ПРАКТИКА КОМУНІКАТИВНО-ПРАГМАТИЧНОГО АНАЛІЗУ ТЕКСТУ В КУРСІ МАГІСТЕРСЬКОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ-ФІЛОЛОГІВ

Автор(и)

Ключові слова:

магістерська підготовка, майбутній філолог, комунікативнопрагматичний аналіз тексту, функційне просте речення, прагматично орієнтовані аналітичні вправи

Анотація

Метою статті є наукове обґрунтування необхідності й можливості врахування комунікативно-прагматичного різновиду традиційного лінгвоаналізу тексту та репрезентація системи прагматично орієнтованих вправ аналітичного характеру, реалізованих під час магістерської підготовки майбутніх філологів.

Методологія. В обґрунтуванні сутності комунікативно-прагматичного аналізу тексту як виду навчальної діяльності автор спирається на наукові положення з лінгвістики тексту (Н. Болотнова, Н. Валгіна, Т. Должикова, Т. Єщенко, Л. Мацько, Т. Мілєва, Т. Терновська), лінгвістичної прагматики (Ф. Бацевич, Л. Безугла, Н. Кондратенко, Т. Космеда, М. Олешков, Г. Почепцов, І. Сусов, С. Шабат-Савка, І. Шевченко), функційного і прагматичного синтаксису (І. Вихованець, М. Вінтонів, М. Всеволодова, О. Доценко, А. Загнітко, Н. Золотова, О. Мельничук, М. Плющ), прагмалінгводидактики (Р. Дружененко, С. Єрмоленко, Т. Єщенко, І. Кухарчук, С. Одайник, М. Оліяр, С. Омельчук, М. Пентилюк, Т. Симоненко, Н. Шульжук).

Наукова новизна. У статті досліджено аспект системного впровадження елементів комунікативно-прагматичного аналізу тексту у межах магістерської підготовки майбутніх учителів-філологів на заняттях із лінгвістичного аналізу тексту. Доведено необхідність і можливість активного залучення аналітичних вправ, що зумовлене розвитком загального лінгвістичного комунікативно-прагматичного підходу до вивчення явищ мовної системи у їхньому функційному вияві, а також лінгводидактичною парадигмою формування професійної компетентності майбутнього фахівця. Теоретичне обґрунтування означеної проблеми стало стимулом для розроблення й презентації низки прагматично зорієнтованих вправ аналітичного характеру, що відображають елементи комунікативно-прагматичного аналізу функційного простого речення. Авторське осмислення природи, сутності, мети, завдань, принципів комунікативно-прагматичного аналізу тексту (дискурсивного фрагменту) вплинуло на різноспрямованість пропонованих вправ – від диференціації класів мовленнєвих актів, формально виражених різними типами простого речення, до виявлення прагматичних функцій простих речень у межах пропонованих комунікативних актів, аналізу успішних комунікативних інтеракцій чи причин комунікативних девіацій.

Висновки. Системна реалізація прагматично орієнтованих аналітичних вправ у курсі магістерської підготовки майбутніх філологів на заняттях із лінгвістичного аналізу тексту у Київському університеті імені Бориса Грінченка переконала в необхідності пропонованої роботи в інших закладах вищої освіти, оскільки відповідає сучасним тенденціям розвитку мовознавчої наукової галузі, а також вимогам викладання філологічних дисциплін. Необхідністю також автор вважає підготовку методичного посібника із системою аналітичних комунікативно-прагматичних вправ.

Біографії авторів

Р. С. Дружененко, Київський університет імені Бориса Грінченка

Кандидат педагогічних наук, доцент,
доцент кафедри української мови,
Київський університет імені Бориса Грінченка
(Київ, Україна)

О. А. Попова, Таврійський національний університет імені В.І. Вернадського

Кандидат педагогічних наук, доцент,
завідувач кафедри слов’янської філології та журналістики,
Таврійський національний університет імені В.І. Вернадського
(Київ, Україна)

Посилання

Arhypova, S. A. (2012). Razlichnyye podhody k analizu texta [Different approaches to the text analysis]. Filologiya i literaturovedenie – Philology and Literary Studies, 3. Retrieved from http://philology. snauka.ru/2012/03/148

Batcevych, F. (2011). Vstup do lingvistychnoyi pragmatyky [Introduction to linguistic pragmatics.]. Kyiv, Ukrainе : Akademiya.

Bezugla, T. A. (2013). Lingvopragmatychni i stylistychni vlastyvosti reklamnogo dyscurcu [Lingua-pragmatic and stylistic characteristics of advertising discourse]. Visnyc XNU im. V.N. Karazina – Bulletin of KhNU named after V.N. Karazin, 1052, 31-36.

Valgina, N.S. (2003). Teoriya texta [Text theory]. Moskov, Russian : Logos.

Druzhenenko, R.S. (2017). Teoretychne obgruntuvannya komunikatyvno-pragmatychnogo analizu prostogo rechennya yak pryyomu navchannya syntaxysu studentiv vyshchyh pedagogichnyh zakladiv osvity [Theoretical basis to communicative-pragmatic analysis of a simple sentence as a learning method of syntax applied to students of higher pedagogical educational institutions]. Pedagogichna osvita: teoriya i practyka – Pedagogical education: theory and practice, 22 (1-2017), 2, 240-245.

Lypko, I. P. (Ed.). (2014). Narysy z lingvistychnogo analizu dyskursu: do problemy typologiyi ta haracterystyky [Essays on the linguistic analysis of discourse: to typology and characteristics issues]. Harkiv, Ukrainе : BURUNiK.

Taranenko, K.V. (2016). Lingvopragmatychnyi analiz typu movnoyi osobystosti [Lingua-pragmatic analysis of the lingual identity type]. Ukrayinskyi smysl – Ukrainian meaning, 310–319.

Shabat-Savka, S. (2014). Kategoriya komunikatyvnoyi intentciyi v ukrayinskiy movi [Communicative intention category in Ukrainian language]. Chernivtci, Ukraine : Bukrek.

Downloads

Опубліковано

28.12.2023

Номер

Розділ

ПІДГОТОВКА ФАХІВЦІВ У СИСТЕМІ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ