СИНЕРГЕТИЧНИЙ ПІДХІД У ПІДГОТОВЦІ БАКАЛАВРІВ У ГАЛУЗІ ТРАНСПОРТУ ДО ПРОФЕСІЙНОГО САМОРОЗВИТКУ

Автор(и)

  • Т. В. Кілочицька Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0003-4471-0904

Ключові слова:

синергетика, синергетичний підхід, саморозвиток, транспорт

Анотація

У конкурентних умовах сучасного інформаційного середовища постає необхідність постійно вдосконалювати свої особистісні та професійні якості та підвищувати рівень професійної майстерності. У статті обґрунтовано доцільність застосування синергетичного підходу як одного з базових методологічних підходів у підготовці бакалаврів у галузі транспорту до професійного саморозвитку. Синергетичний підхід активно застосовується в сучасних наукових дослідженнях і орієнтований на виявлення закономірностей становлення і самоорганізації складних систем, однією з яких є підготовка бакалаврів в галузі транспорту до професійного саморозвитку. З позицій синергетичного підходу саморозвиток є саморегульованою ціннісною системою, яка характеризується динамічністю, відкритістю, складністю, невизначеністю і сприяє ефективній професійній діяльності бакалаврів у галузі транспорту.

Мета роботи полягає в обґрунтуванні значення та визначенні основних напрямків застосування синергетичного підходу у підготовці бакалаврів у галузі транспорту до професійного саморозвитку.

Методологія. Методологічну основу статті становлять загальнонаукові методи: аналіз, синтез, узагальнення, систематизація; принципи науковості, історизму, діалектичності, об’єктивності. Принципового значення надається ідеям системного підходу до аналізу педагогічних явищ і процесів, пов’язаних з професійним саморозвитком бакалаврів у галузі транспорту. Важливого значення в контексті дослідження набувають положення синергетики як міждисциплінарної науки, яка вивчає взаємозв’язок між елементами складних систем і використовує різноманітні методи.

Наукова новизна полягає в тому, що вперше обґрунтовано значення та визначено основні напрямки використання синергетичного підходу у підготовці бакалаврів у галузі транспорту до професійного саморозвитку.

Висновки. Розкриті характеристики та визначені напрямки використання синергетичного підходу дозволяють констатувати, що його реалізація сприяє оптимізації механізмів професійного саморозвитку майбутнього фахівця у галузі транспорту. Даний підхід сприяє підготовці професійного мобільного фахівця в галузі транспорту, здатного до цілеспрямованого пошуку, прийняття рішень і самоорганізації в сучасних умовах. Подальшим напрямком досліджень передбачається вивчення готовності бакалаврів у галузі транспорту до професійного саморозвитку. Також планується використання матеріалів даного дослідження в науково-педагогічній роботі, при написанні методичних рекомендацій з вивчення фахових дисциплін в галузі транспорту.

Біографія автора

Т. В. Кілочицька, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка

Кандидат історичних наук, доцент,
доцент кафедри загальнотехнічних дисциплін та креслення
Національного університету
«Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

Посилання

Vlasova, Ye. Z., Izvozchikov, V. A. (1999). Adaptivnoye obucheniye na novom vitke razvitiya pedagogicheskikh idey: ucheb. protsess v ped. vuze s pozitsiy sinergetiki [Adaptive learning at a new stage in the development of pedagogical ideas: textbook. process in ped. university from the standpoint of synergetics]. Nauka i shkola. – Science and school, 5, 2–9.

German Khaken (1980). Sinergetika [Synergetics]: monoghrafija [а monograph]. Moscow, Russia: Myr.

German Khaken (2003). Sinergetika kak most mezhdu yestestvennymi i sotsial’nymi naukami. [Synergetics as a bridge between natural and social sciences]. Sinergeticheskaya paradigm. Chelovek i obshchestvo v usloviyakh nestabil’nosti. – Synergetic paradigm. Man and society under conditions of instability. Moscow, Russia : Progress-traditsiya, 106–123.

Kilochytska, T.V. (2014). Peredumovy vynyknennya ta stanovlennya synerhetyky [Preconditions for the formation and development of synergetics]. Nauka ta naukoznavstvo – Science and Science of Science, 1, 101-109.

Knyazeva, Ye. N. (2012). Sinergeticheskiy vyzov kul’ture [Synergetic challenge to culture]. Retrieved from : https://philocv.files.wordpress.com/2012/08/d181d0b8d0bdd0b5d180d0b3d0b5d182d0b8d187d0b5d181d0bad0b8d0b9-d0b2d18bd0b7d0bed0b2-d0bad183d0bbd18cd182d183d180d0b5.pdf

Kniazian, M. O. (2007). Systema formuvannia samostiino-doslidnytskoi diialnosti maibutnikh uchyteliv inozemnykh mov u protsesi stupenevoi pidhotovky [The system of formation of independent research activities of future foreign language teachers in the process of advanced training]. Candidate’s thesis. Odesa, Ukraine.

Masych, S.Yu. (2014). Synerhetychnyy pidkhid do pidhotovky vykladacha vyshchoho navchalʹnoho zakladu [Synergetic approach to the training of a teacher of higher education]. Pedahohika formuvannya tvorchoyi osobystosti u vyshchiy i serednʹo osvitniy shkolakh – Pedagogy of creative personality formation in higher and secondary schools, 35, 270–276.

Panfilov, O. Y, Romanova, I. V. (2019). Synerhetychnyy pidkhid v osmyslenni osvity [Synergetic approach in understanding education]. Visnyk Natsionalʹnoho universytetu Yurydychna akademiya Ukrayiny imeni Yaroslava Mudroho – Bulletin of the National University Law Academy of Ukraine named after Yaroslav the Wise. Series : Philosophy. Seriya : Filosofiya, 71–80.

Profesiina pedahohichna osvita: akme-synerhetychnyi pidkhid: monohrafiia [Vocational pedagogical education: acme-synergistic approach: monograph]. (2011). O. A. Dubaseniuk (Ed). Zhytomyr, Ukraine.

Redkodubskaya, A.A. (2017). Synerhetychnyy pidkhid u pidhotovtsi do profesiynoyi mobilʹnosti maybutnikh fakhivtsiv [Synergetic Approach In the Preparation Of Professional Mobility Of Future Specialists]. Fizykomatematychna osvita: naukovyy zhurnal – Physical and Mathematical Education : scientific journal, Issue 1 (11), 93–96.

Slastenin, V. A. (2000). Pedagogicheskiy protsess kak sistema [Pedagogical process as a system]: monoghrafija [а monograph]. Moscow, Russia : Magistr-Press.

Downloads

Опубліковано

09.01.2024