РОЗВИТОК РУХОВИХ ЯКОСТЕЙ СТУДЕНТІВ ЗАСОБАМИ НАСТІЛЬНОГО ТЕНІСУ

Автор(и)

Ключові слова:

рухові якості, студенти, позааудиторна діяльность, настільний теніс, заклади вищої освіти

Анотація

У дослідженні розглянуто можливість оптимізації процесу фізичного виховання студентів закладів вищої освіти з урахуванням специфіки їх майбутньої професійної діяльності. У цьому аспекті визначено важливість розвитку рухових якостей студентів технічних університетів. Зважаючи на високе розумове та психологічне навантаження, необхідна організація такого процесу фізичного виховання з достатнім рівнем рухової активності. Настільний теніс може ефективно застосовуватися як засіб компенсації гіподинамічних явищ, розвитку рухових якостей, підвищення працездатності та вид масового дозвілля. Даний вид діяльності добре сприймається студентами та не потребує особливих організаційних умов. Однак, для забезпечення методичної складової процесу фізичного виховання студентів технічного університету засобами настільного тенісу у позааудиторній діяльності розроблено програму розвитку рухових якостей з врахуванням специфіки їх діяльності та індивідуальних особливостей рухового розвитку.  

Мета роботи – розробити, теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити програму навчання рухових дій та розвитку рухових якостей студентів у позааудиторній діяльності засобами настільного тенісу.

Методологія. Для вирішення поставлених завдань були використані такі методи дослідження: теоретичні – аналіз, абстрагування, індукція, узагальнення філософських, психолого-педагогічних джерел, аналіз нормативно-правових та інструктивно-методичних документів України про вищу освіту, програмної документації з фізичного виховання; теоретичне моделювання; емпіричні – узагальнення педагогічного досвіду; педагогічний експеримент (констатувальний, формувальний та контрольний етапи) – для перевірки ефективності організаційно-педагогічних умов розвитку рухових якостей студентів у позааудиторній діяльності засобами настільного тенісу; бесіди, опитування (анкетування, тестування), самоаналіз, самооцінка, включене та опосередковане спостереження; статистичні – методи описової статистики, кореляційний аналіз, обчислення статистичних критеріїв. За допомогою пакету для статистичного аналізу програми Microsoft Office Excel 2010, отримано емпіричні дані на констатувальному та формувальному етапах педагогічного експерименту.

Наукова новизна отриманих результатів полягає в тому, що вперше: розроблено програму розвитку рухових якостей студентів технічного університету засобами настільного тенісу у позааудиторній діяльності, визначено основні кількісні показники розвитку рухових якостей студентів технічних університетів під час занять настільним тенісом; побудовано графоаналітичні моделі координаційної структури рухів студентів закладів вищої технічної освіти, що займаються настільним тенісом; визначено ефективність програми розвитку рухових якостей студентів засобами настільного тенісу з використанням кількісних модельних показників у позааудиторній діяльності.

Висновки. Розвиток рухових якостей студентів є актуальною проблемою сфери фізичного виховання, яка потребує вирішення за рахунок використання різноманітних форм і засобів особливо студентів технічних вишів. Проте залишається актуальним пошук нових шляхів і засобів розвитку рухових якостей студентів у позааудиторній діяльності.

Визначено позитивний вплив занять настільним тенісом у позааудиторній роботі з фізичного виховання. Результати тестування рівня розвитку рухових якостей на початку та в кінці експерименту доводять ефективність запропонованої експериментальної програми розвитку рухових якостей студентів технічного закладу вищої освіти в позааудиторній діяльності засобами настільного тенісу.

Отже, запропонована програма розвитку рухових якостей засобами настільного тенісу студентів технічних університетів дозволяє ефективно підвищувати рівень рухової підготовленості, сприяє розвитку рухових якостей, підвищенню працездатності та рівня здоров’я студентів.

Розроблені матеріали можуть бути використані викладачами закладів вищої освіти, тренерами-викладачами для підвищення ефективності процесу фізичного виховання у закладах вищої освіти, дитячо-юнацьких спортивних школах.

Біографії авторів

М. О. Носко, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

ResearcherlD C-6263-2017
Scopus-Author ID 56880089100
Доктор педагогічних наук, професор,
дійсний член (академік) НАПН України,
Заслужений діяч науки і техніки України,
радник ректора Національного університету
«Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

О. А. Архипов, Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова

Доктор педагогічних наук, професор,
завідувач кафедри фізичного виховання і спорту,
НПУ імені М.П. Драгоманова, відмінник освіти України
(Київ, Україна)

Ю. М. Носко, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Scopus-Author ID 56880366900
Доктор педагогічних наук, доцент,
професор кафедри дошкільної та початкової освіти,
Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

А. В. Кужельний, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Кандидат педагогічних наук, доцент кафедри спорту,
Національний університет
«Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

Д. В. Дорошенко, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Пошукач,
Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

Посилання

Adyrkhaiev, S. H., Adyrkhaieva, L. V., & Korniiko, U. V. (2011). Zdorovyi sposib zhyttia yak chynnyk, shcho zabezpechuie rozvytok rukhovoi aktyvnosti studentskoi molodi [Healthy lifestyle as a factor that ensures the development of motor activity of student youth]. A manual. Kyiv : KyMU. 160.

Arkhypov, O. A. (2005). Novitni tekhnolohii navchannia u fizychnomu vykhovanni studentstva [The latest learning technologies in physical education of students.]. Olimpiiskyi sport i sport dlia vsikh – Olympic sports and sports for everyone: Proceedings of IX International scientific conference (Kyiv, September 20–23, 2005). Kyiv,. pp. 102–103.

Boreiko, N. Yu. (2008). Pedahohichni umovy profesiino-prykladnoi fizychnoi pidhotovky studentiv vyshchykh tekhnichnykh navchalnykh zakladiv [Pedagogical conditions of professional and applied physical training of students of higher technical educational institutions]: Candidate’s thesis. 13.00.04 «Theory and methodology of professional education». Kharkiv. 20 p.

Harkusha, S. V., Nosko, M. O., & Yermakov, S. S. (2010). Teoretyko-metodychni aspekty zmitsnennia fizychnoho zdorovia uchnivskoi ta studentskoi molodi [Theoretical and methodological aspects of strengthening the physical health of pupils and students]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: Pedahohichni nauky – Bulletin of the Chernihiv National Pedagogical University. Series: Pedagogical sciences. Chernihiv, 2010. Issue 76. pp. 243–247.

Hryshko, Yu. Yu., & Skybytskyi, I. H. (2014). Doslidzhennia vplyvu dozovanykh vprav z obtiazhenniamy na pokaznyky rozvytku fizychnykh yakostei studentiv [Study of the influence of dosed exercises with weights on indicators of the development of physical qualities of students.]. Suchasni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu riznykh hrup naselennia – Modern problems of physical education and sports of different population groups: materials of the XIV International scientific and practical conf. young scientists. Sumy, 2014. Vol. 1. P. 269–272.

Hryshko, Yu. Yu., & Kurtova, H. Yu. (2018). Problemy i shliakhy pidvyshchennia efektyvnosti fizychnoho vykhovannia studentiv pid chas navchannia u vyshchomu tekhnichnomu navchalnomu zakladi [Problems and ways of increasing the effectiveness of physical education of students during their studies at a higher technical educational institution.]. Osvita. Inovatyka. Praktyka – Education. Innovation. Practice: Scientific journal. 2 (3). P. 38–42.

Hryshko, Yu. Yu., Deikun, M. P., Nosko, M. O., & Nosko, Yu. M. (2017). Rukhovyi rozvytok ta stan zdorovia shkoliariv ta studentiv navchalnykh zakladiv. [Motor development and state of health of schoolchildren and students of educational institutions]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: Pedahohichni nauky – Bulletin of the Chernihiv National Pedagogical University. The Series: Pedagogical sciences. Chernihiv. Issue 142. pp. 126–130.

Hryshchenko, S. V. (2018). Problema rukhovoho rozvytku, rukhovoi aktyvnosti, rukhovykh navychok u protsesi fizychnoho vykhovannia studentiv zakladiv vyshchoi osvity. [The problem of motor development, motor activity, motor skills in the process of physical education of students of higher education institutions]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: Pedahohichni nauky. – Bulletin of the Chernihiv National Pedagogical University. The Series: Pedagogical sciences. Chernihiv. Issue 154. Vol. 1. pp. 63–65.

Holubeva, O. T., Vasyliv, O. V., Sopila, Yu. M., & Prystavskyi, T. H. (2013). Nastilnyi tenis – yak odyn iz vydiv rukhovoi diialnosti studentiv. [Table tennis as one of the students' motor activities]. Naukovyi visnyk LNUVMBT imeni S.Z. Hzhytskoho – Scientific Bulletin of the LNUVMBT named after S.Z. Gzytsky. Lviv. Vol. 15. 3 (57). Issue 4. P. 369–373.

Kurtova, H., Rybalko, P., & Krasilov, A. (2018). Pedahohichni umovy formuvannia zdoroviazberezhuvalnoi kompetentnosti fakhivtsiv ahrarnoho sektoru u protsesi fizychnoho vykhovannia [Pedagogical conditions for the formation of health-preserving competence of agricultural sector specialists in the process of physical education]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii : nauk. zhurn. – Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies: science. journal. Sumy. 4 (78). pp. 100–104.

Nosko, M. O. Teoretychni ta metodychni osnovy formuvannia rukhovoi funktsii u molodi pid chas zaniat fizychnoiu kulturoiu i sportom [Theoretical and methodological foundations of motor function formation in young people during physical education and sports]: Doctor’s thesis. 13.00.09. Chernihiv, 2003. 450 p.

Pro zatverdzhennia testiv i normatyviv dlia osib, shchorichne otsiniuvannia fizychnoi pidhotovlenosti yakykh provodytsia na dobrovilnykh zasadakh. Instruktsii pro orhanizatsiiu yoho provedennia ta formy Zvitu pro rezultaty yoho provedennia : Nakaz Ministerstva molodi ta sportu Ukrainy vid 04.10.2018 r. № 4607. – On the approval of tests and standards for persons whose annual assessment of physical fitness is carried out on a voluntary basis. Instructions on the organization of its implementation and forms of the Report on the results of its implementation: Order of the Ministry of Youth and Sports of Ukraine dated October 4, 2018 #4607. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1207-18#n12.

Biomechanics and Sport Physiology. (1986). The 10 Medical Commissions Subcommittee 1988 winter Olymhus. Calgary. J. of Biomechanics. Vol. 19. № 6. P. 489.

Priestley, S., & Larcombe, B. (2015). Expert in a year: The Ultimate Table Tennis Challenge. CreateSpace Independent Publishing Platform. 144 p.

Naglak, Z. (1991). Metodyka trenowania sportowca. Wroclawsu : Skrypty AWF. 296 s.

Smolenskij, A. V., Zolicheva, S.I., Mikhajlova, A. V., Kamaev, K. A., & Kolbaia, L. I. (2010). Fiziologiia cheloveka. [Human Physiology]. Issue. 36. Vol. 4. P. 107-110.

Downloads

Опубліковано

22.12.2023

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ Й УДОСКОНАЛЕННЯ СПОРТИВНО-ТЕХНІЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ