УДОСКОНАЛЕННЯ СЕНСОРНОГО ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
Ключові слова:
сенсорне виховання, діти з особливими потребамиАнотація
В статті підтверджено дані щодо необхідності удосконалення сенсорного виховання дітей середнього дошкільного віку з особливими освітніми потребами у закладах дошкільної освіти. Досліджено стан сенсорного розвитку дітей дошкільного віку з особливими освітніми потребами.
Мета роботи удосконалити сенсорне виховання дітей дошкільного віку з особливими освітніми потребами.
Методологія Дослідження проводилося з дітьми середнього дошкільного віку (п’яти років) з особливими освітніми потребами (послаблений зір). Сенсорне виховання дітей 5 років передбачало формування в них дій, спрямованих на розв'язання складних пізнавальних завдань, аналіз форми предметів; визначення можливості переміщення предметів у просторі; оцінка їх пропорцій; виконання узагальнення, класифікації, порівняння і зіставлення. Дослідження передбачало діагностику сформованості сенсорних еталонів розміру, форми та кольору. Педагогічна діагностика ґрунтувалася на методиках Л. Венгера та М. Земцової з урахуванням схильності дітей середнього дошкільного віку до дидактичних ігор і продуктивної діяльності. Діагностичні завдання були представлені у вигляді предметно-ігрового матеріалу.
Наукова новизна одержаних результатів полягає у розширенні та доповненні наукових відомостей про особливості сенсорного розвитку дітей дошкільного віку з ООП.
Висновки Результати дослідження показали, що 20 % дітей мають високий рівень сенсорного розвитку, середній рівень мають 40% дітей і 40% низький рівень сенсорного розвитку.
У практичній частині роботи розроблено систему педагогічної діяльності з сенсорного виховання дітей середнього дошкільного віку з особливими освітніми потребами. Ця робота включала формування сенсорних еталонів під час усіх моментів режиму дня закладу дошкільної освіти; організацію предметно-просторового середовища, роботу з батьками спрямовану на підвищення їх компетентності у питаннях сенсорного розвитку та співпрацю.
Посилання
Venger, L. A., & Holmovskaya, V. V. (1978). Diagnostika umstvennogo razvitiya doshkol'nikov [Diagnosis of mental development of preschoolers]. [Tekst]. M. : Pedagogika, P. 248.
Zemcova, M. I. (1978). Obuchenie i vospitanie doshkol'nikov s narusheniem zreniya. [Education and upbringing of preschool children with visual impairment]. M.: Prosveshchenie.
Kompanetsʹ, N. M., & Lutsenko, I. V. (2018). Modelyuvannya indyvidualʹnoho rozvytku dytyny z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v umovakh inklyuzyvnoho DNZ. [Modeling the individual development of a child with special educational needs in the conditions of an inclusive preschool]. K. : I-nt spets. pedahohiky NAPN Ukrayiny, P. 66.
Kurtova, G. Yu., Arhіpov, O. A., Korop, M. Yu., Gamov, V. G., & Vertel', O. V. (2017). Viznachennya vіdnoshennya majbutnіh uchitelіv fіzichnoї kul'turi do profesіjnoї dіyal'nostі v іnklyuzivnomu klasі. [Determining the relationship of future physical education teachers to professional activity in an inclusive classroom]. Vіsnik CHernіgіvs'kogo nacіonal'nogo pedagogіchnogo unіversitetu. Serіya: Pedagogіchnі nauki. Fіzichne vihovannya ta sport, Vip. 147 (1). Pp. 312-315.
Pysarchuk, O.T. (2017) Problemy zmistu pidhotovky maybutnikh vykhovateliv zakladiv doshkilʹnoyi osvity do roboty v umovakh inklyuziyi. [Problems of the content of training future educators of preschool education institutions to work in the conditions of inclusion]. Pedahohika formuvannya tvorchoyi osobystosti u vyshchiy i zahalʹnoosvitniy shkolakh. Vyp. 56-57 (109-110). Pp. 301-310.
Tarapaka, N. V. (2013) Inklyuziya v doshkillli: rozvytok ditey iz psykhofizychnymy vadamy v umovakh realizatsiyi Bazovoho komponenta doshkilʹnoyi osvity [Inclusion in preschool: development of children with psychophysical disabilities in the conditions of implementation of the Basic component of preschool education] : navch.-metod. posibnyk / N. V. Tarapaka, L. V. Kashuba. Kirovohrad, P. 140.
Shyshlova, I. O. (2019) Ozdorovcha fizychna kulʹtura ta sport u pidvyshchenni emotsiynoho tonu uchasnykiv protsesu sotsialʹnoyi adaptatsiyi ditey z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v umovakh inklyuzyvnoyi osvity. [Health physical culture and sports in raising the emotional tone of participants in the process of social adaptation of children with special educational needs in the conditions of inclusive education]. Zbirnyk naukovykh pratsʹ. Kharkiv: KHDAFK. Pp. 214–222.