані компоненти готовності майбутніх учителів початкових класів до викладання фізичної культури. Готовність майбутніх учителів початкових класів до викладання фізичної культури в закладах початкової освіти потрактовано як інтегративне, складноструктуроване утворення особистості, що характеризується спрямованістю на формування креативно-оздоровчого освітнього середовища в початковій школі, а також ціннісне ставлення до збереження здоров’я, наявність спеціальних знань та вмінь із фізичної культури як навчального предмета та психолого-педагогічних і методичних засад її викладання, особистісно-професійних якостей та здатностей до самоусвідомлення й самоорганізації, що в сукупності сприятимуть забезпеченню гармонійного розвитку особистості дитини.

Мета роботи – розкрити, проаналізувати та обґрунтувати структурні компоненти готовності майбутніх учителів початкових класів до викладання фізичної культури.

Методологія дослідження: базується на загальних принципах філософської, психологічної, педагогічної теорії та сучасних положеннях педагогічної науки і відображає взаємозв’язок методологічних підходів до вивчення досліджуваної проблематики. Для вирішення завдань дослідження використано методи аналізу, синтезу, узагальнення, конкретизації.

Наукова новизна: визначено і розкрито компоненти структури готовності майбутніх учителів початкових класів до викладання фізичної культури.

Висновки. Вирішуючи освітні завдання на засадах креативно-оздоровчої діяльності, майбутній учитель початкової школи в процесі викладання фізичної культури має бути готовим виявляти креативну позицію, креативний стиль, креативні знання, вміння та навички. Перша складова забезпечує його здатність «бачити» всі проблеми змісту й організації освітнього процесу та готовність до їх креативного вирішення. Друга є психологічним механізмом особистої самоорганізації власного психологічного та фізичного розвитку вчителя. А остання визначає рівень особистої педагогічної пошукової валеологічної діяльності як інструментарію самостійного творчого вирішення завдань фізичного розвитку вчителя й учнів початкової школи.

Біографії авторів

Ю. М. Носко, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка

Scopus-Author ID 56880366900
Researcher ID AAT-8354-2021
Доктор педагогічних наук, доцент,
професор кафедри дошкільної та початкової освіти,
Національний університет
«Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

М. О. Носко, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка

Researcher ID C-6263-2017
Scopus-Author ID 56880089100
Дійсний член (академік) НАПН України,
доктор педагогічних наук, професор,
Національний університет
«Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

А. В. Кужельний, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка

Researcher ID AAE-4992-2022
Кандидат педагогічних наук, доцент кафедри спорту,
Національний університет
«Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

Посилання

Honcharenko, S. U. (2011). Ukrainskyi pedahohichnyi entsyklopedychnyi slovnyk [Ukrainian pedagogical encyclopedic dictionary] ; 2-he vyd., dopov. y vypr. Rivne: Volynski oberehy. Ukraine. 552.

Nosko, M. (2020). Pidhotovka fakhivtsiv z fizychnoi kultury i sportu: profesiino-pedahohichni, naukovoposhukovi, tekhnolohichni aspekty : kolektyvna monohrafiia [Training of specialists in physical culture and sports: professional and pedagogical, research, technological aspects: scientific publication : collective monograph.]: naukove vydannia / za nauk. red. M. O. Nosko. Cherkasy: Vydavets Chabanenko Yu.V. Ukraine 404.

Nosko, M. O., Deikun, M. P., & Nosko, Yu. M. (2018). Kreatyvna osvita suchasnoho studenta [Creative education of a modern student]: navch. posib. Chernihiv: Desna Polihraf. Ukraine. 152.

Nosko, Yu. M. (2020). Profesiina pidhotovka maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv do vykladannia fizychnoi kultury [The professional training of future primary school teachers’ to teach physical education.]: teoriia i praktyka: monohrafiia. Chernihiv. Ukraine 444.

Ostapchuk, O. Ye. (2004). Diialnist uchytelia: hotovnist do innovatsii [Teacher's activity: readiness for innovations]. Kryvyi Rih: PP Irida. Ukraine. 155.

Petryshyn, L. Y. (2012). Analiz definitsii «kreatyvnist» yak osnovy tvorchoi pedahohichnoi diialnosti. Novi tekhnolohii navchannia [Analysis of the definition of «creativity» as the basis of creative pedagogical activity. New learning technologies]. № 73. 182-189.

Rodzhers, K. (1990). Tvorchestvo kak usylenye sebia. Voprosi psykholohyy. [Creativity as self-strengthening]. № 1. 164-168.

Romenets, V. A. (2001). Psykholohiia tvorchosti [Psychology of creativity]: navch. posib. 2-e vyd., dop. Kyiv: Lybid. 288.

Solohub, A. Y. (2000). Kreatyvnoe obrazovanye: talant y zdorove [Creative education: talent and health]: monoghraf. Kryvoi Roh: YVY. 264.

Stepanchenko, N. I. (2015). Formuvannia u maibutnikh uchyteliv fizychnoi kultury hotovnosti do innovatsiinoi diialnosti [Formation of future physical education teachers' readiness for innovative activity]. Naukovyi chasopys natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 15. Naukovopedahohichni problemy fizychnoi kultury (fizychna kultura i sport). Kyiv. Ukraine. Vyp. 5K (61). 234-236.

Tekhnolohii profesiino-pedahohichnoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv: navch. posibnyk / za zah red. Doktora pedahohichnykh nauk O. A. Dubaseniuk [Dubaseniuk, O. A. (Ed.) (2001). Technologies of professional and pedagogical training of future teachers: education. manual] Zhytomyr. derzh.ped. un-tet. Ukraine. 267.

Khutorskoi, A. V. (2003). Didakticheskaya e`vristika. Teoriya i tekhnologiya kreativnogo obucheniya. [Didactic heuristics. Theory and technology of creative learning]. Moskva: Izd-vo MGU. 416.

Tsos, A. V. (1994). Dyferentsiiovanyi pidkhid u protsesi profesiinoi pidhotovky vchytelia fizychnoi kultury. Extended abstract of candidate’s thesis: 13.00.01. Kyiv, Ukraine.

Nosko, M., Sahach, O., Nosko, Y., Griban, G., Kuznietsova, O., Bohuslavskyi, V., Dovgan, N., Samokish, I., Shkola, O., Zhukovskyi, Y., Plotitsyn, K., & Bloshchynskyi, I. (2020). Professional Development of Future Physical Culture Teachers during Studying at Higher Educational Institutions. International Journal of Applied Exercise Physiology. Vol. 9 (5). Р. 44-55.

Downloads

Опубліковано

05.12.2023

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ З ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ ТА СПОРТУ