ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ ДОЗВІЛЛЄВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ЯК ВАЖЛИВА УМОВА УСПІШНОЇ САМОРЕАЛІЗАЦІЇ

Автор(и)

Ключові слова:

дозвілля, учні початкових класів, дозвіллєва діяльність, методи дозвіллєвої педагогіки

Анотація

У статті обґрунтовано значення дозвіллєвої діяльності для молодших школярів. Пропонуються результати дослідження щодо важливості дозвілля серед життєвих пріоритетів учнів початкової школи. Досліджено найбільш популярні заняття у дозвіллі учнів початкової школи та визначено важливість переорієнтації сучасних дозвіллєвих форм для учнів початкової школи на соціально спрямовані за змістовим наповненням та характером взаємодії учасників. Визначено, що при підготовці дозвіллєвого заходу педагог повинен: визначити його тему і завдання, намітити час і місце проведення; розробити план підготовки та проведення заходу; визначити ключові моменти заходу; вибрати учасників його підготовки, розподілити завдання між учасниками і групами. Виокремлено форми дозвіллєвих заходів, які можна використовувати в початковій школі: дискусії, зустріч з цікавими людьми, вікторини, театралізації, читацькі конференції, флеш-моби, спікер-клуби тощо.

Мета роботи полягає в обґрунтуванні значення та визначенні важливих напрямів застосування дозвіллєвої діяльності молодших школярів.

Методологія. Методологічну основу статті становлять: принципові позиції теорії пізнання, а саме, науковість, історизм, діалектичність, об’єктивність, положення психології та педагогіки щодо гуманістичного спрямування освіти. Важливого значення надається ідеям компетентнісно-орієнтованого підходу до аналізу педагогічних явищ і процесів, пов’язаних із дозвіллєвою діяльністю.

Наукова новизна полягає в тому, що виходячи з аналізу наукових джерел присвячених даній проблемі, практики використання дозвіллєвої діяльності молодших школярів, визначено методи дозвіллєвої педагогіки та сформульовано основні види дозвіллєвої діяльності молодших школярів.

Висновки. Здійснене дослідження авторами визначено як спроба окреслити вихідні теоретичні й методологічні позиції дозвіллєвої діяльності для молодших школярів у закладах загальної середньої освіти, де сучасний вчитель має орієнтуватися на головні компоненти концепції нової української школи, а саме – на новий зміст освіти, заснований на формуванні компетентностей, важливих для успішної самореалізації в суспільстві.

Біографії авторів

А. О. Міненок, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка

Доктор педагогічних наук, професор,
професор кафедри дошкільної та початкової освіти,
Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

І. С. Турчина, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка

Кандидат педагогічних наук, доцент,
доцент кафедри дошкільної та початкової освіти
Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

Н. С. Антоненко, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка

Магістрантка факультету дошкільної, початкової освіти і мистецтв,
Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

Посилання

Balakhtar, V. (2009). Vykorystannia dosvidu orhanizatsii dozvillia ditei ta pidlitkiv v suchasnykh umovakh. [Using the experience of organizing leisure for children and adolescents in modern conditions]. Pedahohika ta psykholohiia – Pedagogy and psychology, 465, 11–16.

Bocheliuk, V. Y. (2006). Dozvillieznavstvo : navchalnyi posibnyk [Leisure : a textbook]. Kyiv, Ukraine : Tsentr navchalnoi literatury.

Holik, O. (2008). Orhanizatsiino-upravlinskyi aspekt pozaklasnoi dozvillievoi diial nosti starshoklasnykiv : monohrafiia [Organizational and managerial aspect of extracurricular leisure activities of high school students : monograph]. Donetsk, Ukraine.

Karpenchuk, S. H. (1997). Teoriia i metodyka vykhovannia [Theory and methods of education]. Kyiv, Ukraine : Vyshcha shkola.

Kononenko, N. (2006). Osoblyvosti formuvannia kultury povedinky molodshykh shkoliariv v umovakh dozvilnoi diialnosti [Features of formation of culture of behavior of junior schoolchildren in the conditions of allowing activity]. Ridna shkola – Native school, 10, 18–19.

Kochubei, N. V. (2015). Sotsiokulturna diialnist : Navchalnyi posibnyk [Socio-cultural activities: Textbook]. Sumy, Ukraine : Universytetska knyha.

Picha, V. M. (1990). Kultura vilnoho chasu: filosofsko-sotsiolohichnyi analiz [Culture of free time: philosophical and sociological analysis]. Lviv, Ukraine : Svit.

Skoryk, T. V. (2018). Onovlennia zmistu dozvillievoi diialnosti molodi v svitli suchasnykh tendentsii sotsiokulturnoi sfery [Updating the content of youth leisure activities in the light of current trends in the socio-cultural sphere]. Molodyi vchenyi – A young scientist, 21 (54.1), 132–135.

Flehontova, N. M. (2007). Pedahohichna orhanizatsiia kulturnoho dozvillia shkoliariv [Pedagogical organization of cultural leisure of schoolchildren]. Kyiv, Ukraine.

Tsymbaliuk, N. M. (2000). Orhanizatsiia ta metodyka kulturno-dozvillievoi diialnosti. Ch. I. Teoretychni osnovy kulturno-dozvillievoi diialnosti [Organization and methods of cultural and leisure activities. CHI Theoretical foundations of cultural and leisure activities]. Kyiv, Ukraine : DAKKKiM

Downloads

Опубліковано

27.12.2023

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ДОШКІЛЬНОЇ ТА ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ