ПЕДАГОГІЧНІ ТЕХНОЛОГІЇ У ФОРМУВАННІ РИТОРИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ

Автор(и)

Ключові слова:

риторична компетентність, майбутній вчитель початкової школи

Анотація

Мета роботи – обґрунтувати педагогічні технології формування риторичної компетентності майбутнього вчителя початкової школи.

Методологія: Використано теоретичні методи: описово-аналітичний (аналіз психолого-педагогічної, філософської, лінгвістичної літератури вітчизняних і зарубіжних авторів з проблеми); соціально-педагогічний метод (спостереження за процесом формування риторичної компетентності майбутніх учителів початкових класів під час педагогічної практики).

Наукова новизна дослідження полягає в тому, що автори з урахуванням основних наукових підходів до визначення поняття «риторична компетентність» пропонують власне: здатність до створення, виконання та реконструкції задуму та самоаналізу його втілення авторсько-адресних, усних або письмових, монологічних або діалогічних текстів різних жанрів на певну тему з урахуванням мети і ситуації публічної промови.

Досвід спостереження уроків студентів під час педагогічної практики у початковій школі та їхні усні відповіді на семінарських заняттях з курсів фахових методик переконали авторів в тому, що у більшості з них недостатньо сформований рівень риторичної компетентності. Запропоновано методичну систему поетапного формування риторичної компетентності майбутнього вчителя початкової школи, яка включає такі 3 етапи: перший етап – формування комунікативно-мовленнєвих (базових) і риторичних (вміння вищого рівня) умінь, що включає комплекс мовних вправ з використанням комічних мовленнєвих жанрів; другий етап – розвиток мовленнєвих (аналітичних, конструктивних, творчих, ситуативно обумовлених специфікою діяльності вчителя початкової школи) умінь з використанням сторітеллінгу 2 типів; третій етап – подальше формування риторичних умінь за допомогою використання прийомів риторизації: риторичних задач, ігор та риторичного аналізу.

Висновки: одним зі шляхів вирішення проблеми підвищення рівня риторичної компетентності майбутніх учителі початкової школи є активне використання у освітньому процесі вишу сторітеллінгу 2 типів (як розповідання історій викладачем так і створення історій студентами), прийомів риторизації (риторичні задачі, риторичний аналіз та риторичні ігри), тактики комічного впливу (в дидактичних і демонстраційних цілях).

Біографії авторів

І. І. Киричок, Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя

Кандидат педагогічних наук, доцент кафедри
педагогіки, початкової освіти та освітнього менеджменту,
Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя
(Ніжин, Україна)

І. В. Тонконог, Київський національний торговельно-економічний університет

Кандидат педагогічних наук, доцент кафедри
іноземної філології та перекладу,
Київський національний торговельно-економічний університет
(Київ, Україна)

Посилання

Balandina, L. A., and Kurachenkova, G. F. (2012). Rytorycheskaia kompetentsyia kak osnova effektyvnoi deiatelnosty prepodavatelia vuza [Rhetorical competence as the basis of effective activity of the teacher of high school]. Gumanitarnye nauki – Humanitarian sciences, 4, 102-108.

Bilousova J. V. (2004). Formuvannia rytorychnoi kultury studentiv humanitarnykh fakultetiv u navchalno-vykhovnomu protsesi [Formation of rhetorical culture of students of humanities faculties in the educational process]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, Ukraine.

Bondarenko, G. L. (2016). Metodychni zasady pidhotovky vchytelia pochatkovoi shkoly do movlennievo-rytorychnoi diialnosti [Methodical bases of preparation of the teacher of elementary school for speech-rhetorical activity]. Aktual'ni problemy sotsiolohii, psykholohii, pedahohiky. Pedahohichni nauky – Actual problems of sociology, psychology, pedagogy. Pedagogical sciences,1 (30), 13-18.

Vashulenko, M. S. (2014). Formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti molodshykh shkoliariv u protsesi navchannia ukrainskoi movy [Formation of communicative competence of junior schoolchildren in the process of learning the Ukrainian language] In: Formuvannia predmetnykh kompetentnostei v uchniv pochatkovoi shkoly [Formation of subject competencies in primary school students]. Kyiv, Ukraine : Ped. dumka.

Herman, V. V. (2013). Rytorychna kultura yak osnova formuvannia rytorychnoi osobystosti vchytelia [Rhetorical culture as a basis for the formation of the rhetorical personality of the teacher]. Retrieved from http://www.enpuir.npu.edu.ua›bitstream›pdf

Golub, N. (2015). Movlennievi zhanry na urokakh ukrainskoi movy u 8-9 klasakh [Speech genres in Ukrainian language lessons in grades 8-9]. Retrieved from http://...lib.iitta.gov.ua

Gorobets, L. N. (2008). Formirovanie ritoricheskoj kompetencii studentov-nefilologov v sisteme professional'noj podgotovki v pedagogicheskaoj vuze [Formation of rhetorical competence of non-philological students in the system of professional training in a pedagogical university]. Doctor’s thesis. St. Petersburg, Russia.

Graudina, L. K. (2003). Kul'tura russkoj rechi: ucheb. dlya vuzov [Culture of Russian speech: textbook]. Moscow, Russia : NORMA.

Zalyubivska, O. B. (2012). Rytorychna kultura u koli sumizhnykh poniat (do pytannia vyznachennia rytorychnoi kultury) [Rhetorical culture in the range of related concepts (on the definition of rhetorical culture)]. Visnyk Vinnyts'koho politekhnichnoho instytutu – Bulletin of Vinnytsia Polytechnic Institute Retrieved from http://visnyk.vntu.edu.ua/article/view/2509/2700

Zatverdzheno profstandart vchytelia pochatkovykh klasiv [The professional standard of a primary school teacher has been approved]. Retrieved from http://mon.gov.ua›news›zatverdz

Nikulchenkova, E. V. (2017). Formirovanie kommunikativnyh universal'nyh uchebnyh dejstvij mladshih shkol'nikov na osnove tekhnologii ritorizacii [Formation of communicative universal educational actions of younger schoolboys on the basis of technology of rhetoricization]. Extended abstract of candidate’s thesis. Moscow, Russia.

Sagach, G. M. (2000). Rytoryka : navchalnyi posibnyk [Rhetoric]. Kyiv, Ukraine : Vydavnychyi Dim «In Yure».

Simmons, A. (2013). Kak ispol'zovat' silu istorij [How to use the power of stories]. Moscow, Russia : Mann, Ivanov i Ferber.

Tyagnyryadno, E. V., and Yavorskaya, G. H. (2009). Rytorychni vminnia pravnykiv: teoriia i praktyka [Rhetorical skills of lawyers: theory and practice]. Odessa, Ukraine : ODUVS.

Downloads

Опубліковано

28.12.2023

Номер

Розділ

ПІДГОТОВКА ФАХІВЦІВ У СИСТЕМІ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ