ЦИФРОВА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ПЕДАГОГІВ В УМОВАХ ЦИФРОВІЗАЦІЇ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ ТА ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

Автор(и)

Ключові слова:

педагог, цифрова компетентність, цифровізація закладів освіти, післядипломна педагогічна освіта

Анотація

На основі аналізу наукових джерел виявлено, що сукупності знань, умінь, здібностей та різноманітних показників застосування цифрових технологій для комунікації, колаборації та професійного розвитку пов’язана з пошуком, створенням та поширенням цифрових ресурсів, керуванням та організацією використання цифрових технологій в освітньому процесі й здійсненні наукових досліджень, індивідуалізації оцінювання; удосконалює інклюзію, персоналізацію та сприяє активному залученню здобувачів освіти; характеризується креативним і відповідальним використанням цифрових технологій для обробки інформації, спілкування, виготовлення контенту, достатку та вирішення проблем.

Метою статті є дослідити та теоретично обґрунтувати напрями цифровізації закладів загальної середньої, професійно-технічної та вищої освіти, сутність і специфіку цифрової компетентності педагогів в умовах дистанційного навчання.

Методологія: У процесі здійснення теоретико-методичного дослідження та досягнення поставленої мети використано теоретичні методи дослідження, а саме: порівняльний аналіз наукових публікацій, психолого-педагогічної та методичної літератури, інтернет-джерел, досвіду роботи педагогічних і науково-педагогічних працівників закладів вищої, фахової передвищої освіти України – для визначення стану та перспектив досліджуваної проблеми; структурно-логічний аналіз, систематизацію, класифікацію – для систематизування теоретичних матеріалів із проблеми дослідження, характеристики особливостей професійної підготовки викладачів у післядипломній педагогічній освіті та визначення поняттєво-категоріального апарату дослідження.

Наукова новизна полягає у дослідженні напрямів цифровізації закладів загальної середньої, професійно-технічної та вищої освіти, теоретичному обґрунтуванні сутності і специфіки цифрової компетентності педагогів в умовах дистанційного навчання; введенні поняття «цифрова компетентність педагогів», окресленні шляхів та способів, умов її формування та розвитку в педагогів у післядипломній педагогічній освіті.

Висновки. Формування та розвиток цифрової компетентності педагогів в умовах сьогодення набувають особливої значущості та потребують активної підтримки держави, громадськості й адміністрації закладів освіти.

Біографія автора

С. В. Толочко, Інститут проблем виховання НАПН України

Доктор педагогічних наук, доцент,
Інститут проблем виховання НАПН України
(Київ, Україна)

Посилання

Vykorystannia litsenziinykh prohram, nove obladnannia, navchannia vykladachiv ta metodystiv [Use of licensed programs, new equipment, training of teachers and methodologists]. Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/news/ vikoristannya-licenzijnih-program-nove-obladnannya-navchannya-vikladachiv-ta-metodistiv-mon-eu4skills-ta-microsoft-ukrayina-prezentuvali-rezultati-ta-podalshij-plan-vprovadzhennya-cifrovih-tehnologij-u-profosvitu

Vorotnykova, I. P. (2019). Umovy formuvannia tsyfrovoi kompetentnosti vchytelia u pisliadyplomnii osviti [Conditions for formation of teachers’ digital competence in postgraduate education]. Open educational e-environment of modern University, 6, 101-118.

Vseukrainska shkola onlain [All-Ukrainian school online]. Retrieved from https://lms.e-school.net.ua/

Hrebenyk, I.S. (2019). Formuvannia tsyfrovoi kompetentnosti kerivnykiv navchalnykh zakladiv [Formation of digital competence of heads of educational institutions]. Open educational e-environment of modern University, 6, 17-25.

Kontseptsiia rozvytku tsyfrovykh kompetentnostei, skhvalena rozporiadzhenniam Kabinetu Ministriv Ukrainy [Concept of development of digital competencies, approved by the order of the Cabinet of Ministers of Ukraine] vid 3 bereznia 2021 r. № 167-r. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/167-2021-%D1%80#Text

Morze, N. V., Vember, V. P., and Hladun, M. A. (2019). 3D kartuvannia tsyfrovoi kompetentnosti v systemi osvity Ukrainy [3D mapping of digital competence in the educational system of Ukraine]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia – Information technologies and teaching aids, 2, 28-42.

Osvita. Stratehiia Ukrainy 2030 [Education. Strategy of Ukraine 2030]. Retrieved from https:// www.slideshare.net/UIFuture/2030-148758034

Ovcharuk, O. (2019) Tsyfrova kompetentnist uchytelia: mizhnarodni tendentsii ta ramky [Teacher’s digital competence: international trends and frameworks]. Nova pedahohichna dumka – New pedagogical thought, 4, 52-55.

Polozhennia pro Yedynyi derzhavnyi veb-portal tsyfrovoi osvity «Diia. Tsyfrova osvita» [Regulations on the Unified State Web Portal of Digital Education «Action. Digital education»], zatverdzhene Postanovoiu KMU vid 10 bereznia 2021 r. № 184. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/184-2021-%D0%BF#Text

Ramka tsyfrovoi kompetentnosti DigComp 2.1 [DigComp Digital Competence Framework 2.1] (2017). Retrieved from http://dystosvita.blogspot.com/2018/02/digcomp-2017.html

Tolochko, S. V. (2019). Vymohy tsyfrovoho suspilstva do kompetentnosti vykladachiv u systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Requirements of the digital society to the teacher competence in the system of postgraduate pedagogical education]. Innovatsiina pedahohika – Innovative pedagogy, 12, 178-181.

Tolochko, S. V. (2019). Kontseptsiia ta metodyka formuvannia naukovo-metodychnoi kompetentnosti vykladachiv u systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [The concept and methods of formation of scientific and methodological competence of teachers in the system of postgraduate pedagogical education] : monohrafiia. Kyiv, Ukraine : Vyd-vo NDU imeni M.P. Drahomanova.

Tolochko, C. V., and Kolesnyk, T. P. (2020). Uprovadzhennia naukovykh dosiahnen suchasnoho tsyfrovizovanoho suspilstva v osvitnii protses zakladiv vyshchoi osvity [Introduction of scientific achievements of modern digitalized society in the educational process of higher educational establishments]. Scientific achievements of modern society: Abstracts of IX International Scientific and Practical Conference. Liverpool, United Kingdom, 1077-1084.

Ovcharuk, O.V. (Ed.) (2019). Tsyfrova kompetentnist suchasnoho vchytelia novoi ukrainskoi shkoly [Digital competence of a modern teacher in a new Ukrainian school]. Kyiv, Ukraine : Instytut informatsiinykh tekhnolohii i zasobiv navchannia NAPN Ukrainy.

Tsyfrova kompetentnist vchytelia DigCompEdu [Digital competence of a teacher DigCompEdu]. Retrieved from http://dystosvita.blogspot.com/2018/04/digcompedu.html#more

Tolochko, S. Bordiug, N, and Knysh, І. Transversal competencies of innovative entrepreneurship professionals in lifelong education. Baltic Journal of Economic Studies. 2020. Volume 6. Number 3. Р. 156-165.

Downloads

Опубліковано

26.12.2023