МЕТОДИ ФОРМУВАННЯ ГРОМАДЯНСЬКОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ УЧНІВ ОСНОВНОЇ ШКОЛИ НА УРОКАХ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ

Автор(и)

Ключові слова:

громадянськість, відповідальність, трудове навчання, формування

Анотація

У статті розглядаються питання створення універсальної наукової та дієвої системи формування громадянської відповідальності учнів основної школи у трудовому навчанні на засадах перевірених практикою концептуальних підходів.

Мета роботи – на основі цілісного наукового аналізу обґрунтувати цілісну систему методів формування громадянської відповідальності у трудовому навчанні учнів основної школи. Для досягнення поставленої мети на різних етапах наукового пошуку використано комплекс взаємопов’язаних та адекватних меті дослідження теоретичних методів – аналіз, класифікація, узагальнення теоретичних підходів вітчизняних і зарубіжних
науковців у галузі філософії, соціології, педагогіки, психології для вивчення сутності та систематизації теоретичних і емпіричних даних для обґрунтування методичних основ формування громадянської відповідальності учнів.

Наукова новизна обґрунтовуваного підходу до формування в учнів громадянської відповідальності полягає у поясненні та прогнозуванні цього процесу шляхом систематизації, на підставі загальновизнаних та перевірених практикою концептуальних підходів, методів трудового навчання з формування громадянської відповідальності особистості учня.

Висновки: розроблено систему методів формування громадянської відповідальності учнів основної школи на уроках трудового навчання, спрямованих на: навчання школярів 5-х класів розумінню громадянських норм і цінностей (метод «Права, обов’язки та правила у навчальній майстерні»); розвиток в учнів 6-7-х класів розуміння та формування ціннісних ставлень щодо громадянської відповідальності (методи «Школа – це життя: живемо екологічно», «Права людини та навколишнє середовище»); трудове навчання школярів 8-9 класів через здобуття практичного досвіду громадянської відповідальності (методи «Увага, ми все бачимо», «Яка професія мені підходить?»).

Біографії авторів

О. Ю. Деденєв, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка

Аспірант кафедри теорії і методики технологічної освіти
Полтавського національного педагогічного
університету імені В. Г. Короленка
(Полтава, Україна)

А. Ю. Цина, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка

Доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри теорії і
методики технологічної освіти
Полтавського національного педагогічного
університету імені В. Г. Короленка
(Полтава, Україна)

Посилання

Beremo uchastʹ u demokratiyi : plany urokiv z pytanʹ osvity dlya demokratychnoho hromadyanstva ta osvity prav lyudyny dlya starshykh klasiv serednʹoyi shkoly [Participate in democracy: lesson plans on education for democratic citizenship and human rights education for high school seniors]. (2016). Kyiv, Ukraine : Osnova. Tom 4. Retrieved from : https://www.living-democracy.com/uk/textbooks/volume-4/.

Vakhromov, Ye. Ye. (2001). Psikhologicheskiye kontseptsii razvitiya cheloveka: teoriya samoaktualizatsii [Psychological concepts of human development: the theory of self-actualization]. Moskva, Russia : Mezhdunar. ped. akad.

Hollob R., Vaydinher V. «Zrostayemo v demokratiyi» : plany urokiv dlya pochatkovoho rivnya z pytanʹ osvity dlya demokratychnoho hromadyanstva ta osvity prav lyudyny dlya zahalʹnoosvitnikh navchalʹnykh zakladiv [«Growing in a Democracy»: Lesson Plans for Elementary Education for Democratic Citizenship and Human Rights Education for General Education Institutions] (2012). Kyiv, Ukraine : Osnova, 2012. Tom 2. Retrieved from : http://www.living-democracy.com.ua/textbooks/volume-2/.

Hromadyansʹka vidpovidalʹnistʹ: 80 vprav dlya formuvannya hromadyansʹkoyi ta sotsialʹnoyi kompetentnostey pid chas vyvchennya riznykh shkilʹnykh predmetiv. 5-9 klas. Posibnyk dlya vchytelya [Civic responsibility: 80 exercises for the formation of civic and social competencies in the study of various school subjects. Grades 5-9. Teacher’s guide]. (2017). Kyiv, Ukraine.

Zhyvemo v demokratiyi : plany urokiv z pytanʹ osvity dlya demokratychnoho hromadyanstva ta osvity prav lyudyny dlya zahalʹnoosvitnikh navchalʹnykh zakladiv [Living in a democracy: lesson plans on education for democratic citizenship and human rights education for secondary schools] / R. Hollob, T. Khaddleston, P. Krapf ta in. ; per. z anhl., nauk. redahuvannya ta adapt. O. V. Ovcharuk; zah. red. : R. Hollob, P. Krapf ; zah. red. ukr. versiyi : N. H. Protasova. 3-tye vyd. (2016). Kyiv, Ukraine : Osnova.

Kompasito : posobiye po obucheniyu detey pravam cheloveka. (2008). [Compassito: a handbook for teaching children human rights] Sovet Yevropy. Retrieved from : http://www.eycb.coe.int/compasito/ru/

Makarenko, A. S. (1990). Metodyka vykhovnoyi roboty [Methods of educational work]. Kyiv, Ukraine : Rad. Shkola.

Navchannya demokratiyi : zbirnyk praktychnykh zanyatʹ z osvity ditey dlya demokratychnoho hromadyanstva ta osvity z prav lyudyny [Teaching democracy: a collection of practical classes on children’s education for democratic citizenship and human rights education] / R. Hollob, P. Krapf. Per. z anhl. ta adaptatsiya N.H. Protasovoyi. Tom 6. Retrieved from : http://www.living-democracy.com.ua/textbooks/volume-6/.

Nova ukrayinsʹka shkola: kontseptualʹni zasady reformuvannya serednʹoyi shkoly: elektronnyy resurs [New Ukrainian school: conceptual principles of secondary school reform: electronic resource]. Retrieved from : http://mon.gov.ua/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8%202016/12/05/konczepcziya.pdf12.

Posibnyk z osvity v haluzi prav lyudyny za uchasti molodi «Kompas» [Handbook on human rights education with the participation of young people «Compass»]. Retrieved from : http:www.coe.int/uk/web/compass/where-do-you-stand.

Posibnyk z osvity ditey pravam lyudyny «Kompasito» [«Compassito» Handbook on Children’s Education and Human Rights]. Retrieved from : http:www.eycb.coe.int/compasito/ru/chapter_4/4_37/asp

Sukhomlynsʹkyy, V.O. (1977). Vybrani tvory [Selected works]: Vols. 1–5; Vol. 4. Kyiv, Ukraine : Rad. Shkola. T. 4.

Trudove navchannya (2017). 5–9 klasy: prakt. posibnyk dlya vchyteliv [Labor training. Grades 5–9: A Practical Guide for Teachers] / S. M. Dyatlenko, R. M. Leshchuk, O. YU. Medvidʹ; uporyad. S. M. Dyatlenko; za zah. red. A. I. Tereshchuka. Kharkiv, Ukraine : Ranok.

KH’yell L. (2007). Teorii lichnosti [Theories of personality]. Sankt-Peterburg, Russia : Piter.

Prasanth, J.K. (2004). Methods Of Teaching Civics. New Delhi, India : Discovery Publishing House.

Downloads

Опубліковано

11.01.2024

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ДОШКІЛЬНОЇ ТА ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ