ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ОРГАНІЗАЦІЇ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ СТУДЕНТІВ

Автор(и)

  • М. О. Ховрич Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0002-1494-4550
  • А. І. Брехунець ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди» https://orcid.org/0000-0002-7935-5300
  • В. О. Петриченко Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0001-7814-6921

Ключові слова:

дистанційне навчання, психолого-педагогічні умови, готовність до дистанційного навчання

Анотація

У статті досліджується проблема організації дистанційного навчання у закладах вищої освіти. Проаналізовано понятійний апарат та визначено основні психологопедагогічні умови практичної реалізації дистанційного навчання.

Мета дослідження – визначити основні психолого-педагогічні умови організації дистанційного навчання у закладах вищої освіти.

Методологія дослідження включає загальнотеоретичні методи: аналіз і синтез педагогічної, психологічної, соціологічної літератури з проблеми дослідження; порівняння, систематизація, узагальнення, інтерпретація наявних теоретичних підходів та емпіричних результатів; аналітична індукція як прийом для формування універсальних тверджень про суть та особливості організації дистанційного навчання в закладах вищої освіти.

Наукова новизна. Визначено (в першому наближенні) психолого-педагогічні умови організації занять на денній формі навчання у закладах вищої освіти з елементами дистанційного навчання.

Висновки. В результаті проведеного теоретичного дослідження можемо констатувати:

1. Дистанційне навчання суттєво коригує загальнодидактичні цілі та методи навчання: при використанні нових інформаційних технологій центр тяжкості переноситься на студента, який активно будує освітній процес, вибирає власну траєкторію в освітньому просторі (при традиційній освіті центральною фігурою є викладач). Як свідчить практика, студенту складно організувати свій процес навчання.

2. Суттєво змінюється структура і зміст інформаційної комунікації між студентом, викладачем та інтерактивним джерелом навчальної інформації.

3. Склад та зміст навчально-методичного забезпечення освітнього процесу при дистанційному навчанні відрізняється від складу та змісту при традиційному.

4. Значно погіршується комунікація викладач-студент, студент-студент, рівень підготовки спеціалістів професій типу людина-людина (це всі без винятку професії педагогічного спрямування).

5. І, мабуть, саме головне: під час дистанційного навчання неможливо сформувати фахові компетентності, для формування яких необхідне матеріально-технічне забезпечення у вигляді лабораторій, навчальних майстерень, дослідних станцій тощо. На наш погляд, використовувати дистанційне навчання для підготовки спеціалістів матеріального виробництва (кваліфікованих робітників, інженерно-технічних працівників тощо), медицини, вчителів технічного напрямку (фізики, хімії, технологій тощо) треба досить виважено тільки у формі онлайн лекцій, оскільки сформувати професійно важливі практичні уміння та навички дистанційно неможливо.

Біографії авторів

М. О. Ховрич, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Кандидат педагогічних наук, доцент,
завідувач кафедри технологічної освіти та інформатики
Національного університету
«Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

А. І. Брехунець, ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди»

Кандидат педагогічних наук,
доцент кафедри теорії і методики технологічної освіти та комп’ютерної графіки
ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди»
(Переяслав-Хмельницький, Україна)

В. О. Петриченко, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Магістрантка технологічного факультету
Національного університету
«Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

Посилання

Voronkin, O. S. Orhanizatsiia dystantsiinykh tekhnolohii navchannia na osnovi komp’iuternykh informatsiinykh system vyshchykh navchalnykh zakladiv Ukrainy [Organization of distance learning technologies based on computer information systems of higher educational institutions of Ukraine]. Retrieved from : http://www.nbuv.gov.ua/ejournals/vsunud/2009-6E/09vosnzu.htm.

Kremin, V. H. (2004). Vyshcha osvita Ukrainy i Bolonskyi protses Navchalna knyha «Bohdan» [Higher education of Ukraine. And Bologna process Textbook «Bogdan»]. Ternopil, Ukraine.

Zakon Ukrainy «Pro vyshchu osvitu» [Law of Ukraine «On Higher Education»] (2014). Retrieved from : https://kodeksy.com.ua/pro_viwu_osvitu/download.htm.

Kocharian, A. B. (2014). Elektronne osvitnie seredovyshche suchasnoho universytetu [Electronic educational environment of modern university]. Informatyka ta informatsiini tekhnolohii v navchalnykh zakladakh – Informatic and information technologies in educational Institutions, 2 (50), 20–24.

Morze, N. V. (2004). Informatsiini tekhnolohii v navchanni : navch. posib [Information technologies in teaching : textbook. way]. Kyiv, Ukraine : Vydavnycha hrupa BHV.

Morze, N. V., Hlazunova, O. H., Mokriiev, M. V. (2006). Metodyka stvorennya elektronnykh navchalʹnykh kursiv (na bazi platformy dystantsiynoho navchannya MOODLE 3) [Methods of creating electronic training courses (based on the distance learning platform MOODLE 3)]. Kyiv, Ukraine.

Kovalchuk, V.I. (2011). Tekhnolohiia navchannia doroslykh na osnovi osobystisno oriientovanoho pidkhodu [Technology of studies of adults on the basis of the personality oriented approach]. Kyiv, Ukraine : Shkilnyi svit.

Shcho take dystantsiina osvita : yak vona pratsiuie? [What is distance education: how it works?]. Retrieved from : http://www.vsemisto.info/osvita/2355-sho-take-vysha-osvita-jakvona-prazjuje.

Downloads

Опубліковано

10.01.2024