ПЕДАГОГІЧНІ ТЕХНОЛОГІЇ У ФОРМУВАННІ РИТОРИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
Ключові слова:
риторична компетентність, майбутній вчитель початкової школиАнотація
Мета роботи – обґрунтувати педагогічні технології формування риторичної компетентності майбутнього вчителя початкової школи.
Методологія: Використано теоретичні методи: описово-аналітичний (аналіз психолого-педагогічної, філософської, лінгвістичної літератури вітчизняних і зарубіжних авторів з проблеми); соціально-педагогічний метод (спостереження за процесом формування риторичної компетентності майбутніх учителів початкових класів під час педагогічної практики).
Наукова новизна дослідження полягає в тому, що автори з урахуванням основних наукових підходів до визначення поняття «риторична компетентність» пропонують власне: здатність до створення, виконання та реконструкції задуму та самоаналізу його втілення авторсько-адресних, усних або письмових, монологічних або діалогічних текстів різних жанрів на певну тему з урахуванням мети і ситуації публічної промови.
Досвід спостереження уроків студентів під час педагогічної практики у початковій школі та їхні усні відповіді на семінарських заняттях з курсів фахових методик переконали авторів в тому, що у більшості з них недостатньо сформований рівень риторичної компетентності. Запропоновано методичну систему поетапного формування риторичної компетентності майбутнього вчителя початкової школи, яка включає такі 3 етапи: перший етап – формування комунікативно-мовленнєвих (базових) і риторичних (вміння вищого рівня) умінь, що включає комплекс мовних вправ з використанням комічних мовленнєвих жанрів; другий етап – розвиток мовленнєвих (аналітичних, конструктивних, творчих, ситуативно обумовлених специфікою діяльності вчителя початкової школи) умінь з використанням сторітеллінгу 2 типів; третій етап – подальше формування риторичних умінь за допомогою використання прийомів риторизації: риторичних задач, ігор та риторичного аналізу.
Висновки: одним зі шляхів вирішення проблеми підвищення рівня риторичної компетентності майбутніх учителі початкової школи є активне використання у освітньому процесі вишу сторітеллінгу 2 типів (як розповідання історій викладачем так і створення історій студентами), прийомів риторизації (риторичні задачі, риторичний аналіз та риторичні ігри), тактики комічного впливу (в дидактичних і демонстраційних цілях).
Посилання
Balandina, L. A., and Kurachenkova, G. F. (2012). Rytorycheskaia kompetentsyia kak osnova effektyvnoi deiatelnosty prepodavatelia vuza [Rhetorical competence as the basis of effective activity of the teacher of high school]. Gumanitarnye nauki – Humanitarian sciences, 4, 102-108.
Bilousova J. V. (2004). Formuvannia rytorychnoi kultury studentiv humanitarnykh fakultetiv u navchalno-vykhovnomu protsesi [Formation of rhetorical culture of students of humanities faculties in the educational process]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, Ukraine.
Bondarenko, G. L. (2016). Metodychni zasady pidhotovky vchytelia pochatkovoi shkoly do movlennievo-rytorychnoi diialnosti [Methodical bases of preparation of the teacher of elementary school for speech-rhetorical activity]. Aktual'ni problemy sotsiolohii, psykholohii, pedahohiky. Pedahohichni nauky – Actual problems of sociology, psychology, pedagogy. Pedagogical sciences,1 (30), 13-18.
Vashulenko, M. S. (2014). Formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti molodshykh shkoliariv u protsesi navchannia ukrainskoi movy [Formation of communicative competence of junior schoolchildren in the process of learning the Ukrainian language] In: Formuvannia predmetnykh kompetentnostei v uchniv pochatkovoi shkoly [Formation of subject competencies in primary school students]. Kyiv, Ukraine : Ped. dumka.
Herman, V. V. (2013). Rytorychna kultura yak osnova formuvannia rytorychnoi osobystosti vchytelia [Rhetorical culture as a basis for the formation of the rhetorical personality of the teacher]. Retrieved from http://www.enpuir.npu.edu.ua›bitstream›pdf
Golub, N. (2015). Movlennievi zhanry na urokakh ukrainskoi movy u 8-9 klasakh [Speech genres in Ukrainian language lessons in grades 8-9]. Retrieved from http://...lib.iitta.gov.ua
Gorobets, L. N. (2008). Formirovanie ritoricheskoj kompetencii studentov-nefilologov v sisteme professional'noj podgotovki v pedagogicheskaoj vuze [Formation of rhetorical competence of non-philological students in the system of professional training in a pedagogical university]. Doctor’s thesis. St. Petersburg, Russia.
Graudina, L. K. (2003). Kul'tura russkoj rechi: ucheb. dlya vuzov [Culture of Russian speech: textbook]. Moscow, Russia : NORMA.
Zalyubivska, O. B. (2012). Rytorychna kultura u koli sumizhnykh poniat (do pytannia vyznachennia rytorychnoi kultury) [Rhetorical culture in the range of related concepts (on the definition of rhetorical culture)]. Visnyk Vinnyts'koho politekhnichnoho instytutu – Bulletin of Vinnytsia Polytechnic Institute Retrieved from http://visnyk.vntu.edu.ua/article/view/2509/2700
Zatverdzheno profstandart vchytelia pochatkovykh klasiv [The professional standard of a primary school teacher has been approved]. Retrieved from http://mon.gov.ua›news›zatverdz
Nikulchenkova, E. V. (2017). Formirovanie kommunikativnyh universal'nyh uchebnyh dejstvij mladshih shkol'nikov na osnove tekhnologii ritorizacii [Formation of communicative universal educational actions of younger schoolboys on the basis of technology of rhetoricization]. Extended abstract of candidate’s thesis. Moscow, Russia.
Sagach, G. M. (2000). Rytoryka : navchalnyi posibnyk [Rhetoric]. Kyiv, Ukraine : Vydavnychyi Dim «In Yure».
Simmons, A. (2013). Kak ispol'zovat' silu istorij [How to use the power of stories]. Moscow, Russia : Mann, Ivanov i Ferber.
Tyagnyryadno, E. V., and Yavorskaya, G. H. (2009). Rytorychni vminnia pravnykiv: teoriia i praktyka [Rhetorical skills of lawyers: theory and practice]. Odessa, Ukraine : ODUVS.