ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ФАХІВЦІВ З МЕНЕДЖМЕНТУ ОСВІТИ У ЦЕНТРАЛЬНОЄВРОПЕЙСЬКИХ КРАЇНАХ

Автор(и)

Ключові слова:

професійна підготовка, фахівці з менеджменту освіти, компетентність

Анотація

Метою статті є обґрунтування педагогічних умов формування професійної компетентності фахівців з менеджменту освіти у центральноєвропейських країнах.

Методологічну основу статті становить прогностичний підхід та методи аналізу нормативно-правових актів і порівняльно-педагогічного аналізу.

Наукова новизна статті полягає у визначенні особливостей формування і розвитку професійної компетентності фахівців з менеджменту освіти в центральноєвропейських країнах. Визначено, що фахівці з менеджменту освіти – це кадровий потенціал державних і місцевих адміністрацій, регіональних управлінь освіти недержавного сектору, міжнародних освітніх організацій, які працюють на посадах керівників, координаторів, експертів, консультантів у сфері управління освітою. Виявлено, що в центрально­європейських країнах (Болгарії, Словаччині, Словенії, Чехії), фахівці з менеджменту освіти можуть обіймати різні посади: керівник освітньої установи, (ректор, директор), заступники, проректори, декани, продекани, шкільний інспектор, освітній контролер тощо. Схарактеризовано сукупність умов формування професійних компетенцій педагога і фахівця з менеджменту освіти: врахування впливу соціально-економічних змін, які постійно відбуваються у соціумі, та зумовлюють формування нових компетентностей педагога, зокрема таких, як готовність до життя в мультикультурному толерантному суспільстві; підвищення рівня професіоналізації діяльності педагога; необхідність опанування, удосконалення та застосування технологій, спрямованих на підвищення якості вищої освіти; взаємовизнання і еквівалентність періодів навчання, освітньо-кваліфікаційних рівнів та нострифікація документів; посилення університетизації вищої освіти і процесів інтеграції; підвищення ролі принципів сталого розвитку в сучасній освіті та інші.

Висновок: при підготовці фахівця з менеджменту освіти варто спрямовувати освітню діяльність на включення різних видів професійної підготовки, зокрема організаційно-управлінської, інформаційно-аналітичної, діагностичної, інноваційної, методичної, освітньо-виховної тощо.

Біографія автора

О. С. Товканець, ДВНЗ «Ужгородський національний університет»

Доктор педагогічних наук, доцент,
доцент кафедри загальної педагогіки та педагогіки вищої школи,
ДВНЗ «Ужгородський національний університет»
(Ужгород, Україна)

Посилання

Protasova, N. G. (Ed.). (2012). Derzhavne upravlinnia u sferi osvity [Public administration in the field of education]. Kyiv, Ukraine : NAPA.

Desyatov, T. M. (2016). Stratehichni napriamy reformuvannia pedahohichnoi osvity I modelei modernizatsi iupravlinnia osvitoiu v zarubizhnykh krainakh. [Strategic directions of reforming pedagogical education and models of modernization of education management in foreign countries]. Visnyk Cherkasʹkoho universytetu. Pedahohichni nauky – Bulletin of Cherkasy University. Pedagogical sciences, 12, 48–56.

Erevanskoe kommyunike Ministerskoy konferentsii i Deklaratsiya Chetvertogo Bolonskogo politicheskogo foruma [Yerevan communiqué of the Ministerial Conference and the Declaration of the Fourth Bologna Political Forum]. (2015). Yerevan, Armenia. Retrieved from http://ined.ru.

Yevropa–2020. Stratehiia dlia rozumnoho, staloho ta vseokhopnoho zrostannia, Yevropeiska Komisiia. Briusel [Europe–2020. Strategy for smart, sustainable and inclusive growth, European Commission]. (2010). Brussels, Belgium. Retrieved from http://old.minjust.gov.ua.

Yevropeiski pidkhody do otsinky yakosti osvity [European approaches to assessing the quality of education]. Retrieved from http://www.ibe.unesco.org.

Kontseptsiia rozvytku osvity Ukrainy na period 2015–2025 rokiv. Stratehichna doradcha hrupa «Osvita» [The concept of development of education in Ukraine for the period 2015–2025]. Stratehichna doradcha hrupa «Osvita» – Education Strategic Advisory Group. Retrieved from https://ips.ligazakon.net/ document/ view/ NT1078.

Obrazovanie v Bolgarii. [Education in Bulgaria]. Retrieved from http://natviktour. com.ua/ studying/.

Sorochan T.M., Danilev A.O., Dyachenko B.A., and Rudina O.M. (2013) Profesiinyi rozvytok kerivnykiv I pedahohichnykh pratsivnykiv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv u pisliadyplomnii pedahohichnii osviti rehionalnoho rivnia [Professional development of heads and pedagogical workers of general educational institutions in postgraduate pedagogical education of regional level]. Lugansk, Ukraine : SPD Reznikov VS.

Timoshko G.M. (2014). Ohranizatsiina kultura kerivnyka zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu: teoriia i praktyka: monohrafiia [Organizational culture of the head of a secondary school: theory and practice: monograph]. Nizhyn, Ukraine : Vydavetsʹ PP Lysenko M.M.

Fadel Ch., Bialik M., and Trillin B. (2018). Chetyirehmernoe obrazovanie: Kompetentsii, neobhodimyie dlya uspeha [Four-Dimensional Education: The Competencies Needed for Success]. Moscow, Russia : Yzdatelʹskaya hruppa «Tochka».

Bulgaria. Management Staff for Early Childhood and School Education. URL : https://eacea.ec. europa.eu/national-policies/eurydice/.

ESIF – European Structural and Investment Funds. URL : https://ec.europa.eu/eip/ageing/funding/ESIFE.

European Commission: European Economy. (2009). Economic Crisis in Europe: Causes, Consequences and Responses. Luxemburg : Office for Official Publications of the European Communities. 108 p. URL : https://ec.europa.eu/

Pollitt, C., Op de Beck L. Training Top Civil Servants: A Comparative Analysis. Leuven : Instituutvoor de Overheid. 2010. 135 p. URL : https://soc.kuleuven.be/io/pubpdf/rapport_OpdebeeckLiesbeth_pollitt_2010_ Training_top_civil%20_servant.pdf

Riadiacipracovnícia ďalšípedagogickí zamestnanci. URL : https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/ eurydice/content/management

Slovakia Overview Management and Other Education Staff. URL : https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/management

Slovenia. Other Education Staff or Staff Working in Higher Education. URL : https://eacea.ec.europa.eu/ national-policies/eurydice/content/other-education-staff-or-staff-working-higher-education-68_sr.

Downloads

Опубліковано

04.01.2024