ВИКЛАДАННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ДЛЯ СПЕЦІАЛЬНИХ ЦІЛЕЙ У ТЕХНІЧНИХ ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ: ІСТОРИЧНІ АСПЕКТИ ТА СЬОГОДЕННЯ

Автор(и)

Ключові слова:

англійська мова для спеціальних цілей, англійська мова загального призначення, англійська мова для професійних цілей, англійська мова для академічних цілей, технічні заклади вищої освіти

Анотація

Глобалізація сучасного ринку праці, вихід у європейський і світовий економічний простори, зумовлюють потребу пошуку шляхів підвищення конкурентоспроможності майбутніх фахівців різних галузей, зокрема технічних, які є високо затребуваними як в Україні, так і в усьому світі. Одним із таких шляхів є запровадження в освітній процес технічних закладів вищої освіти курсу англійської мови для спеціальних цілей. Це дозволить оптимізувати процес іншомовної підготовки майбутніх фахівців через імплементацію професійно-орієнтованої проблематики.

Мета статті – дослідити історичні аспекти і реалії сьогодення щодо викладання англійської мови для спеціальних цілей у технічних закладах вищої освіти.

Методологічна основа дослідження включає методи аналізу, синтезу та узагальнення передового педагогічного вітчизняного та зарубіжного досвіду викладання англійської мови для спеціальних цілей у технічних закладах вищої освіти, критичний аналіз наукової літератури з окресленої проблеми.

Наукова новизна полягає у висвітленні історичних аспектів і реалій сьогодення щодо викладання англійської мови для спеціальних цілей у технічних закладах вищої освіти, узагальненні педагогічних ідей та досвіду провідних науковців, систематизація базових понять з проблеми.

Висновки. Впродовж кінця ХІХ – початку ХХ століття визначено місце та значення курсу англійської мови для спеціальних цілей як важливого підґрунтя теоретичної і практичної підготовки майбутніх фахівців до виконання їхніх функціональних обов’язків цією мовою. Нині таке значення курсу в технічних закладах вищої освіти стало очевидним через його зв’язок із майбутньою діяльністю й наповнення професійно-орієнтованою проблематикою, що дозволяє налаштувати студентів до діяльності за фахом, сприяє їхній конкурентоспроможності на сучасному глобалізованому ринку праці. Практичний досвід імплементації курсів англійської мови для спеціальних цілей через їх зв’язок з майбутньою професійною діяльністю засвідчив посилення у студентів мотивації та налаштованості на безперервний процес саморозвитку та самовдосконалення з вивчення мови. Більш того, така імплементація у комплексі з професійно-орієнтованими дисциплінами надає можливість студентам технічних закладів вищої освіти впродовж усіх років навчання постійно професійно самовдосконалюватись.

Біографії авторів

Н. В. Слюсаренко, Херсонський державний університет

Доктор педагогічних наук, професор,
професор кафедри педагогіки, психології й освітнього менеджменту
імені проф. Є. Петухова,
Херсонський державний університет
(Херсон, Україна)

М. В. Сотер, Первомайська філія Національного університету кораблебудування імені адмірала Макарова

Кандидат педагогічних наук,
викладач кафедри соціально-гуманітарних дисциплін,
Первомайська філія Національного університету кораблебудування
імені адмірала Макарова
(Первомайськ, Україна)

Посилання

Morska, L. (2012). Anhliiska mova dlia spetsialnykh tsilei (ESP): istoriia vynyknennia pidkhodu ta yoho spetsyfika [English for Special Purposes (ESP): history of the approach and its specifics]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Pedahohika. Sotsialna robota – Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Pedagogy. Social work, 25, 136-138. Retrieved from http:// nbuv.gov.ua/ UJRN/Nvuuped_2012_25_45.

Bolaito, R., and Vest, R. (2017). Internatsionalizatsiia ukrainskykh universytetiv u rozrizi anhliiskoi movy: Proekt «Anhliiska mova dlia universytetiv» – Internationalization of Ukrainian universities in the context of English: Project «English for Universities»]. Kyiv, Ukraine : Stal.

Kornieva, Z. M. (2018). Systema profesiino oriientovanoho anhlomovnoho navchannia studentiv tekhnichnykh spetsialnostei u vyshchykh navchalnykh zakladakh [System of professionally oriented teaching English to students majoring in technology at tertiary schools]. Doctor’s thesis. Kyiv, Ukraine.

Basturkmen, H. (2006). Ideas and Options in English for Specific Purposes. ESL & Applied Linguistics Professional Series. Mahwah, New Jersey : The University of Auckland.

Brown, J. D. (1995). The elements of language curriculum. Boston, MA : Heinle & Heinle.

Hutchinson, T., Waters, A. (1991). English for Specific Purposes: A learner-centered approach. Cambridge University Press.

Kusni, A. (2013). Reformulating English for Specific Purposes (ESP) in Indonesia: current issues and future prospects. Proceedings of National Seminar on English Language Teaching, 1, 36-48. Retrieved from http://ejournal.unp.ac.id/index.php/selt/article/view/6765.

Palmer, H. E. (1964). The Principles of Language Study. (First published 1922). London : Oxford University Press.

Paltridge, B., Starfield, S. (Ed.). (2013). The Handbook of English for Specific Purposes. Boston : Wiley-Blackwell.

Ruiz-Garrido, M. F., Palmer-Silveira, J. C., Fortanet-Gómez, I. (2010). English for Professional and Academic Purposes. Amsterdam, New York, NY : The Netherlands.

Swales, J. (1990). Genre analysis: English in academic and research, settings. Cambridge : Cambridge University Press.

Trace, J., Hudson, T., and Brown, J. D. (2015). Developing Courses in Languages for Specific Purposes. National Foreign Language Resource Center (New York : Developing Courses in Languages for Specific Purposes. Retrieved from https://core.ac.uk/download/pdf/32300318.pdf.

Widdowson, H. G. (1983). Learning Purpose and Language Use. Oxford : Oxford University Press.

Downloads

Опубліковано

03.01.2024