МЕТОДИ ФОРМУВАННЯ ГРОМАДЯНСЬКОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ УЧНІВ ОСНОВНОЇ ШКОЛИ НА УРОКАХ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ
Ключові слова:
громадянськість, відповідальність, трудове навчання, формуванняАнотація
У статті розглядаються питання створення універсальної наукової та дієвої системи формування громадянської відповідальності учнів основної школи у трудовому навчанні на засадах перевірених практикою концептуальних підходів.
Мета роботи – на основі цілісного наукового аналізу обґрунтувати цілісну систему методів формування громадянської відповідальності у трудовому навчанні учнів основної школи. Для досягнення поставленої мети на різних етапах наукового пошуку використано комплекс взаємопов’язаних та адекватних меті дослідження теоретичних методів – аналіз, класифікація, узагальнення теоретичних підходів вітчизняних і зарубіжних
науковців у галузі філософії, соціології, педагогіки, психології для вивчення сутності та систематизації теоретичних і емпіричних даних для обґрунтування методичних основ формування громадянської відповідальності учнів.
Наукова новизна обґрунтовуваного підходу до формування в учнів громадянської відповідальності полягає у поясненні та прогнозуванні цього процесу шляхом систематизації, на підставі загальновизнаних та перевірених практикою концептуальних підходів, методів трудового навчання з формування громадянської відповідальності особистості учня.
Висновки: розроблено систему методів формування громадянської відповідальності учнів основної школи на уроках трудового навчання, спрямованих на: навчання школярів 5-х класів розумінню громадянських норм і цінностей (метод «Права, обов’язки та правила у навчальній майстерні»); розвиток в учнів 6-7-х класів розуміння та формування ціннісних ставлень щодо громадянської відповідальності (методи «Школа – це життя: живемо екологічно», «Права людини та навколишнє середовище»); трудове навчання школярів 8-9 класів через здобуття практичного досвіду громадянської відповідальності (методи «Увага, ми все бачимо», «Яка професія мені підходить?»).
Посилання
Beremo uchastʹ u demokratiyi : plany urokiv z pytanʹ osvity dlya demokratychnoho hromadyanstva ta osvity prav lyudyny dlya starshykh klasiv serednʹoyi shkoly [Participate in democracy: lesson plans on education for democratic citizenship and human rights education for high school seniors]. (2016). Kyiv, Ukraine : Osnova. Tom 4. Retrieved from : https://www.living-democracy.com/uk/textbooks/volume-4/.
Vakhromov, Ye. Ye. (2001). Psikhologicheskiye kontseptsii razvitiya cheloveka: teoriya samoaktualizatsii [Psychological concepts of human development: the theory of self-actualization]. Moskva, Russia : Mezhdunar. ped. akad.
Hollob R., Vaydinher V. «Zrostayemo v demokratiyi» : plany urokiv dlya pochatkovoho rivnya z pytanʹ osvity dlya demokratychnoho hromadyanstva ta osvity prav lyudyny dlya zahalʹnoosvitnikh navchalʹnykh zakladiv [«Growing in a Democracy»: Lesson Plans for Elementary Education for Democratic Citizenship and Human Rights Education for General Education Institutions] (2012). Kyiv, Ukraine : Osnova, 2012. Tom 2. Retrieved from : http://www.living-democracy.com.ua/textbooks/volume-2/.
Hromadyansʹka vidpovidalʹnistʹ: 80 vprav dlya formuvannya hromadyansʹkoyi ta sotsialʹnoyi kompetentnostey pid chas vyvchennya riznykh shkilʹnykh predmetiv. 5-9 klas. Posibnyk dlya vchytelya [Civic responsibility: 80 exercises for the formation of civic and social competencies in the study of various school subjects. Grades 5-9. Teacher’s guide]. (2017). Kyiv, Ukraine.
Zhyvemo v demokratiyi : plany urokiv z pytanʹ osvity dlya demokratychnoho hromadyanstva ta osvity prav lyudyny dlya zahalʹnoosvitnikh navchalʹnykh zakladiv [Living in a democracy: lesson plans on education for democratic citizenship and human rights education for secondary schools] / R. Hollob, T. Khaddleston, P. Krapf ta in. ; per. z anhl., nauk. redahuvannya ta adapt. O. V. Ovcharuk; zah. red. : R. Hollob, P. Krapf ; zah. red. ukr. versiyi : N. H. Protasova. 3-tye vyd. (2016). Kyiv, Ukraine : Osnova.
Kompasito : posobiye po obucheniyu detey pravam cheloveka. (2008). [Compassito: a handbook for teaching children human rights] Sovet Yevropy. Retrieved from : http://www.eycb.coe.int/compasito/ru/
Makarenko, A. S. (1990). Metodyka vykhovnoyi roboty [Methods of educational work]. Kyiv, Ukraine : Rad. Shkola.
Navchannya demokratiyi : zbirnyk praktychnykh zanyatʹ z osvity ditey dlya demokratychnoho hromadyanstva ta osvity z prav lyudyny [Teaching democracy: a collection of practical classes on children’s education for democratic citizenship and human rights education] / R. Hollob, P. Krapf. Per. z anhl. ta adaptatsiya N.H. Protasovoyi. Tom 6. Retrieved from : http://www.living-democracy.com.ua/textbooks/volume-6/.
Nova ukrayinsʹka shkola: kontseptualʹni zasady reformuvannya serednʹoyi shkoly: elektronnyy resurs [New Ukrainian school: conceptual principles of secondary school reform: electronic resource]. Retrieved from : http://mon.gov.ua/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8%202016/12/05/konczepcziya.pdf12.
Posibnyk z osvity v haluzi prav lyudyny za uchasti molodi «Kompas» [Handbook on human rights education with the participation of young people «Compass»]. Retrieved from : http:www.coe.int/uk/web/compass/where-do-you-stand.
Posibnyk z osvity ditey pravam lyudyny «Kompasito» [«Compassito» Handbook on Children’s Education and Human Rights]. Retrieved from : http:www.eycb.coe.int/compasito/ru/chapter_4/4_37/asp
Sukhomlynsʹkyy, V.O. (1977). Vybrani tvory [Selected works]: Vols. 1–5; Vol. 4. Kyiv, Ukraine : Rad. Shkola. T. 4.
Trudove navchannya (2017). 5–9 klasy: prakt. posibnyk dlya vchyteliv [Labor training. Grades 5–9: A Practical Guide for Teachers] / S. M. Dyatlenko, R. M. Leshchuk, O. YU. Medvidʹ; uporyad. S. M. Dyatlenko; za zah. red. A. I. Tereshchuka. Kharkiv, Ukraine : Ranok.
KH’yell L. (2007). Teorii lichnosti [Theories of personality]. Sankt-Peterburg, Russia : Piter.
Prasanth, J.K. (2004). Methods Of Teaching Civics. New Delhi, India : Discovery Publishing House.