ПЕРЕВІРКА ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ БІОЛОГІЇ ТА ОСНОВ ЗДОРОВ’Я ДО ЗДІЙСНЕННЯ СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У ЗАКЛАДАХ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
Ключові слова:
заклади середньої освіти, майбутні вчителі біології та основ здоров’я, соціально-педагогічна діяльність, педагогічна практикаАнотація
У статті представлено аналіз результатів перевірки готовності провадження соціально-педагогічної діяльності майбутнім вчителем біології та основ здоров’я під час педагогічної практики у контексті освітніх нормативних документів та досліджень науковців, визначено критерії, показники, охарактеризовано рівні сформованості готовності майбутніх учителів біології та основ здоров’я до здійснення соціально-педагогічної діяльності у закладах середньої освіти.
Метою статті є обґрунтування організаційно-педагогічних умов перевірки готовності майбутніх учителів біології та основ здоров’я до здійснення соціально-педагогічної діяльності під час провадження освітньої діяльності у закладах середньої освіти.
Методологічною основою дослідження є системний та особистісно-орієнтований підходи до аналізу психолого-педагогічної літератури та педагогічного досвіду з питань соціально-педагогічної діяльності. У роботі використано багаторівневий системний аналіз наукових джерел, що ґрунтується на філософському, загальнонауковому та частково-науковому та конкретно-науковому рівнях пізнання.
Наукова новизна полягає у аналізі основних підходів до перевірки готовності майбутніх учителів біології та основ здоров’я до здійснення ефективної соціально-педагогічної діяльності у закладах середньої освіти.
Висновки. Педагогічна практика є важливою складовою частиною процесу формування готовності майбутнього вчителя біології та основ здоров’я до ефективного здійснення соціально-педагогічної як складової професійної діяльності, в максимально наближених до неї умовах. Готовність майбутніх учителів біології та основ здоров’я до соціально-педагогічної діяльності в закладах середньої освіти виявляється у налаштованості студентів на соціально-педагогічну діяльність, усвідомленні ними мотивів і потреб у цій діяльності; у наявності глибоких і різнобічних предметних знань з дисциплін обраного фаху й психолого-педагогічних, методичних знань, умінь і навичок стосовно роботи з учнями закладів середньої освіти.
Посилання
Griczaj N. (2013). Suchasni pidkhodi do metodichnoyi pidgotovki majbutnikh uchiteliv biologiyi [Modern issues for methodical training of future biology teachers]. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelya – Problems of modern teacher training, 7, 326-332.
Kapska A. I., Bezpalko O. V., Vainola R. Kh. (2002). Aktualni problemy sotsialno-pedahohichnoi roboty : modulnyi kurs dystantsiinoho navchannia [Actual problems of social and educational work: modular distance learning course]. Kyiv, Ukraine.
Bezpalko O. V. (2009). Sotsialna pedahohika : skhemy, tablytsi, komentari : navchalnyi posibnyk [Social pedagogy : charts, tables, comments : tutorial]. Kyiv, Ukraine : Tsentr uchbovoyi literatury.
Mekhed O. B., Ryabchenko S. V., Zhara G. I. (2019). AnalIz faktorIv, scho vplivayut na formuvannya zdorovogo sposobu zhittya molodI [Youngsters healthy lifestyle factors analysis]. Visnyk Natsionalʹnoho universytetu «Chernihivsʹkyy kolehium» imeni T. H. Shevchenka. Seriya «Pedahohichni nauky» – Bulletin of the Taras Shevchenko National University «Chernihiv Collegium». Series «Pedagogical Sciences», 3 (159), 262-267.
Nosko, M. O., Hryshchenko, S. V., Nosko, Yu. M. (2013). Formuvannia zdorovoho sposobu zhyttia: navchalnyi posibnyk [Shaping a healthy lifestyle]:. Kyiv, Ukraine : Lesya.
Nosko, M. O., Harkusha, S. V., Voiedilova, O. M. (2014). Zdoroviazberezhuvalni tekhnolohii u fizychnomu vykhovanni [Health-saving technologies in physical education]: monograph. Kyiv, Ukraine : SPD Chalchinska N. V.
Nosko, M., Mekhed, O., Ryabchenko, S., Ivantsova, O., Denysovets, I., Griban, G., Prysyazhniuk, S., Oleniev, D., Kolesnyk, N., & Tkachenko, P. (2020). The influence of the teacher’s social and pedagogical activities on the health-promoting competence of youth. International Journal of Applied Exercise Physiology, 9 (9), 18-28.