ВИКЛАДАННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ДЛЯ СПЕЦІАЛЬНИХ ЦІЛЕЙ У ТЕХНІЧНИХ ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ: ІСТОРИЧНІ АСПЕКТИ ТА СЬОГОДЕННЯ
Ключові слова:
англійська мова для спеціальних цілей, англійська мова загального призначення, англійська мова для професійних цілей, англійська мова для академічних цілей, технічні заклади вищої освітиАнотація
Глобалізація сучасного ринку праці, вихід у європейський і світовий економічний простори, зумовлюють потребу пошуку шляхів підвищення конкурентоспроможності майбутніх фахівців різних галузей, зокрема технічних, які є високо затребуваними як в Україні, так і в усьому світі. Одним із таких шляхів є запровадження в освітній процес технічних закладів вищої освіти курсу англійської мови для спеціальних цілей. Це дозволить оптимізувати процес іншомовної підготовки майбутніх фахівців через імплементацію професійно-орієнтованої проблематики.
Мета статті – дослідити історичні аспекти і реалії сьогодення щодо викладання англійської мови для спеціальних цілей у технічних закладах вищої освіти.
Методологічна основа дослідження включає методи аналізу, синтезу та узагальнення передового педагогічного вітчизняного та зарубіжного досвіду викладання англійської мови для спеціальних цілей у технічних закладах вищої освіти, критичний аналіз наукової літератури з окресленої проблеми.
Наукова новизна полягає у висвітленні історичних аспектів і реалій сьогодення щодо викладання англійської мови для спеціальних цілей у технічних закладах вищої освіти, узагальненні педагогічних ідей та досвіду провідних науковців, систематизація базових понять з проблеми.
Висновки. Впродовж кінця ХІХ – початку ХХ століття визначено місце та значення курсу англійської мови для спеціальних цілей як важливого підґрунтя теоретичної і практичної підготовки майбутніх фахівців до виконання їхніх функціональних обов’язків цією мовою. Нині таке значення курсу в технічних закладах вищої освіти стало очевидним через його зв’язок із майбутньою діяльністю й наповнення професійно-орієнтованою проблематикою, що дозволяє налаштувати студентів до діяльності за фахом, сприяє їхній конкурентоспроможності на сучасному глобалізованому ринку праці. Практичний досвід імплементації курсів англійської мови для спеціальних цілей через їх зв’язок з майбутньою професійною діяльністю засвідчив посилення у студентів мотивації та налаштованості на безперервний процес саморозвитку та самовдосконалення з вивчення мови. Більш того, така імплементація у комплексі з професійно-орієнтованими дисциплінами надає можливість студентам технічних закладів вищої освіти впродовж усіх років навчання постійно професійно самовдосконалюватись.
Посилання
Morska, L. (2012). Anhliiska mova dlia spetsialnykh tsilei (ESP): istoriia vynyknennia pidkhodu ta yoho spetsyfika [English for Special Purposes (ESP): history of the approach and its specifics]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Pedahohika. Sotsialna robota – Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Pedagogy. Social work, 25, 136-138. Retrieved from http:// nbuv.gov.ua/ UJRN/Nvuuped_2012_25_45.
Bolaito, R., and Vest, R. (2017). Internatsionalizatsiia ukrainskykh universytetiv u rozrizi anhliiskoi movy: Proekt «Anhliiska mova dlia universytetiv» – Internationalization of Ukrainian universities in the context of English: Project «English for Universities»]. Kyiv, Ukraine : Stal.
Kornieva, Z. M. (2018). Systema profesiino oriientovanoho anhlomovnoho navchannia studentiv tekhnichnykh spetsialnostei u vyshchykh navchalnykh zakladakh [System of professionally oriented teaching English to students majoring in technology at tertiary schools]. Doctor’s thesis. Kyiv, Ukraine.
Basturkmen, H. (2006). Ideas and Options in English for Specific Purposes. ESL & Applied Linguistics Professional Series. Mahwah, New Jersey : The University of Auckland.
Brown, J. D. (1995). The elements of language curriculum. Boston, MA : Heinle & Heinle.
Hutchinson, T., Waters, A. (1991). English for Specific Purposes: A learner-centered approach. Cambridge University Press.
Kusni, A. (2013). Reformulating English for Specific Purposes (ESP) in Indonesia: current issues and future prospects. Proceedings of National Seminar on English Language Teaching, 1, 36-48. Retrieved from http://ejournal.unp.ac.id/index.php/selt/article/view/6765.
Palmer, H. E. (1964). The Principles of Language Study. (First published 1922). London : Oxford University Press.
Paltridge, B., Starfield, S. (Ed.). (2013). The Handbook of English for Specific Purposes. Boston : Wiley-Blackwell.
Ruiz-Garrido, M. F., Palmer-Silveira, J. C., Fortanet-Gómez, I. (2010). English for Professional and Academic Purposes. Amsterdam, New York, NY : The Netherlands.
Swales, J. (1990). Genre analysis: English in academic and research, settings. Cambridge : Cambridge University Press.
Trace, J., Hudson, T., and Brown, J. D. (2015). Developing Courses in Languages for Specific Purposes. National Foreign Language Resource Center (New York : Developing Courses in Languages for Specific Purposes. Retrieved from https://core.ac.uk/download/pdf/32300318.pdf.
Widdowson, H. G. (1983). Learning Purpose and Language Use. Oxford : Oxford University Press.