ОБҐРУНТУВАННЯ МОДЕЛІ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖЕННЯ УЧНІВ ЗАКЛАДІВ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ ЗАСОБАМИ СУЧАСНОГО ТАНЦЮ

Автор(и)

  • Н. М. Хольченкова Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0001-6286-0530

Ключові слова:

здоров’язбереження, позашкільна освіта, педагогічна модель, сучасний танець

Анотація

У статті представлено модель здоров’язбереження учнів закладів позашкільної освіти засобами сучасного танцю, яка відображає загальну структуру процесу здоров’язбереження шляхом впровадження методики навчання сучасного танцю.

Мета дослідження – обґрунтувати структуру та зміст моделі здоров’язбереження учнів закладів позашкільної освіти засобами сучасного танцю.

Методологія дослідження. У процесі написання статті використано аналіз наукових джерел з проблеми здоров’язбереження в сучасній педагогічній теорії та теоретикометодологічних засад процесу здоров’язбереження в позашкільних освітніх закладах України. З метою обґрунтування змісту та структури процесу здоров’язбереження учнів позашкільних навчальних закладів засобами сучасного танцю використано метод педагогічного моделювання, що дозволив розглядати всі складові в єдності та взаємодії.

Наукова новизна полягає у розробці та обґрунтуванні моделі здоров’язбереження учнів закладів позашкільної освіти засобами сучасного танцю. Визначено окремі, але взаємопов’язані між собою елементи, що забезпечують цілісність процесу формування здоров’язбереження дітей та молоді засобами сучасного танцю, а саме: мети, завдань, методологічних підходів, педагогічних умов, методики (методів, форм, засобів); компонентів здоров’язбереження та рівнів їх сформованості. Основними компонентами здоров’язбереження засобами сучасного танцю визначено мотиваційно–когнітивний компонент (включає формування мотивації до ведення здорового способу життя засобами сучасного танцю; обізнаність із сутністю та складовими компонентами поняття «здоров’я», «здоровий спосіб життя», «здоров’язбереження», фізично-руховий компонент (характеризує стан фізичного розвитку, соматичного здоров’я, функціональних можливостей організму, рівень розвитку фізичних здібностей); психо-соціальний компонент (відображає ступінь сформованості психоемоційного стану та вольових якостей, духовного розвитку особистості, розвитку індивідуальних та природних здібностей; соціалізації в колективі ровесників засобами спільної творчої діяльності).

Проведене дослідження дозволяє зробити висновок, що результатом впровадження розробленої моделі має виступати підвищення рівня здоров’язбереження учнів закладів позашкільної освіти.

Біографія автора

Н. М. Хольченкова, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка

Доктор філософії, викладач,
Національний університет
«Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

Посилання

Harkusha, S. V. (2014) Formuvannia gotovnosti maibutnikh fahivtsiv fizychnogo vykhovannia do vykorystannia zdorov’iazberezhuvalnykh tekhnolohii: teoretychnyi ta metodychnyi aspekty: monografiya [Formation of readiness of future phisical culture specialists for using healthcare technologies: theoretical and methodical aspects: monograph]. Chernihiv, Ukraine: Vydavets Lozovyi.

Zagalna teoriya zdorov’ya ta zdorov’yazberezhennya: kolektyvna monographiya / zagal’na. Yu. D. Boyichuk (ed.) (2017) [The common theory of health and health care edited by Yu. Boychuk]. Kharkiv, Ukraine: Rozhko S. G.

Miheenko, O. I. (2012). Holistychnyi pidhid do otsinky rivnya zdorov’ya organizmu lyudyny [A holistic approach to assessing human health]. Pedagogichni nauky: teoriya, istoriya, inovatsiyni tehnologii. – Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies. № 1 (19).

Nosko, M. O., Harkusha, S. V., Voiedilova O. M. (2014). Zdorov'yazberezhuvalʹni tehnologii u fizychnomu vykhovanni [Healthcare technologies in physical culture] Kyiv, Ukraine: SPD Chalchynska N. V.

Spivak, M. V. (2016). Derzhavna polityka zdorov’iazberezhennya: svitovyi dosvid i Ukraina: monographiya [The public politycs of healthcare: the world experience and Ukraine: monograph]. Kyiv, Ukraine: Institut derzhavy ta prava imeni V. M. Koretskogo NAN Ukrainy.

Tymoshenko, O. V. & D’omina, Zh. G. (2014). Modeluvannya ta prognozuvannya u fizychnomu vyhovanni ta sporti: metodychnyi posibnyk [Modelling and forecasting in physical culture and sports]. Kyiv, Ukraine: Vydavnytstvo NPU imeni M. P. Dragomanova.

Hudoliy, O. & Ivashchenko, O. (2014) Modeluvannya processu navchannya ta rozvytku ruhovyh zdibnostey u ditey ta pidlitkiv: monographiya [The modeling of the learning process and the development of motor skills of children and adolescences]. Kharkiv, Ukraine: «OVS».

Kholchenkova, N. M. (2017) Osobystisno orientovanyi pidhid u horeografichniy diyalnosti yak umova formuvannya zdorov’iazberezhennya ditey ta molodi [The personality oriented approach of choreographic process as a condition of healthcare of children and youth]. Naukovyi chasopys Natsionalnogo pedagogichnogo universytety imeni Dragomanova. – Scientific journal of the National Pedagogical University named after MP Drahomanov. Seriya 16. № 28. Kyiv, Ukraine.

Stepanov, O. M. & Fitsula, M. M. (2012). Osnovy psyhologii ta pedagogiky: navchalnyi posibnyk [The basics of psychology and pedagogy: textbook]. Kyiv, Ukraine: Akademvydav.

Zhara, Hanna (2020). Competence-oriented formation of teachers’ individual health preservation in the system of continuing pedagogical education. New York. TK Meganom LLC. Innovative Solutions in Modern Science. 8(44). doi: 10.26886/2414-634X.8(44)2020.4 [In Ukrainian].

Downloads

Опубліковано

19.12.2023

Номер

Розділ

СУЧАСНІ ПРОБЛЕМИ ЗДОРОВ'Я ТА ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ У ПЕДАГОГІЧНІЙ ОСВІТІ