АНАЛІЗ ВПЛИВУ МЕТОДИКИ ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРИ САМОРЕГУЛЯЦІЇ НА АКАДЕМІЧНУ УСПІШНІСТЬ СТУДЕНТІВ
Ключові слова:
професійна підготовка, методика формування культури саморегуляції, студенти, фізичне виховання, успішністьАнотація
Мета. Робота присвячена вивченню впливу авторської методики формування культури саморегуляції на академічну успішність студентів факультету фізичного виховання.
Методологія. На основі результатів багаторічного експерименту з пошуку ефективних шляхів вдосконалення якості освітнього процесу природничо-наукової підготовки майбутніх фахівців фізичної культури і спорту підтверджена актуальність і доцільність використання в ньому авторської методики формування у студентів культури практичного використання методів саморегуляції, методів релаксації; психологічного налаштування; дихальних технік; вправ на психологічне розвантаження.
Наукова новизна. У результаті проведеного дослідження з’ясовано існування зв’язку між рівнем сформованості культури саморегуляції студентів і рівнем успішності їх навчальної діяльності. Отримано достовірне підтвердження гіпотези, згідно з якою авторська методика формування культури саморегуляції здатна бути вагомим чинником підвищення успішної освітньої діяльності майбутніх фахівців фізичної культури і спорту.
Висновки. Аналіз впливу методики формування культури саморегуляції на академічну успішність студентів показує, що рівень успішності значно вище у тих студентів, у яких сформована культура саморегуляції. Це дозволяє стверджувати, що культура саморегуляції виступає системним чинником, що зміцнює здібність до вольових зусиль, самоконтролю в поведінці і навчальній роботі; забезпечує стабілізацію розумової працездатності і сприяє розвитку таких якостей, як уміння цінувати і розподіляти час, наполегливість, цілеспрямованість, витримку. Розроблена і апробована на факультеті фізичного виховання Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка методика формування культури саморегуляції майбутніх фахівців фізичної культури і спорту в процесі вивчення валеологічних дисциплін довела свою ефективність і здатна бути вагомим чинником для підвищення успішної освітньої діяльності і збереження здоров’я майбутніх фахівців фізичної культури і спорту. Дослідження є експериментальним і може мати розширену сферу апробації на інших факультетах, з урахуванням специфіки кожного закладу освіти для подальшої стандартизації педагогічних умов її реалізації.
Посилання
Dolynska, L. V., Nikolaienko, O. S. (2007). Komunikatyvna samorehuliatsiia maibutnoho vchytelia : navchalno-metodychnyi posibnyk [Communicative self-regulation of the future teacher] : textbook, Kyiv, Ukraine : NPU [In Ukrainian].
Konopkin, O. A. (1995). Psikhicheskaia samoreguliatciia proizvolnoi aktivnosti cheloveka (strukturnofunktcionalnyi aspekt) [Mental self-regulation of voluntary human activity (structural and functional aspect)]. Voprosy psikhologi – Questions of Psychology, 1, 5–12. [In Russian].
Kudin, S. F. (2015). Osoblyvosti formuvannia kultury samorehuliatsii u maibutnikh uchyteliv fizychnoho vykhovannia. [Forming of self-direction culture to future physical training teachers]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni T. H. Shevchenka – Bulletin of the Chernihiv National T.H. Shevchenko Pedagogical University, 130, 205–208. [In Ukrainian].
Kudin, S. F. (2015). Perevirka efektyvnosti metodyky formuvannia kultury samorehuliatsii maibutnikh uchyteliv fizychnoho vykhovannia u protsesi vyvchennia valeolohichnykh dystsyplin. [Verification of the model of self-direction culture forming to physical teachers’ trainees through valeology studies]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni T. H. Shevchenka. – Bulletin of the Chernihiv National T. H. Shevchenko Pedagogical University. 132, 84–87 [In Ukrainian].
Kudin, S. F. (2016). Formirovanie kultury samoreguliatcii studentov fakulteta fizicheskogo vospitaniia [Formation of selfregulation culture of physical education faculty]. Fyzycheskoe vospytanye studentov – Physical education of students, 1, 49–54. Retrieved from : http://dx.doi.org/10.15561/20755279.2016.0107 [In Russian].
Moll, E. G. (1983). O psikhologicheskikh usloviiakh, obespechivaiushchikh formirovanie emotcionalnoi ustoichivosti uchitelei i rukovoditelei [On the psychological conditions that ensure the formation of emotional stability of teachers and leaders] Emotcionalno-volevaia reguliatciia povedeniia i deiatelnosti – Emotional-volitional regulation of behavior and activity. Proceedings of the All-union conference of young scientists. Simferopol, Ukraine, 187–190 [In Russian].
Morgun, V. F. (1988). Opyt perestroiki psikhologicheskoi podgotovki uchitelei [The experience of restructuring the psychological training of teachers]. Voprosy psikhologii – Questions of Psychology, 2, 83– 87 [In Russian].
Nosko, M. O., Belykh, S. I. (2013). Kontseptsiia vdoskonalennia pidhotovky vykladachiv dlia zdiisnennia osobystisno zoriientovanoho fizychnoho vykhovannia [Development of teachers’ training improving conception for realization of the personally oriented physical training]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni T. H. Shevchenka – Bulletin of the Chernihiv National T. H. Shevchenko Pedagogical University, 109, 220–222 [In Ukrainian].
Nosko, M. O., Harkusha, S. V., Voiedilova, O. M. (2014). Zdoroviazberezhuvalni tekhnolohii u fizychnomu vykhovanni [The health-preserving technologies in physical training education] : monograph, Kyiv, Ukraine : SPD Chalchynska N. V. [In Ukrainian].