УПРАВЛІНСЬКІ АСПЕКТИ МОДЕРНІЗАЦІЇ СИСТЕМИ НЕПЕРЕРВНОГО НАВЧАННЯ ДОРОСЛИХ В РЕСПУБЛІЦІ МОЛДОВА
Ключові слова:
неперервне навчання, освіта для дорослихАнотація
Мета роботи: аналіз неперервної освіти дорослих в Республіці Молдова і синтез основних напрямів модернізації системи неперервного навчання дорослих з точки зору навчання, здійснюваного у формальних, неформальних та інформального контекстах.
Методологія: аналіз законодавчих і нормативних національних і європейських актів, аналіз даних Національного Бюро Статистики; синтез нормативних аспектів управління безперервним навчанням дорослих; узагальнення основних проблем, що впливають на ефективність освіти дорослих; дедукція основних напрямках по модернізації системи безперервного навчання дорослих в Молдові.
Нові напрями розвитку, зазначені в європейських політичних документах, вимагають розробки покращеною нормативної бази неперервної освіти дорослих в Молдові. Чинні нормативні положення не змогли вирішити існуючі проблеми в цій сфері. Відсутність системного підходу в розробці нормативно-правових документів, які стосуються процесу професійного навчання і вимог ринку праці, позначаються на цьому сегменті. Відповідно, залишається гостра необхідність у встановленні функціонального взаємозв’язку між вимогами ринку праці, кваліфікаційними стандартами і програмами навчання. Аналіз цієї ситуації, з посиланням на європейську політику в галузі освіти дорослих, доводить необхідність модернізації системи неперервного навчання з точки зору активного його просування, що проводиться в різних формальних, неформальних та інформального контекстах відповідно до вимог ринку праці.
Наукова новизна: виявлені напрями модернізації системи неперервного навчання дорослих у Молдові, здійснюваного у формальних, неформальних та інформального контекстах відповідно до вимог ринку праці: розробка концепції та стратегії безперервного навчання дорослих з точки зору мотивації до безперервного навчання; забезпечення працездатності центрів підтвердження і визнання кваліфікацій, отриманих у неформальному і неформальному контексті; забезпечення якості послуг неперервної освіти дорослих тощо.
Висновки: напрями модернізації системи неперервного навчання дорослих у Молдові зможуть надати країні інноваційну і високоякісну систему освіти дорослих, щоб забезпечити людей відповідними навичками, які допоможуть їм отримати або створити робочі місця, затребуваність на ринку праці, впоратися з надзвичайними ситуаціями та економічними потрясіннями, одночасно підтримуючи економічне зростання і соціальну згуртованість.
Посилання
Council of Europe Recommendation of 24 November 2020 on education and training (VET) for sustainable competitiveness, social equity and resilience (2020 / C 417/01). URL : https://eur-lex.europa.eu/legalcontent/RO/TXT/PDF/?uri=CELEX:32020H1202(01)&from=RO
Education Code of the Republic of Moldova. Official Gazette. 2014, № 319-324, art. 634. URL : https://www. legis.md/cautare/getResults?doc_id=123537&lang=ru
Government Decision no. 616 of 18.05.2016 Regarding the approval of the Methodology for external quality assessment in order to authorize the provisional operation and accreditation of study programs and institutions of technical, higher education and continuous training and the Regulation for calculating fees for services provided in within the external evaluation of the quality of study programs and institutions of technical, higher vocational education and continuous training. Official Gazette. 2016. № 134-139, art. 671. URL : http://lex.justice.md/viewdoc.php?action=view&view=doc&id=364908&lang=2
Labor Code of the Republic of Moldova. Code No. 154. Official Gazette. 2003. № 159-162, art. 648. URL : https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=113032&lang=ru
Statistical Yearbook of the Republic of Moldova. National Bureau of Statistics of the Republic of Moldova. Chisinau : National Bureau of Statistics of the Republic of Moldova, 2020. 473 p. URL : https://statistica.gov.md/public/files/publicatii_electronice/Anuar_Statistic/2020/Anuar_statistic_editia_2020.pdf
The Uncertain Path to The Qualification of Adults: An analysis of lifelong learning inequalities in the Republic of Moldova. URL : https://progen.md/wp-content/uploads/2020/12/1601_cpd_raport_educatia_adultilor_2020.pdf