УДОСКОНАЛЕННЯ СЕНСОРНОГО ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Автор(и)

Ключові слова:

сенсорне виховання, діти з особливими потребами

Анотація

В статті підтверджено дані щодо необхідності удосконалення сенсорного виховання дітей середнього дошкільного віку з особливими освітніми потребами у закладах дошкільної освіти. Досліджено стан сенсорного розвитку дітей дошкільного віку з особливими освітніми потребами.

Мета роботи удосконалити сенсорне виховання дітей дошкільного віку з особливими освітніми потребами.

Методологія Дослідження проводилося з дітьми середнього дошкільного віку (п’яти років) з особливими освітніми потребами (послаблений зір). Сенсорне виховання дітей 5 років передбачало формування в них дій, спрямованих на розв'язання складних пізнавальних завдань, аналіз форми предметів; визначення можливості переміщення предметів у просторі; оцінка їх пропорцій; виконання узагальнення, класифікації, порівняння і зіставлення. Дослідження передбачало діагностику сформованості сенсорних еталонів розміру, форми та кольору. Педагогічна діагностика ґрунтувалася на методиках Л. Венгера та М. Земцової з урахуванням схильності дітей середнього дошкільного віку до дидактичних ігор і продуктивної діяльності. Діагностичні завдання були представлені у вигляді предметно-ігрового матеріалу.

Наукова новизна одержаних результатів полягає у розширенні та доповненні наукових відомостей про особливості сенсорного розвитку дітей дошкільного віку з ООП.

Висновки Результати дослідження показали, що 20 % дітей мають високий рівень сенсорного розвитку, середній рівень мають 40% дітей і 40% низький рівень сенсорного розвитку.

У практичній частині роботи розроблено систему педагогічної діяльності з сенсорного виховання дітей середнього дошкільного віку з особливими освітніми потребами. Ця робота включала формування сенсорних еталонів під час усіх моментів режиму дня закладу дошкільної освіти; організацію предметно-просторового середовища, роботу з батьками спрямовану на підвищення їх компетентності у питаннях сенсорного розвитку та співпрацю.

Біографії авторів

Ю. М. Носко, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка

Scopus-Author ID 56880366900
ResearcherID AAT-8354-2021
Доктор педагогічних наук, доцент,
професор кафедри дошкільної та початкової освіти,
Національний університет
«Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

Г. Ю. Куртова, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка

Кандидат педагогічних наук, доцент,
доцент кафедри спорту,
Національний університет
«Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

Н. А. Давидова, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка

Кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри спорту,
Національний університет
«Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

Посилання

Venger, L. A., & Holmovskaya, V. V. (1978). Diagnostika umstvennogo razvitiya doshkol'nikov [Diagnosis of mental development of preschoolers]. [Tekst]. M. : Pedagogika, P. 248.

Zemcova, M. I. (1978). Obuchenie i vospitanie doshkol'nikov s narusheniem zreniya. [Education and upbringing of preschool children with visual impairment]. M.: Prosveshchenie.

Kompanetsʹ, N. M., & Lutsenko, I. V. (2018). Modelyuvannya indyvidualʹnoho rozvytku dytyny z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v umovakh inklyuzyvnoho DNZ. [Modeling the individual development of a child with special educational needs in the conditions of an inclusive preschool]. K. : I-nt spets. pedahohiky NAPN Ukrayiny, P. 66.

Kurtova, G. Yu., Arhіpov, O. A., Korop, M. Yu., Gamov, V. G., & Vertel', O. V. (2017). Viznachennya vіdnoshennya majbutnіh uchitelіv fіzichnoї kul'turi do profesіjnoї dіyal'nostі v іnklyuzivnomu klasі. [Determining the relationship of future physical education teachers to professional activity in an inclusive classroom]. Vіsnik CHernіgіvs'kogo nacіonal'nogo pedagogіchnogo unіversitetu. Serіya: Pedagogіchnі nauki. Fіzichne vihovannya ta sport, Vip. 147 (1). Pp. 312-315.

Pysarchuk, O.T. (2017) Problemy zmistu pidhotovky maybutnikh vykhovateliv zakladiv doshkilʹnoyi osvity do roboty v umovakh inklyuziyi. [Problems of the content of training future educators of preschool education institutions to work in the conditions of inclusion]. Pedahohika formuvannya tvorchoyi osobystosti u vyshchiy i zahalʹnoosvitniy shkolakh. Vyp. 56-57 (109-110). Pp. 301-310.

Tarapaka, N. V. (2013) Inklyuziya v doshkillli: rozvytok ditey iz psykhofizychnymy vadamy v umovakh realizatsiyi Bazovoho komponenta doshkilʹnoyi osvity [Inclusion in preschool: development of children with psychophysical disabilities in the conditions of implementation of the Basic component of preschool education] : navch.-metod. posibnyk / N. V. Tarapaka, L. V. Kashuba. Kirovohrad, P. 140.

Shyshlova, I. O. (2019) Ozdorovcha fizychna kulʹtura ta sport u pidvyshchenni emotsiynoho tonu uchasnykiv protsesu sotsialʹnoyi adaptatsiyi ditey z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v umovakh inklyuzyvnoyi osvity. [Health physical culture and sports in raising the emotional tone of participants in the process of social adaptation of children with special educational needs in the conditions of inclusive education]. Zbirnyk naukovykh pratsʹ. Kharkiv: KHDAFK. Pp. 214–222.

Downloads

Опубліковано

19.12.2023

Номер

Розділ

СУЧАСНІ ПРОБЛЕМИ ЗДОРОВ'Я ТА ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ У ПЕДАГОГІЧНІЙ ОСВІТІ