АНАЛІЗ НАУКОВИХ ДЖЕРЕЛ З ПРОБЛЕМИ РОЗВИТКУ ВИЩОЇ ОСВІТИ АВСТРАЛІЇ У ПРАЦЯХ УКРАЇНСЬКИХ ПЕДАГОГІВ І ЗАРУБІЖНИХ ДОСЛІДНИКІВ

Автор(и)

  • Т. Ю. Парфенюк Кандидат педагогічних наук (доктор філософії), викладач іноземних мов (англійська, німецька) Сумського вищого училища мистецтв і культури ім. Д. С. Бортнянського (Суми, Україна) https://orcid.org/0000-0001-9806-5731

Ключові слова:

вища освіта, аналіз наукових джерел, проблеми розвитку вищої освіти, теоретичні підходи, концептуальні ідеї

Анотація

Переорієнтація освіти на її конкурентоспроможність, спрямованість на вивчення цілісної картини змін, формування системного мислення відбувається через радикальне вивчення конкретних передумов розвитку освіти та їх змісту. Реформа освіти – неперервний історичний процес, в якому об’єктивно виокремлюються певні етапи. Освітні системи усього світу знаходяться в стані радикальних змін. Це і спонтанний розвиток, і цілеспрямовані реформи. Останні найчастіше не призводять до бажаних результатів, що пояснюється в значній мірі тим, що між різними точками зору, між філософськими, науковими обґрунтуваннями, інтелектуальним забезпеченням соціотехнічної практики в сфері освіти немає спадкоємного взаємозв’язку, відсутня рефлексія, і, в значній мірі, спостерігається невизначеність інтересів і цінностей, що стоять за цілями реформування. Чільне місце серед концептуальних ідей та поглядів на аналіз наукових джерел з даної тематики посідають зміни в освітній реформі в Австралії, яка є «носієм перетворень», які викликають національний інтерес. Звідси – необхідність вивчення проблеми розвитку вищої освіти в Австралії, ціннісних орієнтирів перетворень і розробки методології їх використання як засад трансформації системно-утворюючих елементів освіти в Україні. Проте, незважаючи на широкий спектр досліджень, пов’язаних із розвитком освіти, недостатньо приділяється уваги принципово аналітичним соціально-філософським та соціологічним засадам розвитку вищої освіти, пов’язаним із новою картиною світу, із сутнісними характеристиками сучасного світового розвитку і місцем людини в сучасному світі. В усьому світовому суспільстві вважається також винятково важливим, але недостатньо вивченим питання про дослідження наукових джерел з проблеми розвитку вищої освіти в Австралії, що стає метою даної статті. Тому, провідним завданням є з’ясувати стан розробленості проблеми. Теоретико-методологічна основа складає: методологічні положення порівняльної педагогіки, що окреслюють орієнтири дослідження освітнього феномену в контексті політичних, економічних, соціальних процесів, взаємозв’язку регіональних і національних тенденцій розвитку вищої освіти глобалізаційного простору (А. Василюк, С. Корєшкова, Н. Лавриченко, М. Лещенко, А. Максименко, О. Матвієнко, А. Сбруєва); передумови формування політики вищої освіти, що формують принципово нові засади розвитку системи вищої освіти (Дж. Даукінс, Е. Денісон, Г. Левін, Дж. Локк, Л. Маглен). Наукова новизна одержаних результатів полягає в тому, що вперше здійснено аналіз сучасних теоретичних підходів до розуміння особливостей розвитку австралійської системи вищої освіти в процесі її модернізації. Вивчення стану дослідженості проблеми, що розкриває зміст реформування системи вищої освіти Австралії, дозволяє дійти висновку, що окреслене у статті може стати в нагоді як вітчизняних дослідникам-компаративістам, так і практикам-освітянам.

Downloads

Опубліковано

22.01.2024