СИНЕРГЕТИЧНИЙ ПІДХІД У ПІДГОТОВЦІ БАКАЛАВРІВ У ГАЛУЗІ ТРАНСПОРТУ ДО ПРОФЕСІЙНОГО САМОРОЗВИТКУ
Ключові слова:
синергетика, синергетичний підхід, саморозвиток, транспортАнотація
У конкурентних умовах сучасного інформаційного середовища постає необхідність постійно вдосконалювати свої особистісні та професійні якості та підвищувати рівень професійної майстерності. У статті обґрунтовано доцільність застосування синергетичного підходу як одного з базових методологічних підходів у підготовці бакалаврів у галузі транспорту до професійного саморозвитку. Синергетичний підхід активно застосовується в сучасних наукових дослідженнях і орієнтований на виявлення закономірностей становлення і самоорганізації складних систем, однією з яких є підготовка бакалаврів в галузі транспорту до професійного саморозвитку. З позицій синергетичного підходу саморозвиток є саморегульованою ціннісною системою, яка характеризується динамічністю, відкритістю, складністю, невизначеністю і сприяє ефективній професійній діяльності бакалаврів у галузі транспорту.
Мета роботи полягає в обґрунтуванні значення та визначенні основних напрямків застосування синергетичного підходу у підготовці бакалаврів у галузі транспорту до професійного саморозвитку.
Методологія. Методологічну основу статті становлять загальнонаукові методи: аналіз, синтез, узагальнення, систематизація; принципи науковості, історизму, діалектичності, об’єктивності. Принципового значення надається ідеям системного підходу до аналізу педагогічних явищ і процесів, пов’язаних з професійним саморозвитком бакалаврів у галузі транспорту. Важливого значення в контексті дослідження набувають положення синергетики як міждисциплінарної науки, яка вивчає взаємозв’язок між елементами складних систем і використовує різноманітні методи.
Наукова новизна полягає в тому, що вперше обґрунтовано значення та визначено основні напрямки використання синергетичного підходу у підготовці бакалаврів у галузі транспорту до професійного саморозвитку.
Висновки. Розкриті характеристики та визначені напрямки використання синергетичного підходу дозволяють констатувати, що його реалізація сприяє оптимізації механізмів професійного саморозвитку майбутнього фахівця у галузі транспорту. Даний підхід сприяє підготовці професійного мобільного фахівця в галузі транспорту, здатного до цілеспрямованого пошуку, прийняття рішень і самоорганізації в сучасних умовах. Подальшим напрямком досліджень передбачається вивчення готовності бакалаврів у галузі транспорту до професійного саморозвитку. Також планується використання матеріалів даного дослідження в науково-педагогічній роботі, при написанні методичних рекомендацій з вивчення фахових дисциплін в галузі транспорту.
Посилання
Vlasova, Ye. Z., Izvozchikov, V. A. (1999). Adaptivnoye obucheniye na novom vitke razvitiya pedagogicheskikh idey: ucheb. protsess v ped. vuze s pozitsiy sinergetiki [Adaptive learning at a new stage in the development of pedagogical ideas: textbook. process in ped. university from the standpoint of synergetics]. Nauka i shkola. – Science and school, 5, 2–9.
German Khaken (1980). Sinergetika [Synergetics]: monoghrafija [а monograph]. Moscow, Russia: Myr.
German Khaken (2003). Sinergetika kak most mezhdu yestestvennymi i sotsial’nymi naukami. [Synergetics as a bridge between natural and social sciences]. Sinergeticheskaya paradigm. Chelovek i obshchestvo v usloviyakh nestabil’nosti. – Synergetic paradigm. Man and society under conditions of instability. Moscow, Russia : Progress-traditsiya, 106–123.
Kilochytska, T.V. (2014). Peredumovy vynyknennya ta stanovlennya synerhetyky [Preconditions for the formation and development of synergetics]. Nauka ta naukoznavstvo – Science and Science of Science, 1, 101-109.
Knyazeva, Ye. N. (2012). Sinergeticheskiy vyzov kul’ture [Synergetic challenge to culture]. Retrieved from : https://philocv.files.wordpress.com/2012/08/d181d0b8d0bdd0b5d180d0b3d0b5d182d0b8d187d0b5d181d0bad0b8d0b9-d0b2d18bd0b7d0bed0b2-d0bad183d0bbd18cd182d183d180d0b5.pdf
Kniazian, M. O. (2007). Systema formuvannia samostiino-doslidnytskoi diialnosti maibutnikh uchyteliv inozemnykh mov u protsesi stupenevoi pidhotovky [The system of formation of independent research activities of future foreign language teachers in the process of advanced training]. Candidate’s thesis. Odesa, Ukraine.
Masych, S.Yu. (2014). Synerhetychnyy pidkhid do pidhotovky vykladacha vyshchoho navchalʹnoho zakladu [Synergetic approach to the training of a teacher of higher education]. Pedahohika formuvannya tvorchoyi osobystosti u vyshchiy i serednʹo osvitniy shkolakh – Pedagogy of creative personality formation in higher and secondary schools, 35, 270–276.
Panfilov, O. Y, Romanova, I. V. (2019). Synerhetychnyy pidkhid v osmyslenni osvity [Synergetic approach in understanding education]. Visnyk Natsionalʹnoho universytetu Yurydychna akademiya Ukrayiny imeni Yaroslava Mudroho – Bulletin of the National University Law Academy of Ukraine named after Yaroslav the Wise. Series : Philosophy. Seriya : Filosofiya, 71–80.
Profesiina pedahohichna osvita: akme-synerhetychnyi pidkhid: monohrafiia [Vocational pedagogical education: acme-synergistic approach: monograph]. (2011). O. A. Dubaseniuk (Ed). Zhytomyr, Ukraine.
Redkodubskaya, A.A. (2017). Synerhetychnyy pidkhid u pidhotovtsi do profesiynoyi mobilʹnosti maybutnikh fakhivtsiv [Synergetic Approach In the Preparation Of Professional Mobility Of Future Specialists]. Fizykomatematychna osvita: naukovyy zhurnal – Physical and Mathematical Education : scientific journal, Issue 1 (11), 93–96.
Slastenin, V. A. (2000). Pedagogicheskiy protsess kak sistema [Pedagogical process as a system]: monoghrafija [а monograph]. Moscow, Russia : Magistr-Press.