ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ФАХІВЦІВ З МЕНЕДЖМЕНТУ ОСВІТИ У ЦЕНТРАЛЬНОЄВРОПЕЙСЬКИХ КРАЇНАХ
Ключові слова:
професійна підготовка, фахівці з менеджменту освіти, компетентністьАнотація
Метою статті є обґрунтування педагогічних умов формування професійної компетентності фахівців з менеджменту освіти у центральноєвропейських країнах.
Методологічну основу статті становить прогностичний підхід та методи аналізу нормативно-правових актів і порівняльно-педагогічного аналізу.
Наукова новизна статті полягає у визначенні особливостей формування і розвитку професійної компетентності фахівців з менеджменту освіти в центральноєвропейських країнах. Визначено, що фахівці з менеджменту освіти – це кадровий потенціал державних і місцевих адміністрацій, регіональних управлінь освіти недержавного сектору, міжнародних освітніх організацій, які працюють на посадах керівників, координаторів, експертів, консультантів у сфері управління освітою. Виявлено, що в центральноєвропейських країнах (Болгарії, Словаччині, Словенії, Чехії), фахівці з менеджменту освіти можуть обіймати різні посади: керівник освітньої установи, (ректор, директор), заступники, проректори, декани, продекани, шкільний інспектор, освітній контролер тощо. Схарактеризовано сукупність умов формування професійних компетенцій педагога і фахівця з менеджменту освіти: врахування впливу соціально-економічних змін, які постійно відбуваються у соціумі, та зумовлюють формування нових компетентностей педагога, зокрема таких, як готовність до життя в мультикультурному толерантному суспільстві; підвищення рівня професіоналізації діяльності педагога; необхідність опанування, удосконалення та застосування технологій, спрямованих на підвищення якості вищої освіти; взаємовизнання і еквівалентність періодів навчання, освітньо-кваліфікаційних рівнів та нострифікація документів; посилення університетизації вищої освіти і процесів інтеграції; підвищення ролі принципів сталого розвитку в сучасній освіті та інші.
Висновок: при підготовці фахівця з менеджменту освіти варто спрямовувати освітню діяльність на включення різних видів професійної підготовки, зокрема організаційно-управлінської, інформаційно-аналітичної, діагностичної, інноваційної, методичної, освітньо-виховної тощо.
Посилання
Protasova, N. G. (Ed.). (2012). Derzhavne upravlinnia u sferi osvity [Public administration in the field of education]. Kyiv, Ukraine : NAPA.
Desyatov, T. M. (2016). Stratehichni napriamy reformuvannia pedahohichnoi osvity I modelei modernizatsi iupravlinnia osvitoiu v zarubizhnykh krainakh. [Strategic directions of reforming pedagogical education and models of modernization of education management in foreign countries]. Visnyk Cherkasʹkoho universytetu. Pedahohichni nauky – Bulletin of Cherkasy University. Pedagogical sciences, 12, 48–56.
Erevanskoe kommyunike Ministerskoy konferentsii i Deklaratsiya Chetvertogo Bolonskogo politicheskogo foruma [Yerevan communiqué of the Ministerial Conference and the Declaration of the Fourth Bologna Political Forum]. (2015). Yerevan, Armenia. Retrieved from http://ined.ru.
Yevropa–2020. Stratehiia dlia rozumnoho, staloho ta vseokhopnoho zrostannia, Yevropeiska Komisiia. Briusel [Europe–2020. Strategy for smart, sustainable and inclusive growth, European Commission]. (2010). Brussels, Belgium. Retrieved from http://old.minjust.gov.ua.
Yevropeiski pidkhody do otsinky yakosti osvity [European approaches to assessing the quality of education]. Retrieved from http://www.ibe.unesco.org.
Kontseptsiia rozvytku osvity Ukrainy na period 2015–2025 rokiv. Stratehichna doradcha hrupa «Osvita» [The concept of development of education in Ukraine for the period 2015–2025]. Stratehichna doradcha hrupa «Osvita» – Education Strategic Advisory Group. Retrieved from https://ips.ligazakon.net/ document/ view/ NT1078.
Obrazovanie v Bolgarii. [Education in Bulgaria]. Retrieved from http://natviktour. com.ua/ studying/.
Sorochan T.M., Danilev A.O., Dyachenko B.A., and Rudina O.M. (2013) Profesiinyi rozvytok kerivnykiv I pedahohichnykh pratsivnykiv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv u pisliadyplomnii pedahohichnii osviti rehionalnoho rivnia [Professional development of heads and pedagogical workers of general educational institutions in postgraduate pedagogical education of regional level]. Lugansk, Ukraine : SPD Reznikov VS.
Timoshko G.M. (2014). Ohranizatsiina kultura kerivnyka zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu: teoriia i praktyka: monohrafiia [Organizational culture of the head of a secondary school: theory and practice: monograph]. Nizhyn, Ukraine : Vydavetsʹ PP Lysenko M.M.
Fadel Ch., Bialik M., and Trillin B. (2018). Chetyirehmernoe obrazovanie: Kompetentsii, neobhodimyie dlya uspeha [Four-Dimensional Education: The Competencies Needed for Success]. Moscow, Russia : Yzdatelʹskaya hruppa «Tochka».
Bulgaria. Management Staff for Early Childhood and School Education. URL : https://eacea.ec. europa.eu/national-policies/eurydice/.
ESIF – European Structural and Investment Funds. URL : https://ec.europa.eu/eip/ageing/funding/ESIFE.
European Commission: European Economy. (2009). Economic Crisis in Europe: Causes, Consequences and Responses. Luxemburg : Office for Official Publications of the European Communities. 108 p. URL : https://ec.europa.eu/
Pollitt, C., Op de Beck L. Training Top Civil Servants: A Comparative Analysis. Leuven : Instituutvoor de Overheid. 2010. 135 p. URL : https://soc.kuleuven.be/io/pubpdf/rapport_OpdebeeckLiesbeth_pollitt_2010_ Training_top_civil%20_servant.pdf
Riadiacipracovnícia ďalšípedagogickí zamestnanci. URL : https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/ eurydice/content/management
Slovakia Overview Management and Other Education Staff. URL : https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/management
Slovenia. Other Education Staff or Staff Working in Higher Education. URL : https://eacea.ec.europa.eu/ national-policies/eurydice/content/other-education-staff-or-staff-working-higher-education-68_sr.