МЕНЕДЖМЕНТ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ТА ЙОГО ВПЛИВ НА ЯКІСТЬ ЗНАНЬ СТУДЕНТІВ
Ключові слова:
заклади вищої освіти, здобувачі освіти, менеджмент, якість знань, якість освітиАнотація
В статті проаналізовано актуальні проблеми менеджменту у закладах вищої освіти (ЗВО), його взаємозв’язок та вплив на якість знань студентів.
Мета роботи – схарактеризувати та проаналізувати взаємозв’язок та взаємовплив якості менеджменту та якості знань здобувачів освіти у закладах вищої освіти.
Методологія дослідження. У статті використано багаторівневий системний аналіз наукових джерел на філософському та загальнонауковому рівнях пізнання. Методологічною основою дослідження є системний підхід до аналізу нормативно-правової бази, педагогічних досліджень з розвитку менеджменту у закладах вищої освіти. Методологія дослідження дозволила виокремити, визначити й обґрунтувати вплив менеджменту на якість знань здобувачів освіти у закладах вищої освіти.
Наукова новизна отриманих результатів полягає в тому, що виокремлено й обґрунтовано вплив менеджменту на якість знань здобувачів освіти у закладах вищої освіти. Стратегія вищої школи у сучасних умовах передбачає врахування концепцій стійкого розвитку, безупинного утворення, глобалізації знань, безперервності процессу реформ, визначає планування, організацію діяльності та зміст освіти в довгостроковій перспективі.
Проведене дослідження дозволяє зробити висновок, що міждисциплінарний підхід дає можливість збагатити педагогічну теорію і методи дослідження досягненнями інших наук; якість менеджменту у закладах вищої освіти впливає на якість підготовки здобувачів освіти; якість знань студентів, як об'єкт досліджень у педагогічному менеджменті, сприяє впровадженню систем якості, організації й керуванню освітнім процесом.
З’ясовано, що відповідно до законів України «Про вищу освіту» (2014), «Про освіту» (2017), менеджмент закладів вищої освіти, керівники його структурних підрозділів та викладачі, кожен на своєму рівні, мають створити систему організації діяльності, здійснювати управління на засадах демократизму та гуманізму. Важливо менеджмент у закладах вищої освіти направляти на педагогічний процес з використанням сучасних інформаційних технологій, що дозволить забезпечити: особистісний ріст і соціальну мобільність не тільки здобувачів освіти, але і викладачів; культурний ріст особистості, через яку поширюються ідеї патріотизму, етичних норм і суспільних цінностей; розвиток наукової діяльності у закладах вищої освіти; якісну підготовку здобувачів освіти. Аналіз нормативно-правових документів, педагогічної літератури дозволяє стверджувати, що традиційні, класичні для закладів вищої освіти підходи, які формувалися століттями, вимагають перегляду.
Посилання
Abali N. (2012). English language teacher's use of, competence in, and professional development needs for specific classroom activities. Procedia – Social and Behavioral Sciences. Retrieved from https://ac.elscdn.com/S1877042813000554/1-s2.0-S1877042813000554-main.pdf?_tid=f44b1021-488e-4891-85cf-47401586113e&acdnat=1524003385_60f755aafac37bd4470deef7b8ef9ebe.
Holovatyi M. F. (2004). Osvita Ukrainy: zupynytysia i ohlianutysia. Bolonsʹkyy protses: perspektyvy i rozvytok u konteksti intehratsiyi Ukrayiny v yevropeysʹkyy prostir vyshchoyi osvity [Education of Ukraine: to stop and look after. Bologna Process: Prospects and development in the context of Ukraine's integration into the European Space of Higher Education]. Kyiv, Ukraine : MAUP.
Dmytrenko H.A. (1999). Stratehichnyi menedzhment u systemi osvity [Strategic Management in the Education System]. Kyiv, Ukraine : MAUP.
Zakon Ukrainy «Pro vyshchu osvitu» [Law of Ukraine «On Higher Education»] (2014). Vidomosti Verkhovnoyi Rady (VVR) – Information on the Verkhovna Rada (VVR).
Zakon Ukrainy «Pro osvitu» [Law of Ukraine «On Education»] (2017). Retrieved from zakon0.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
Collaborative activity. TeachingEnglish. British Council. The BBC. 2018. URL : https://www.teachingenglish.org.uk/article/collaborative-activity.
Henard F., Roseveare D. (2012). Fostering Quality Teaching in Higher Education: Policies and Practices. OECD. Retrieved from http://www.oecd.org/education/imhe/ QT%20policies%20and%20practices.pdf.
Wyse D., Jones R. Teaching English, language and literacy. New York, US : Routledge, 2013. 312 p.