ДИДАКТИЧНІ УМОВИ ТА СПОСОБИ ОПТИМІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНО-ТРЕНУВАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ В СИСТЕМІ ПІДГОТОВКИ СПОРТСМЕНІВ
Ключові слова:
навчально-тренувальний процес, спортивне тренування, дидактичні умови, способи оптимізаціїАнотація
Мета роботи полягає у виокремленні та науковому обґрунтуванні дидактичних умов і способів оптимізації навчально-тренувального процесу в системі підготовки спортсменів.
Методологія наукового дослідження базується на системі методологічних положень, які базуються на застосуванні компететнісного, синергетичного, системного та аксіологічного підходів до навчально-тренувального процесу підготовки спортсменів.
Наукова новизна. У дослідженні вперше виокремлено та науково обґрунтовано дидактичні умови оптимізації навчально-тренувального процесу в системі підготовки спортсменів, розкрито способи оптимізації навчально-тренувального процесу в системі підготовки спортсменів; подальшого дослідження набули дидактичні положення організації спортивного тренування молоді.
Висновки. Система підготовки спортсмена охоплює чотири основні структурні блоки: відбір і спортивна орієнтація, навчально-тренувальний процес, змагання, позатренувальні та позазмагальні чинники. Навчально-тренувальний процес є основним компонентом в системі підготовки спортсмена. Система підготовки спортсмена розглядається нами як сукупність компонентів, які взаємодіють між собою заради досягнення поставленої мети.
Дидактичними умовами оптимізації навчально-тренувального процесу у системі підготовки спортсменів визначено: цілісність і взаємозв’язок складників навчальнотренувального процесу; системний підхід до організації навчально-тренувального процесу; застосування різноманітних форм і методів спортивного тренування; методично творчий підхід до організації навчально-тренувального процесу. Враховуючи дидактичні умови оптимізації навчально-тренувального процесу в системі підготовки спортсменів, процес спортивного тренування має проєктуватися і організовуватися у вигляді різноманітних реально існуючих структур.
Способами оптимізації навчально-тренувального процесу підготовки спортсменів є: комплексне планування та конкретизація навчально-тренувального процесу; раціональний підбір засобів і методів спортивного тренування; індивідуальний підхід до спортсменів; послідовність вирішення задач спортивного тренування.