ФОРМУВАННЯ УКРАЇНОМОВНОЇ ОСОБИСТОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ НУШ

Автор(и)

Ключові слова:

мовна особистість, україномовна особистість, державна мова, українська мова, культура мовлення, мовно-мовленнєвий розвиток, комунікативна компетентність

Анотація

У статті розкрито сутність понять «мовна особистість», «україномовна особистість» у теоретико-практичному аспекті. Висвітлено особливості формування україномовної особистості майбутнього вчителя початкових класів Нової української школи на засадах плекання ціннісного ставлення до державної мови.

Мета статті – визначити сутність понять «мовна особистість» і «україномовна особистість», висвітлити аспекти формування україномовної особистості майбутнього вчителя початкових класів Нової української школи.

Методологія. Досліджувана проблема розглядається з позиції взаємозв’язку мови та менталітету нації, соціальної функції мови як засобу формування національної ідентичності, світогляду народу, його моральних цінностей. Основний метод дослідження – проблемнопошуковий (аналіз, синтез та узагальнення, вивчення законодавчої бази документів з питань професійної підготовки майбутніх учителів Нової української школи). Серед емпіричних методів – спостереження, бесіди, досвід практичної роботи авторів статті.

Наукова новизна. У статті вперше обґрунтовано сутність поняття «україномовна особистість», узагальнено й систематизовано основні підходи науковців до проблеми формування мовної особистості, окреслено умови формування україномовної особистості майбутнього вчителя початкових класів Нової української школи з урахуванням практичного досвіду авторів на засадах ціннісного ставлення до української мови як державної. Запропоновано практичну творчу модель, що сприяє засвоєнню правильної вимови або наголошення слів із типовими для сучасних ЗМІ та інших джерел інформації помилками, наявність яких пояснюється впливом білінгвального оточення. Закцентовано увагу на мнемотехнічній складовій, використання якої сприяє засвоєнню унормованої версії слів, вимова яких викликає сумніви, та на професійній орієнтованості запропонованої творчої моделі.

Висновки. Визначено необхідність пошуку нових теоретико-методичних підходів до формування та удосконалення україномовної особистості майбутнього вчителя початкових класів Нової української школи, орієнтованих на становлення системи цінностей людини, національне самоусвідомлення, виховання любові до української мови як важливої складової духовної культури, чинника національної єдності, ідентифікатора нації і державності. Оскільки досконале володіння державною мовою є не тільки необхідним складником іміджу сучасного фахівця початкової ланки освіти, а й обов’язковою ознакою освіченого громадянина України.

Біографії авторів

О. Б. Мамчич, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка

Кандидат педагогічних наук, доцент,
завідувач кафедри мов і методики їх викладання Національного
університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

Л. Г. Райська, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка

Кандидат педагогічних наук, доцент,
доцент кафедри мов і методики їх викладання Національного
університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

О. В. Барнич, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка

Кандидат педагогічних наук, доцент,
доцент кафедри мов і методики їх викладання Національного
університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

Посилання

Barnych, O.V. (2016). Spilkuimosia pravylno! : slovnyk [Let’s communicate correctly!]. Chernihiv, Ukraine : Desna Polihraf [in Ukrainian].

Batsevych, F. S. (2009). Osnovy komunikatyvnoi linhvistyky : pidr [Fundamentals of communicative linguistics: textbook]. Kyiv, Ukraine : VTs «Akademiia» [in Ukrainian].

Vashulenko, M. (2001). Formuvannia movnoi osobystosti molodshoho shkoliara v umovakh perekhodu do 4-richnoho pochatkovoho navchannia [Formation of the language personality of a junior schoolchild in the conditions of transition to 4-year primary education]. Pochatkova shkola – Elementary School, 1, 11–14 [in Ukrainian].

Holub Nina (2012). Kompetentnisne navchannia – tse aktualno [Competence training is relevant]. Dyvoslovo – Divoslovo, 6, 60-62 [in Ukrainian].

Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity (2019). [State standard of primary education]. Retrieved from : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF#Text [in Ukrainian].

Leontev, A. (2003). Psykholynhvystyka y lychnost. Osnovy psykholynhvystyky [Psycholinguistics and personality. Fundamentals of Psycholinguistics]. Moscow; Sankt-Peterburh, Russia.

Mamchych, O. (2003). Formuvannia linhvistychnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv (na materiali vyvchennia syntaksysu) [Formation of Linguistic Competence of Future Primary School Teachers (based on syntax study material)]. Visnyk Chernihivskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu im. T. H. Shevchenka. Ser. Pedahohichni nauky – Bulletin of Chernihiv State Pedagogical University named after T. G. Shevchenko, 18, 98–101. [in Ukrainian].

Matsko Liubov (2006). Aspekty movnoi osobystosti u prospektsii pedahohichnoho dyskursu [Aspects of language personality in the prospect of pedagogical discourse]. Dyvoslovo – Divoslovo, 7, 2–4 [in Ukrainian].

Metodyka navchannia ukrainskoi movy v pochatkovii shkoli : navch.-metod. posibnyk dlia studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv [Methods of teaching the Ukrainian language in primary school: teaching methodical manual for students of higher educational institutions] / za nauk. red. M.S. Vashulenka (2011). Kyiv, Ukraine : Litera LTD [in Ukrainian].

Nova ukrainska shkola : Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly [New Ukrainian school: Conceptual principles of secondary school reform]. Retrieved from : http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/ua-sch-2016/konczepcziya.html [in Ukrainian].

Ohiienko Ivan (mytropolyt Ilarion) (2017). Nasha literaturna mova [Our literary language] / Uporiad., avt. peredmovy ta komentariv M.S.Tymoshyk. Druhe vydannia. Kyiv, Ukraine : Nasha kultura i nauka.

Pohribnyi Anatolii (1999). Rozmovy pro nabolile, abo Yakby vy vchylys tak, yak treba… [Conversations about the pain, or If you studied properly…]. Kyiv, Ukraine : Vydavnychyi tsentr «Prosvita» [in Ukrainian].

Raiska Liubov (2019). Abetka ukraintsia [The alphabet of the Ukrainian]. Chernihiv, Ukraine : Desna Polihraf [in Ukrainian].

Selivanova, O. (2006). Suchasna linhvistyka : terminolohichna entsyklopediia [Modern linguistics: terminological encyclopedia]. Poltava, Ukraine : Dovkillia-K. [in Ukrainian].

Sukhomlynskyi Vasyl (2000). Slovo pro slovo [Word for word]. Dyvoslovo – Divoslovo, 2000, 9 [in Ukrainian].

Ushynskyi, K. D. (1954-1956) Tvory v shesty tomakh [Works in six volumes]. Kyiv, Ukraine. T. 1. [in Ukrainian].

Downloads

Опубліковано

09.01.2024