ШЛЯХИ ОПТИМІЗАЦІЇ ПРОЦЕСУ ФІЗИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ ЮНИХ ВОЛЕЙБОЛІСТІВ
Ключові слова:
фізична підготовка, волейбол, юні спортсмени, оптимізаціяАнотація
Мета роботи – аналіз проблеми підготовки волейболістів та пошук шляхів підвищення ефективності тренувального процесу шляхом оптимізації процесу розвитку рухових здібностей юних спортсменів.
Методологія – аналіз та узагальнення даних науково-методичної літератури, програмно-нормативних документів.
Наукова новизна – полягає у виявленні причин, які ускладнюють процес ефективної спортивної підготовки юних волейболістів. Показано структуру основних рухових здібностей гравців. Доведено пряму залежність фізичної (функціональної) та технікотактичної підготовленості волейболістів. Встановлено доцільність здійснення процесу фізичної підготовки волейболістів на широкому спектрі умінь і навичок, характерних для цього виду спорту, що дозволить органічно пов’язувати фізичну підготовленість із моторною пам’яттю, забезпечуючи створення основи для прояву фізичних якостей в найрізноманітніших рухових діях, характерних для змагальної діяльності у волейболі. Визначено необхідність врахування анатомічної будови тіла спортсменів та біомеханічних особливостей основних технічних прийомів гри у волейбол під час розвитку рухових здібностей гравців.
Висновки. Високий рівень сучасного волейболу вимагає науково обґрунтованого планування тренувального процесу юних спортсменів на всіх етапах багаторічного спортивного вдосконалення. Розвиток фізичних якостей та формування рухових навичок із урахуванням вікових та індивідуальних особливостей гравців дозволить уникнути форсування процесу підготовки та сприятиме максимальній реалізації індивідуальних можливостей юних волейболістів. Застосування широкого кола спеціально-підготовчих вправ у процесі розвитку рухових здібностей юних спортсменів створить основу для прояву цих здібностей у найрізноманітніших рухових діях, які характерні для змагальної діяльності у волейболі.
Посилання
Bal'sevich, V. K. (2009). Ocherki po vozrastnoj kineziologii cheloveka [Essays on age kinesiology of man]. Moscow: Soviet sport.
Belyaev, A. V. & Bulykina, L. V. (2007). Volejbol: teoriya i metodika trenirovki. [Volleyball: theory and methodology of training]. Moscow: Fizkultura i sport.
Bernshtejn, N. A. (1991). O Lovkosti i ee razvitii [On the agility and its development]. Moscow: Fizkultura i sport.
Bojchuk, R. I. (2011). Struktura ta zmist programi rozvitku koordinacijnikh zdibnostej iunikh volejbolistok na etapi pochatkovoi pidgotovki. [Structure and content of the programme for the development of the coordinating capacities of young volleyball operators in initial training]. Pedagogika, psikhologiia ta mediko-biologichni problemi fizichnogo vikhovannia i sportu – Pedagogy, psychology and medical and biological problems of physical education and sports. Vol. 2. 102–105.
Volkov, L. V. (2002). Teoriia i metodika detskogo i iunosheskogo sporta [Theory and methodology of child and youth sports]. Kiev: Olimpijskaia literatura.
Gnatchuk, Ia. & Linec, M. (2017). Udoskonalennia fizichnoi pidgotovlenosti kvalifikovanikh Volejbolistiv. [Improving the physical fitness of skilled volleyball players]. Fizichna aktivnist, zdorovia, sport – Physical activity, health, sports. Vol. 4(30). 40–49.
Zhelezniak, Iu.D., Portnov, Iu.M., & Savin V.P. (2001). Sportivnye igry [Sport games]. Moscow: Academy.
Zaciorskij V.M. (2009) Fizicheskie kachestva sportsmena [Physical qualities of the athlete]. Moscow: Soviet sport.
Kostiukevich, V. M. (2016). Teoriia i metodika sportivnoi pidgotovki (na prikladi komandnikh igrovikh vidiv sportu). [Theory and Methodology of Sports Training (using the example of team games)]. Kyiv: KNT.
Lyakh, V. I. (2006) Koordinaczionny`e sposobnosti: diagnostika i razvitie [Coordination ability: diagnosis and development]. Moscow: Division.
Matveev, L. P. (2010). Obshhaya teoriya sporta i ee prikladny`e aspekty. [General sports theory and its applied aspects] Moscow: Soviet sport.
Platonov, V. N. (2017). Dvigatel`ny`e kachestva i fizicheskaya podgotovka sportsmenov [Motor qualities and physical training of athletes]. Kyiv: Olympic literature.
Popichev, M. I. (2011). Otbor i razvitie perspektivnykh sportsmenov s uchetom individual'nykh morfologicheskikh osobennostej [Selection and development of prospective athletes according to individual morphological characteristics]. Pedagogika, psikhologiia ta mediko-biologichni problemi fizichnogo vikhovannia i sportu – Pedagogy, psychology and medical and biological problems of physical education and sports, Vol. 2. 102–105.
Ткачук В., Віхров К. Вікові особливості періодизації розвитку рухових здібностей школярів. Фізичне виховання в школі. 2010. №1. С. 41–44. Tkachuk, V. & Vikhrov, K. Vikovi osoblivosti periodizacii rozvitku rukhovikh zdibnostej shkoliariv. [Agespecific features of the periodical development of the motor abilities of schoolchildren] Fizichne vikhovannia v shkoli – Physical education at school, 2010. Vol. 1. pp. 41-44.
Фарфель В. С. Управление движениями в спорте. М. : Советский спорт; 2011. Farfel', V. S. (2011). Upravlenie dvizheniiami v sporte [Motor control in sports]. Moscow: Soviet sport.
Boichuk, R., Iermakov, S., Vintoniak, O., Yermakova, T. Combined impact method in the preparatory period of the annual macrocycle of female volleyball players aged 18–19 years old. Pedagogy of Physical Culture and Sports, 2021. Vol. 25(4). pp. 234–243.
Boichuk, R., Iermakov, S., Kovtsun, V., Pasichnyk, V., Melnyk, V., Lazarenko, M., Kovtsun, V., Troyanovska, M. Effect of physical development parameters and conditioning abilities on the level of motor coordination in female volleyball players in the phase of specialized basic training. Journal of Physical Education and Sport. 2018. Vol. 18. pp. 1950–1957.
Ljach, W. I., & Witkowski, Z. Development and training of coordination skills in 11- to 19-year-old soccer players. Human physiology, 2010. Vol. 36(1), pp. 64–71.
Solovey, O., Hunchenko, V, Solovey, D. & Wnorowski, K. Influence of static balances level on competitive performance indicators of athletes 17–21 years old in beach volleyball. Physical Education of Students, 2020. Vol. 24(6), pp. 332–339.
Paz, G. A., Gabbett, T. J., Maia, M. F., Santana, H., Miranda, H. & Lima, V. Physical performance and positional differences among young female volleyball players. The Journal of sports medicine and physical fitness, 2017. Vol. 57(10), pp. 1282–1289. 21. Trajkovic, N., Kristicevic, T. & Sporis, G. Small-sided games vs. instructional training for improving skill accuracy in young female volleyball players. Acta kinesiologica, 2017. Vol. 11(2), pp. 72–76. 22. Zerf, M., Hadjar Kherfane, M., Kohli, K. & Louglaib, L. Relationship Between Maximum Aerobic Speed Performance and Volleyball Game Motor Power-Explosive Abilities. Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ, 2019. 19(4), pp. 179–185.