ОСВІТА ДОРОСЛИХ ЯК ОДНА З СКЛАДОВИХ СИСТЕМИ ОСВІТИ
Ключові слова:
Законопроєкт «Про освіту дорослих», підвищення кваліфікації, стажування, провайдери освіти дорослих, центри освіти дорослихАнотація
Мета роботи. У статті проаналізовано особливості організаційно-правових та педагогічних засад освіти дорослих в сучасних умовах.
Методологія. Застосовано індуктивний та дедуктивний методи в ході узагальнення й аналізу літературних джерел за тематикою статті.
Наукова новизна. Автори статті виділяють основні складники освіти дорослих, розкривають можливості для реалізації освіти дорослих в сучасних умовах, обґрунтовують необхідні умови підвищення кваліфікації, стажування, професійного розвитку дорослих осіб.
Висновки. Соціально-економічні умови в Україні швидко змінюються, що зумовлює необхідність постійного оновлення знань, умінь, навичок працівника.
Здатність адаптуватись до змін у професійній діяльності можлива за допомогою освіти дорослих, через підвищення кваліфікації, стажування, опанування нових або супутніх професій. Ведуча роль в цьому процесі належить закладам вищої освіти, як провайдерам та центрам, де є можливість реалізувати усі функції (адаптивна, компенсуюча, розвиваюча, перетворююча, прогностична, комунікативна, заохочувальна, аналітична) та завдання освіти дорослих. Проте потрібна законодавча підтримка таких процесів, адже організаційно та адміністративно надавачі та отримувачі таких послуг знаходяться у різному підпорядкуванні.
З вересня по жовтень 2020 року на сайті Міністерства освіти і науки України тривало громадське обговорення законопроєкту «Про освіту дорослих». Якщо цей Закон буде прийнято, то держава буде вимушена взяти на себе зобов’язання створювати належні умови для розвитку суб’єктів освітньої діяльності (провайдерів освіти дорослих, центрів освіти дорослих), виділенні бюджетних коштів для фінансової підтримки і стимулювання тих галузей, підприємців, хто підтримують ідеї освіти протягом життя та надають своїм працівникам можливість розвитку і реалізації права кожної особи на освіту незалежно від її віку.
Посилання
«Pro osvitu: Zakon Ukrainy vid 5 veresnia 2017 roku № 2145-VIII [On Education The Law of Ukraine from september 5, 2017, № 2145-VIII] (2017 September 27). Holos Ukrainy – Voice of Ukraine. № 178–179.
Hlavnyk, K. Osoblyvosti navchannia doroslykh [Characteristics of adult education] (2021. febr. 02). Оsvita. Ua. Retriever from : http: //Оsvita.ua/school/method/technol/597.
Dryzhak, V.V., & Yermak, S.M. (2019). Osvita doroslykh u konteksti kontseptsii rozvytku pedahohichnoi osvity [Education of adults in the context of the concept of development of pedagogical education]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni T. H. Shevchenka – The Bulletin of the Chernihiv National T. H. Shevchenko Pedagogical University. Chernihiv, Ukraine: CHNPU, 153, 15–19.
Revenchuk, I. A., Chupryna, A. S., & Shatovska, T. B. Navchannia doroslykh v systemi bezperervnoi osvity [Adult education in the system of continuing education]. (2021. febr. 02). Naukova biblioteka Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu im M. P. Drahomanova – Scientific Library of the National Pedagogical Drogomanov University. Retriever from : http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/9640/1/Revenchuk.pdf.
Samko, A. (2012). Providni funktsii osvity doroslykh v suchasnomu sotsiumi.// In: Osvita vprodovzh zhyttia: vymohy chasu [Leading functions of adult education in modern society // In: Lifelong learning: the requirements of time]. Edelveis. Kyiv, S. 226–228. // (orcid.org/0000-0003-0785-0510).
MON proponuye dlya gromads`kogo obgovorennya proyekt Zakonu Ukrayiny` «Pro osvitu dorosly`x» [The Ministry of Education and Science proposes for public discussion the draft Law of Ukraine «On Adult Education»]. Retrieved from : https://mon.gov.ua/ua/news/mon-proponuye-dlya-gromadskogo-obgovorennyaproyekt-zakonu-ukrayini-pro-osvitu-doroslih.
Ukrayins`ka asociaciya osvity` dorosly`x [Ukrainian adult education association]. Retrieved from : http://www.uaod.org.ua.