ІНТЕГРАЦІЙНІСТЬ БІОГРАФІЧНОГО МЕТОДУ ВИВЧЕННЯ ХУДОЖНЬОГО ТЕКСТУ У ФАХОВІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ І ЛІТЕРАТУРИ

Автор(и)

Ключові слова:

майбутні вчителі української мови та літератури, інтеграційність, біографічний метод, аналіз художнього твору, інтеграційно-літературознавча компетентність

Анотація

Метою цього дослідження є визначення теоретичних засад та практичного застосування біографічного методу аналізу художнього твору на інтеграційній основі у процесі підготовки майбутнього вчителя української мови та літератури.

Методологія. Біографічний метод, засновником якого є Ш. Сент-Бев, трактується як такий, коли біографія й особистість письменника розглядаються як визначальний момент творчості. Є зовнішня і внутрішня біографії письменника (П. Білоус), які простежуються у першоджерелах (мегатекстах, С. Михида): мемуарах, щоденникових записах, листах. Практичне застосування цього методу ефективне й доречне під час аналізу художнього твору на заняттях з «Історії української літератури», «Історії зарубіжної літератури».

Новизна дослідження. Автор статті апробувала власну методику вивчення літературного твору на основі інтеграції біографічного методу під час викладання курсу «Теорія і практика аналізу художнього твору». Було визначено необхідні педагогічні умови для забезпечення міждисциплінарної інтеграції на рівні змісту з курсів «Історія та культура України», «Історія української літератури», «Вступ до літературознавства» та інтеграції технологій (ІКТ, критичного мислення), методів (проблемна лекція, демонстрування, ілюстрування), форм (групова, індивідуальна, самостійна, дистанційна, очна) навчальної діяльності.

Створено авторську мультимедійну лекцію з теми «Біографічний метод аналізу художнього твору». Під час засвоєння теоретичного матеріалу та застосування на практиці означеного методу у студентів спеціальності «Українська мова та література» формувалася інтеграційно-літературознавча компетентність. За основними компонентами, критеріями, показниками у студентів, які застосували біографічний метод, виявлено глибше розуміння художніх творів і виявлено вищий рівень сформованості інтеграційно-літературознавчої компетентності, ніж у бакалаврів, які навчалися за традиційною методикою.

Висновки. Біографічний метод вивчення художнього тексту на інтеграційній основі позитивно впливає на формування фахових компетентностей, розвиває особистісний потенціал, когнітивну сферу, ціннісні орієнтири. Це дає підстави для апробації методики застосування біографічного методу аналізу художнього твору під час вивчення теоретико- та історико-літературних курсів у ЗВО, які готують майбутніх учителів української мови та літератури.

Біографія автора

Л. М. Овдійчук, Університет Григорія Сковороди у Переяславі

Кандидат педагогічних наук, доцент,
докторант кафедри української і зарубіжної літератури та методик викладання,
Університет Григорія Сковороди у Переяславі
(Переяслав, Україна)

Посилання

Basyl, L. O. (2011). Formuvannja literaturoznavchoji kompetentnosti majbutnikh slovesnykiv shljakhom integhraciji istoryko-literaturnykh kursiv [Development of literary competence of future linguists through the integration of historical and literary courses]. Current problems of human society development: Proceeding of the VII-th International Scientific and Practical Conference (Odessa, London, July 21–28, 2011): International Academy of Sciences and Higher Education London, Great Britain, 15–18. Retrieved from http://gisap.eu/ru/node/717

Bilous, P. (2014). Psykhologhija literaturnoji tvorchosti [Psychology of Literary Creation]. Kyiv, Ukraine : Akademija.

Kutsevol, O. M. (2006). Innovacijni formy j metody orghanizaciji samostijnoji roboty studentiv u konteksti metodychnoji pidghotovky majbutnikh uchyteliv literatury [Innovative forms and methods of organizing independent work of students in the context of methodical training of future teachers of Literature]. Suchasni informacijni tekhnologhiji ta innovacijni metodyky navchannja v pidghotovci fakhivciv: metodologhija, teorija, problemy – Modern Information Technologies and Innovative Techniques for Training in Training of Specialists: Methodology, Theory, Problems, 11, 284-290.

Lilik, O. O. (2017). Osoblyvosti profesijnoji pidghotovky majbutnikh uchyteliv ukrajinsjkoji literatury v umovakh mizhpredmetnoji integhraciji [Peculiarities of professional training of future teachers of Ukrainian literature in the conditions of interdisciplinary integration]. Pedaghoghichni nauky – Pedagigical sciences, LXXVIII, 2, 150-154.

Literaturoznavcha encyklopedija [Encyclop(a)edia of Literary Criticism]. (2007). Kyiv, Ukraine : Akademija, T. 1.

Mykhyda, S. Meghatekst i osobystistj pysjmennyka [Megatext and the Writer’s Personality]. Retrieved from http://eprints.zu.edu.ua/959/1/06mspmop.pdf

Navchalnyy plan pidhotovky zdobuvachiv vyshchoyi osvity [Curriculum for higher education] (2018). Haluz znan: Osvita/Pedahohika Spetsialnist 014 Serednia osvita (Ukrayinska mova ta literatura). Osvitniy rivenʹ: Bakalavr. PVNZ «Mizhnarodnyy ekonomiko-humanitarnyy universytet imeni akademika Stepana Demianchuka» [Branch of knowledge: Education / Pedagogy Specialty 014 Secondary education (Ukrainian language and literature). Educational level: bachelor. PVNZ «International Economic Humanitarian University named after academician Stepan Demyanchuk»]. Retrieved from https://www.megu.edu.ua/ uk/istoriko-filologichnij/kafedra-ukrainskoi-movi-ta-literaturi/

Ovdijchuk, L. М. (2017). «Pid nebom daljnjoji chuzhyny …» [«Under the Sky of Faraway Foreign Land…»] In.: Pisljamova. Ghrabovsjkyj P. Prolisok. [Snowdrop]. Rivne : Djatlyk M. Retrieved from https://drive.google.com/file/d/1BLwZ-I_VNpvZe03b7aNNDRharaQ7wanX/view?usp=sharing

Ovdijchuk, L. (2021) Bioghrafichnyj metod_Ghrabovsjkyj. [Biographic Method_Hrabovskyi]. Retrieved from https://forms.gle/1AwcXNwybGZgWf1w5

Ovdijchuk, L. (2021) Bioghrafichnyj metod_Ovdijchuk_MML. Muljtymedijna lekcija [Biographic Method_ Ovdiichuk MML. Multimedia Lecture]. Retrieved from https://drive.google.com/file/d/1C9yzhL5wr YKs6fWYICg7Ks11i91NccTS/view?usp=sharing

Osvitnja profesijna proghrama [Educational professional program] (2018). 014 Serednja osvita (Ukrajinsjka mova ta literatura). Retrieved from http://www.megu.edu.ua/wp-content/uploads/2020/04/OPP-2016-2018-uml.pdf

Romanyshyna, N. V. (2013). Ukrajinsjka khudozhnja mala proza: teoretyko-metodychni aspekty vyvchennja: [Ukrainian Flash Fiction: Theoretical and Methodical Aspects of Study]. Rivne, Ukraine : TzOV «PryntKhauz».

Downloads

Опубліковано

29.12.2023

Номер

Розділ

ПІДГОТОВКА ФАХІВЦІВ У СИСТЕМІ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ