ФОКУС ОСВІТНІХ ПРОГРАМ В УМОВАХ ПРОФЕСІЙНОГО СТАНДАРТУ ЗА ПРОФЕСІЄЮ «ВЧИТЕЛЬ ЗАКЛАДУ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ»

Автор(и)

  • В. І. Панченко Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0002-6384-4556
  • М. В. Ольховик Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0003-2789-9194
  • Л. В. Городнича Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0002-6795-5958

Ключові слова:

професійний стандарт, середня освіта, вища школа, заклади середньої освіти

Анотація

В умовах швидкої плинності соціально-економічних і культурних потреб сучасного суспільства основний тягар лягає на освітню сферу, як єдино важливий соціальний компонент, що уможливлює гнучкість і швидкість суспільних реакцій. Якісна підготовка учителів, відтак, постає як стратегічне завдання кожної країни, яка бажає бачити своїх громадян активно залученими у важливі глобальні світові процеси.

Мета роботи полягає у висвітленні процесу трансформації освітніх програм спеціальності «середня освіта» в світлі функціонування нового професійного стандарту, який вносить суттєві корективи не тільки у професійну орієнтацію фаху вчителя, але й у загальну цілеспрямованість на конкурентоспроможність і популярність цієї професії.

Методологія дослідження полягає у ґрунтовному аналізі нового професійного стандарту в контексті сучасної підготовки студентів спеціальності «середня освіта», послуговуючись загальнонауковими принципами дослідження, зокрема, термінологічним, функціональним, когнітивним, моделюванням, у роботі розкриваються основні положення професійного стандарту в їхній практичній реалізації в системі вищої освіти.

Наукова новизна роботи полягає у з’ясуванні особливостей трансформації освітніх програм вищої школи щодо їхньої ефективності при підготовці сучасного вчителя закладу середньої освіти, ролі в цих змінах нового професійного стандарту, який окреслює нові перспективи щодо ролі вчителя в новітніх суспільних процесах.

Висновки. Запровадження професійного стандарту «вчителя загального середнього закладу» відкриває нові можливості не тільки для зміни фокусу освітніх програм підготовки вчителя, але, перш за все, показує важливі професійні акценти, врахування яких дозволяє ЗВО випустити якісного кваліфікованого фахівця, який постійно вдосконалюється, орієнтується у запитах ринку праці, швидко підлаштовується до запропонованих умов (як-от, онлайн-навчання) і являється гідним прикладом наслідування.

Біографії авторів

В. І. Панченко, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Кандидат історичних наук, доцент,
проректор з науково-педагогічної та навчальної роботи
Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

М. В. Ольховик, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Кандидат філософських наук, доцент,
доцент кафедри філософії та культурології
Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

Л. В. Городнича, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Кандидат педагогічних наук, доцент,
завідувач кафедри іноземних мов
Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

Посилання

Viktorenko, I., Horobets, L. (2019). Novi profesiini roli ta funktsii suchasnoho vchytelia v konteksti kontseptsii novoi ukrainskoi shkoly [New professional roles and functions of a modern teacher in the context of the new ukrainian school concept]. Profesionalizm pedahoha: teoretychni y metodychni aspekty – Professionalism of the Teacher: Theoretical and Methodological Aspects, Issue 11, 99–106.

Zharova, O. (2016). Do pytannia formuvannia profesiinykh standartiv ta osvitnikh prohram v umovakh modernizatsii osvity [The question of formation and professional standards Educational programmes under modernization of education]. Visnyk Natsionalnoho aviatsiinoho universytetu. Seriia: Pedahohika, psykholohiia – Proceedings of the National Aviation University. Series: Pedagogy, Psychology, Issue 8, 223–226.

Zakon Ukrainy «Pro osvitu» [Law of Ukraine on Education]. Retrieved from : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.

Zakon Ukrainy pro povnu zahalnu seredniu osvitu [The Law on Complete Secondary Education]. Retrieved from : http://ru.osvita.ua/legislation/law/2232/.

Kontseptsiia rozvytku pedahohichnoi osvity [Concept of pedagogical education development]. Retrieved from: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti.

Olkhovyk, M., Gorodnycha, L. (2020). Formuvannia akademichnoi dobrochesnosti u mahistrantiv spetsialnosti «Serednia osvita (Ukrainska mova i literatura)» zasobamy onlain-instrumentiv [Formation of academic integrity of master’s degree students in specialty «Secondary Education (Ukrainian language and literature)» by means of online tools]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Chernihivskyi kolehium» imeni T. H. Shevchenka – Bulletin of the Taras Shevchenko National University «Chernihiv Collegium», Issue № 9 (165), 93–98.

Profesiinyi standart za profesiiamy «Vchytel pochatkovykh klasiv zakladu zahalnoi serednoi osvity», «Vchytel zakladu zahalnoi serednoi osvity», «Vchytel z pochatkovoi osvity (z dyplomom molodshoho spetsialista)» [Professional standard «Primary school teacher of a secondary education institution», «Teacher of secondary school», «Primary school teacher (Associate degree)»] Retrieved from: https://mon.gov.ua/ua/news/zatverdzheno-profstandart-vchitelya-pochatkovih-klasiv-vchitelya-zakladu-zagalnoyi-serednoyiosviti-i-vchitelya-z-pochatkovoyi-osviti.

Korotkova, L., Lukianova, L., Lukianenko, H. (2011). Profesiini standarty: teoriia i praktyka rozroblennia [Professional standards: theory and practice of development]. Kyiv, Ukraine.

Pukhovska, L. P. (2013). Standarty pedahohichnoi osvity: naukova dyskusiia zakhidnykh uchenykh [Standards of pedagogical education: scientific discussion of Western scholars]. Tavriiskyi visnyk osvity – Taurian Bulletin of Education, 4 (44), 10–18.

Smagin, I. (2019). Problemy harmonizatsii profesiinykh vymoh u standartakh pedahohichnoi diialnosti [Problems of harmonisation of professional requirements in the standards of pedagogical activity]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia : «Pedahohika. Sotsialna robota» – Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: «Pedagogy. Social Work». Vol. 2, 45, 164–168.

Downloads

Опубліковано

10.01.2024