ФАСИЛІТАТИВНИЙ ПІДХІД У ПРОЦЕСІ НЕПЕРЕРВНОГО ПРОФЕСІЙНОГО ЗРОСТАННЯ ВЧИТЕЛІВ
Ключові слова:
неперервне професійне зростання, майбутній вчитель фізичної культури, вчитель фізичної культури, конгруентність, фасилітаціяАнотація
Етапами неперервного професійного зростання вчителя фізичної культури є: етап професійного самовизначення та розвитку під час навчання у закладі вищої освіти; етап професійного вдосконалення та професійного зростання під час післядипломної підготовки у ході підвищення кваліфікації. Успішність процесу підготовки майбутнього вчителя фізичної культури переважно залежить від характеру професійно-педагогічної взаємодії. Успішність процесу підготовки майбутнього вчителя фізичної культури не в останню чергу залежить від її характеру. Взаємодія між викладачем та вчителем фізичної культури у процесі підвищення кваліфікації останнього створює ситуацію партнерства, взаємного доступу до педагогічного ресурсу, формує основу для професійного зростання усіх її учасників. Для професійного розвитку педагога важливими є взаємодія, яка зародилась у процесі діалогового спілкування між членами групи вчителів-слухачів. Лектор виступає одразу в кількох ролях, зокрема, фасилітатора та консультанта, у кожній із яких він організовує взаємодію учасників процесу підвищення кваліфікації.
Метою статті є розгляд особливостей фасилітативного підходу як однієї із осново-положних засад процесу неперервного професійного зростання вчителів фізичної культури.
Методологічною основою статті є філософські, психологічні, педагогічні теорії та положення, які розкривають концептуальні підходи щодо досліджуваної проблематики.
Наукова новизна полягає у дослідженні сутності фасилітативного підходу до процесу неперервного професійного зростання вчителів фізичної культури.
Висновки. У процесі неперервного професійного зростання визначальним стає педагогічне забезпечення професійного розвитку особистості вчителя фізичної культури. В основу навчання передусім має бути покладене розуміння потенційних можливостей професійного розвитку особистості, які закладені в ній самій.
Посилання
Atroshkina, V. E. (2015). Kompetentnostnyj podhod v nepreryvnom obrazovanii pedagogov [Competence-based approach in continuing education of teachers]. Mezhdunarodnye pedagogicheskie chteniya «Nepreryvnoe obrazovanie pedagogov: dostizheniya, problemy, perspektivy» – International Pedagogical Readings «Continuous Education of Teachers: Achievements, Problems, Prospects». M-vo obrazovaniya Resp. Belarus', GUO «Akad. poslediplom. obrazovaniya», OO «Belorus. ped. o-vo» . Minsk, Belarus: APO, Рр. 24–28.
Efimenko, S. M. (2011). Teoreticheskij analiz t'yutorskogo soprovozhdeniya razvitiya budushchih pedagogov professional'nogo obucheniya kak rezul'tat smeny paradigmy obrazovaniya [Theoretical analysis of tutor support for the development of future teachers of vocational training as a result of a change in the paradigm of education]. Sibirskij pedagogicheskij zhurnal – Siberian pedagogical journal. Novosibirsk, Russia. №6. Рр. 143–154.
Zeer, E. F. (1999). Lichnostno orientirovannye tekhnologii professional'nogo razvitiya specialista: nauchno-metodicheskoe posobie [Personally-oriented technologies of professional development of a specialist: scientific and methodological manual]. Ekaterinburg, Russia : GPPU, 244 p.
Kovalenko, L. V. (2007). Vykorystannia interaktyvnykh tekhnolohiy̆ u systemi pidvyshchennia kvalifikatsiï pedahohichnykh kadriv [Victory of interactive technologies in the system of training the qualifications of pedagogical personnel]. Kultura narodov Prychernomoria – Culture of the peoples of the Black Sea region. Simferopol, Ukraine. №115, V. 1. Pp. 60–65. Retrieved from: http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/ 107544
Kolesnikova, I. A. (2001). Pedagogicheskaya real'nost': opyt mezhparadigmal'noj refleksii. Kurs lekcij po filosofii obrazovaniya [Pedagogical reality: the experience of inter-paradigmatic reflection. Course of lectures on philosophy of education]. SPb, Russia: Detstvo-Press. 288 p.
Rean, A. A., & Dem'yanchuk, R. V. (2016). Metodologicheskie osnovaniya psihologicheskogo soprovozhdeniya pedagoga na raznyh etapah ego professional'no-lichnostnogo stanovlennya [Methodological foundations of psychological support of a teacher at different stages of his professional and personal development]. Rossijskij psihologicheskij zhurnal – Russian psychological journal. Moscow, Russia. V. 13. №1. Pp. 85–93.
Rodina, N. V. (2011). Psykholohiia kopinh-povedinky: systemne modeliuvannia: monohrafiia [Psychology of coping behavior: systemic model: monograph]. Odesa, Ukraine. 364 p.
Rodina, N. V. (2014). Rol Eho-konhruentnosti osobystosti v podolanni stresovykh sytuatsii ta zabezpechenni sub’iektyvnoho vidchuttia bezpeky [The role of Ego congruence in particular in the region of stressful situations and in the absence of sub-active perception of safety]. Visnyk Odeskoho natsionalnoho universytetu – Visnik of Odessa National University. Odesa, Ukraine. V.19, Vyp.2. Pp. 270–281. Retrieved from: http:// nbuv. gov. ua/ UJRN/
Sahach, O. M. (2021). Teoretychni i metodychni zasady profesiinoho zrostannia vchyteliv u systemi neperervnoi pedahohichnoi osvity [Theoretical and methodical ambush of professional education of teachers in the system of continuous pedagogical education]: Extended abstract of doctor's thesis. Chernihiv, Ukraine. 632 p.
Sahach, O. M. (2019). Orhanizatsiino-pedahohichni umovy neperervnoho profesiinoho zrostannia maibutnoho vchytelia [Organizational and pedagogical conditions of continuous professional growth of the future teache]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Chernihivskyi kolehium» imeni T. H. Shevchenka – Bulletin of the T. H. Shevchenko National University «Chernihiv Colehium». Chernihiv, Ukraine. №4(160). С. 202–206.
Sahach, O. M. (2020). Umovy ta chynnyky neperervnoho profesiinoho zrostannia vchyteliv [Conditions and factors of continuous professional growth of teachers]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Chernihivskyi kolehium» imeni T. H. Shevchenka – Bulletin of the T. H. Shevchenko National University «Chernihiv Colehium». Chernihiv, Ukraine. № 7(163) С. 141–146.
Skopkaryova, S. L. (2012). Fasilitaciya v professional'nom obrazovanii i sistema ocenki kachestva obrazovatel'nyh rezul'tatov [Facilitation in vocational education and a system for assessing the quality of educational results]. Retrieved from:: www.ipkpro.ru/library/method/tradnov/2012/2/Skopkareva.doc (access date: 10.11.2021).
Sumina, V. E. (2006). Razvitie umenij fasilitacii obshcheniya u studentov v processe ovladeniya inoyazychnoj rech'yu [Development of communication facilitation skills among students in the process of mastering a foreign language]: Extended abstract of doctor's thesis : Rostov-na-Donu, Russia. 189 s.
Khilko, S. O. (2014). Fasylitatyvnyi pidkhid do profesiinoi pidhotovky maibutnikh psykholohiv [Facilitative approach to professional training of future psychologists]. Tezy Vseukr. nauk.-prakt. Internet-konf. «Psykholoho-pedahohichne zabezpechennia modernizatsii pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity v umovakh zmin» – Theses of the All-Ukrainian science and practice Internet Conf. «Psychological and pedagogical support for the modernization of postgraduate pedagogical education in the conditions of change». DVNZ «Universytet menedzhmentu osvity» NAPN Ukrainy. Kyev, Ukraine. Рр. 26–28.
Shockaya, G. A. (2007). Social'naya fasilitaciya v sisteme obucheniya studentov inostrannomu yazyku [Social facilitation in the system of teaching students a foreign language]. Minsk, Belarus: Bestprint, 50 p.
Eraut, M. (1978). Some perspectives on consultancy in inservice education. British Journal of inservice Education. V.4, N 1–2. Р. 9–95. 17. Loevinger, J. (1976). Ego Development: Conceptions and Theories (Jossey-Bass Behavioral Science Series). San Francisco. 542 p.