МЕДІАОСВІТА У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ІНФОРМАТИКИ У ПОЛЬЩІ: З ІСТОРІЇ СТАНОВЛЕННЯ ТА ВПРОВАДЖЕННЯ

Автор(и)

Ключові слова:

медіаосвіта у Польщі, медіакомпетентність, програма з медіаосвіти, науковці з медіаосвіти, підготовка вчителів інформатики у Польщі

Анотація

Медіаосвіта активними темпами упроваджується в усі сфери та напрями підготовки здобувачів освіти як у закладах загальної середньої освіти так і ЗВО (ЗВО – далі по тексту заклад вищої освіти) України. Особливо цінною є при реалізації основних завдань та напрямів освітніх програм ЗВО.

Мета роботи полягає у ґрунтовному вивченні та аналізі становлення та упровадження медіаосвіти при підготовці майбутніх учителів інформатики у Польщі.

Методологія. У процесі написання статті використовувався комплекс методів дослідження як теоретичних – аналіз і синтез, порівняння, систематизація, так і емпіричних – аналіз нормативних документів, освітніх програм з медіаосвіти, підручників та методичних посібників науковців Польщі.

Наукова новизна. Автором розглянуто в історичному аспекті становлення медіаосвіти у Європі та, зокрема, у Польщі. Розкрито основні положення про медіаосвіту, що були прийняті у квітні 1999 року у Відні, у тому числі заява учасників конференції про внесення медіаосвіти у шкільну програму деяких європейських держав того періоду. Вперше представлено програму з медіаосвіти «Primary Media Education» (1989), яка побудована на шести ключових запитаннях та відповідно до шести ключових понять (інституції медіа, типологія медіа, технологія створення медіа, мова медіа, адресати медіа, вміст медіа).

Встановлено, що у Польщі медіаосвіта була присутня в програмах навчання тільки з реформою освіти від 1999 року. Наведено програмні теми, які вивчалися у школах. Досліджено освітні функції медіа: описова, пояснювальна, прогностична, технічна (практична). Подано визначення терміну «медіа» . У статті наведено прізвища науковців Польщі, які стоять у витоків становлення медіаосвіти та їх методичні та наукові посібники, підручники: 2002 р. – підручник «Навчання медіа» (Edukacja medialna ) у складі робочої групи науковців Януша Гайди (Janus Gajda), Станіслава Ющика (Stanisław Juszczyk), Броніслала Сємєнєцкі (Bronisław Siemieniecki) та Казімєжа Вента (Kazimierz Wenta); 2004 р. підручник із медіа, який містив теоретичну частину, методологію та приклади. Войціх Валат (Wojciech Walat); 2007 р. – Анджей Сердинскі описав компетенції інформатично-медійні учителя, що було теж важливим у професійній підготовці майбутніх фахівців у сфері інформатики; 2008 р. – Олександр Пецух (Aleksandr Piecuch) розробив власну систему окремого напряму дидактики інформатики – мультимедіа в теорії та практиці шкільній. Дані посібники та підручники широко застосувалися при підготовці вчителів інформатики та інших напрямів підготовки.

З’ясовано перелік компетентностей вчителя інформатики, що стосується теоретичних медіа-компетнцій так і практичних. Показано сучасні можливості вчителя інформатики у виборі різноманітних мультимедіа через освітні сайти Польщі (на прикладі сайту «Edumaх – zabawa-rozwój-educacja»: https://edumax.com.pl/).

Висновки. Досвід сусідньої європейської держави Польщі з упровадження медіаосвіти надасть можливість підсилити роль даного напряму в освіті та ефективним буде при підготовці вчителів інформатики в Україні.

Біографія автора

О. П. Юзик, Рівненський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти

Кандидат педагогічних наук,
доцент кафедри природничо-математичної освіти,
Рівненський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
(Рівне, Україна)

Посилання

Waldemar Furmank, Aleksandr Piecuch (Ed.) (2008). Dydaktyka informatyki : multimedia w teorii i praktyce szkolnej [Informatics didactics: multimedia in school theory and practice]. Rzeszów, Poland: Uniwersytet Rzeszowski.

Stanisław Juszczyk (Ed.) (2002). Edukacja medialna w społeczeństwie informacyjnym [Media education in the information society]. Toruń, Poland : Wydaw. Adam Marszałek.

Gajda J, Juszczyk S., Siemienieck B., Wenta K. (2002). Edukacja medialna [Media education]. Toruń, Poland : Wydaw. Adam Marszałek.

Laboratorium druku Banach 3D [Banach 3D printing laborator] (2021). Retrieved from https:// edumax.com.pl/product-pol-5406-Laboratorium-druku-BANACH-3D.html

Piecuch, А. (2004). Znaczenie standardów przygotowania nauczycieli w zakresie technologii informacyjnej i informatyki [The impotence of standards for the teachers’ of information technology and data training]. Dydaktyka informatyki. Problemy metodyki – Didactics of Informatics. Problems of methodology, 225-230. Retrieved from http://www.di.univ.rzeszow.pl/tom%202.pdf

Walat W. (2004). Podręcznik multimedialny : teoria, metodologia, przykłady [Multimedia textbook: theory, methodology, examples]. Rzeszów, Poland : Uniwersytet Rzeszowski.

Umiem programować (2021). [I know how to program]. Retrieved from https://edumax.com.pl/product-pol-4678-Umiem-programowac.html .

Serdyński ,А. (2007). Kompetencje informatyczno-medialne nauczyciela [Teacher's IT and media competences]. Kraków, Poland : Wydaw. Naukowe US.

Yuzyk, O. (2020). Profesiyne pidvyshchennya kvalifikatsiyi vchyteliv informatyky v Ukrayini ta Respublitsi Polʹshchi [Professional advanced training of informatics teachers in Ukraine and the Republic of Poland]. Aktualʹni pytannya humanitarnykh nauk – Actual issues of humanitarian sciences, 2020, 4, 30, 293-298.

Downloads

Опубліковано

04.01.2024