КРИТЕРІАЛЬНО-ЦІННІСНІ ПІДХОДИ ДО ТЕКСТОУТВОРЕННЯ СУЧАСНОГО ПІДРУЧНИКА ДЛЯ ШКІЛЬНОГО ПРЕДМЕТУ «ОСНОВИ ЗДОРОВ’Я»

Автор(и)

Ключові слова:

здоровий спосіб життя, здоров’язбереження, культура здоров’я, підручник, дидактична система, дидактичні принципи, плагіат, структура підручника, стилістика, критерії тестів

Анотація

В статті автор розглядає важливі умови створення сучасного підручника з інтегрованого шкільного курсу «Основи здоров’я». Автор пропонує фахівцям з освіти, видавцям, викладачам педагогічних ЗВО, учителям-практикам, батькам ознайомитися з особливостями будови шкільного підручника: критеріями створення тексту підручника як важливого засобу навчання, розвитку та виховання учнів задля актуалізації знань про здоровий спосіб життя, здоров’язбереження, культуру здоров’я.

Акцентується увага, що тільки незначна кількість прикладів, які свідчать про недосконалу дидактико-методичну обробку навчального матеріалу відповідно до вікових навчальних можливостей учнів. Аспектами теорії шкільного підручника є дидактичні, психологічні, гігієнічні й книгознавчі вимоги, які ставляться до його створення; принципи та критерії добору наукових знань, а також вимоги щодо структури підручника: його понятійного апарату, ілюстративного матеріалу, апарату орієнтування та апарату організації засвоєння навчального матеріалу; лабораторного практикуму, комп’ютерної підтримки; забезпечення реалізації освітнього, розвивального та виховного потенціалу підручника.

Мета статті полягає в окресленні особливостей сучасного підручникотворення в Україні.

Методологічну основу статті становлять: теорія пізнання (єдність змісту і форми, взаємозв’язок теорії та практики, теорія пізнання як активна перетворювальна і відображувальна категорія діяльності), концепція втілення в освіту парадигм гуманізації навчання.

Наукова новизна полягає в удосконаленні теорії національного підручникотворення: доведено роль шкільного підручника в системі засобів навчання, що дало підґрунтя для звернення уваги на визначення поняття «підручник» у науково-педагогічній літературі в умовах дистанційного навчання; розроблено й обґрунтовано критеріально-ціннісну систему визначення методичного потенціалу підручника як засобу інтерактивного навчання.

Висновки. Актуальність теми полягає критичному аналізі та в обґрунтуванні педагогічних проблем у сучасному підручникотворенні; у порівнянні існуючих традиційних підходів до організації освітнього процесу та визначенні шляхів посилення процесуальної сторони навчання Аналіз філософської, історичної, психолого-педагогічної літератури проблеми дослідження дав змогу виявити, що проблема сучасного підручникотворення викристалізувалася поступово під впливом потреб суспільства щодо входження в світовий освітній простір. Результати дослідження проблеми підручникотворення у вітчизняній та зарубіжній літературі дозволили охарактеризувати цю проблему в Україні.

Біографія автора

Л. Г. Горяна, Міжнародна академія культури безпеки, екології та здоров’я

Доктор філософії, кандидат педагогічних наук, доцент,
президент Міжнародної академії культури безпеки, екології та здоров’я
(Київ, Україна)

Посилання

Zyazyun, I. A. (2000). Intelektualʹno tvorchyy rozvytok osobystosti v umovakh neperervnoyi osvity [Intellectually creative development of personality in continuing education]. Kyiv, Ukraine : Vydavnytstvo «Vipol».

Horyana, L. H. (2004). Pidruchnyk – zasib formuvannya osobystosti uchnya [Textbook – a means of forming the student's personality]. Kyiv, Ukraine : Osnova.

Levchenko, T. I. (1995). Sovremennyye didakticheskiye kontseptsii v obrazovanii. Monografiya [Modern didactic concepts in education. Monograph]. Kyiv, Ukraine : MAUP.

Kazandzhiyeva, M. S. (1997). Formirovaniye komunikativno-rechevykh umeniy v protsesi roboty s uchebnymi tekstami shkol'nykh predmetov neyazykovogo tsikla [Formation of communicative-speech skills in the process of robots with educational texts of school subjects of a non-linguistic cycle]. Candidate`s thesis. Odesa, Ukraine.

Savchenko, O. Ya. (1976). Vid lyudyny osvichenoyi – do lyudyny kulʹturnoyi [From an educated person to a cultured person]. Ridna shkola – Native school, 5–6.

Savchenko, O. Ya. (1997). Dydaktyka pochatkovoyi shkoly. Pidruchnyk dlya studentiv pedahohichnykh fakulʹtetiv [Didactics of primary school. Textbook for students of pedagogical faculties]. Kyiv, Ukraine : Abrys.

Downloads

Опубліковано

27.12.2023

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ДОШКІЛЬНОЇ ТА ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ