РОЗВИТОК МОРСЬКОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ (1991 – 2013)
Ключові слова:
незалежна Україна, освіта, морська освіта, міжнародні конвенції, плавальна практикаАнотація
У статті розглянуто розвиток морської освіти України, починаючи із часів незалежності. Досліджено зміни у системі морської освіти від лінійного навчання до комунікативно-компетентнісного. Розкрито взаємозв’язок між національною освітою та міжнародною морською освітою. Це все зумовило значні зміни у системі морської освіти. Метою статті є висвітлення розвитку змісту морської освіти в Україні та сучасних підходів. Методологія. Завдяки інтеграції України у світовий освітній та професійний простір та переорієнтації національної системи навчання та сертифікації моряків на стандарти та вимоги міжнародної морської галузі, з’явилась необхідність впровадження у навчальний практичну підготовку та процес компетентнісного підходу, що є результатом діяльності морських закладів освіти, визначених переліком компетентностей відповідно до освітньо-кваліфікаційних характеристик фахівця. Зважаючи на зміни в сучасній системі освіти, необхідно звернути увагу на розвиток вищої освіти в Україні загалом та морської освіти зокрема. У статті окреслено основні аспекти становлення освіти, вплив суспільства на передачу знань та вплив цих знань на розвиток суспільства.
Наукова новизна. Перехід закладів вищої морської освіти є відносно на початковому рівні, тому існує необхідність детально вивчити структуру переходу від традиційної до сучасної методики, використовуючи технології, задані попитом на ринку праці. Висновки. На державному рівні поставлено завдання створити освітнє та навчальне середовище для морської галузі в регіоні та систем управління морськими ресурсами. Нова нормативна база та підвищення технологічного рівня експлуатації суден призвели до змін у навчальних програмах морських закладів освіти. Аналіз звітної документації морських закладів освіти послужив підставою для висновку, що в цей період діяльність викладачів спрямована на підвищення рівня наукового викладання спеціальних дисциплін, технологізацію освітнього процесу (створення навчальних центрів). Завдяки інтеграції України у світовий освітній і професійний простір та переорієнтації національної системи навчання й сертифікації моряків на стандарти та вимоги міжнародної морської галузі, необхідністю впровадження в освітній процес стає плавальна практика, що відповідає освітньокваліфікаційним характеристикам морського фахівця.