ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ УРОКУ (МОДУЛЬ «ГІМНАСТИКА») В ОСНОВНІЙ ШКОЛІ
Ключові слова:
основна школа, урок фізичної культури, школярі, моторна щільність, організаційно-методичні аспектиАнотація
Стаття присвячена пошуку шляхів підвищення ефективності уроку фізичної культури («модуль «Гімнастика») в основній школі. Фахівці вказують на низьку ефективність уроків фізичної культури, які не забезпечують школярам необхідний обсяг рухової активності. Одним із основних компонентів, що характеризує фізичне навантаження учнів, є моторна щільність уроку. Впровадження модуля «Гімнастика» в навчальний процес з фізичного виховання в основній школі показало, що дуже часто вчитель не може забезпечити високу моторну щільність уроку. На нашу думку, правильна організація учнів на уроці і раціональна методика навчання допоможе у вирішенні проблеми, а саме – підвищити моторну щільність уроку.
Мета роботи: обґрунтувати окремі організаційні-методичні аспекти уроку фізичної культури (модуль «Гімнастика») в основній школі, які сприяють підвищенню обсягу рухової активності школярів.
Методологія. Ми використовували такі методи дослідження: аналіз і узагальнення науково-методичної літератури та інтернет-джерел, педагогічне спостереження.
Наукова новизна: уточнено та доповнено відомості про організаційні аспекти уроку. Обґрунтовано способи організації і проведення загально-розвивальних вправ, які підвищують моторну щільність уроку (модуль «Гімнастика») в основній школі.
Висновки. Розглядаючи питання організації учнів на уроці, вчитель повинен враховувати: завдання уроку, контингент учнів і матеріально-технічне забезпечення. При виборі способів проведення загально-розвивальних вправ, потрібно надавати перевагу інтенсивним: поточно-прохідному, роздільно-прохідному, змінно-прохідному та поточному. В основній частині уроку, при навчанні вправам на гімнастичних приладах, для підвищення моторної щільності необхідно застосовувати допоміжні прилади і обладнання. Поточний спосіб виконання вправ необхідно використовувати тільки після того, як учні вивчили вправи.
Посилання
Bodnar, I. (2014). Efektivnist urokiv fizichnoyi kulturi zi shkolyarami spetsialnoyi medichnoyi grupi [The effectiveness of physical education lessons with students of a special medical group]. Sportivniy visnik Pridniprov’ya – Sportyvnyi visnyk Prydniprovia, 1, 12–16 [in Ukrainian].
Vlasyuk, O. (2016). Deyaki problemi fIzichnogo vihovannya shkolyariv i suchasni shlyahi yih rozv’yazannya [Some problems of physical education of schoolchildren and modern ways of their solution]. Sportivniy visnik Pridniprov’ya – Sportyvnyi visnyk Prydniprovia. 3, 30–33 [in Ukrainian].
Volkovа, N. P. (2007). Pedagogika [Pedagogy]. Kyiv, Ukraine : Akademvydav.
Gonchar, G. I. (2015). Osoblivosti ta struktura profesiynoyi dIyalnosti vikladacha fIzichnogo vihovannya [Features and structure of professional activity of a physical education teacher]. Slobozhanskyi naukovosportyvnyi visnyk – Slobozhansky scientific and sports bulletin, 2, 53–56 [in Ukrainian].
Zanina, T. N., Zanina, P. V. (2015). Organizatsionnyie aspektyi uroka fizicheskoy kulturyi [Organizational aspects of physical culture lesson]. Vestnyk Tahanrohskoho hosudarstvennoho unyversyteta – Bulletin of Taganrog State University, 2, 118–111 [in Russian].
Kuzmina, L. I., Chizhenok, T. M. (2016). Izuchenie pedagogicheskih osnov sovremennogo uroka fizicheskoy kulturyi [Studying the pedagogical foundations of a modern physical education lesson]. Visnyk Zaporizkoho natsionalnoho universytetu – Bulletin of Zaporizhia National University, 2, 26–31 [in Russian].
Moskalenko, N., Alferov, O. (2016). Organizatsiyno-metodichni aspekti suchasnogo uroku fIzichnoyi kulturi [Organizational and methodological aspects of a modern lesson of physical culture]. Sportivniy visnik Pridniprov’ya – Sportyvnyi visnyk Prydniprovia, 1, 196–200 [in Ukrainian].
Moskalenko, N., Reshetylova, V., Mykhaylenko, (2018). Y. SuchasnI pidhodi schodo pidvischennya ruhovoyi aktivnostIi ditey shkilnogo viku [Modern approaches to increase motor activity of school-age children]. Sportivniy visnik Pridniprov’ya – Sportyvnyi visnyk Prydniprovia, 1, 203–208 [in Ukrainian].
Metodichni rekomendatsiyi schodo osoblivostey vikladannya fizichnoyi kulturi v 2020/2021 navchalnomu rotsi [Methodical recommendations on the peculiarities of teaching physical culture in the 2020/2021 academic year]. Retrieved from : https://u.to/hqD_Gg [in Ukrainian].
Navchalna programa z fIizichnoyi kulturi (5-9 klasi) (2017). 1407. [Physical education curriculum (grades 5-9)]. Retrieved from: https://u.to/RbwNGw [in Ukrainian].
Organizatsiyni aspekti provedennya zanyat fizichnimi vpravami na urotsi [Organizational aspects of physical education classes in the classroom]. Retrieved from: https://u.to/IFn8Gg [in Ukrainian].
Ruban, V. (2017). Osoblivosti pedagogichnih tehnologiy ozdorovlennya shkolyariv u protsesI fizichnogo vihovannya [Features of pedagogical technologies of rehabilitation of schoolchildren in the process of physical education]. Sportivniy visnik Pridniprov’ya – Sportyvnyi visnyk Prydniprovia, 3, 163–167 [in Ukrainian].
Sorokolit, N. (2017). Vprovadzhennya variativnih moduliv navchalnoyi programi z fizichnoyi kulturi v uchniv 8-h klasiv [Introduction of variable modules of the curriculum in physical culture in 8th grade students]. Sportivniy visnik Pridniprov’ya – Sportyvnyi visnyk Prydniprovia, 3, 184–188 [in Ukrainian].
Urok yak osnovna forma fizichnogo vihovannya shkolyariv [Lesson as the main form of physical education of schoolchildren]. Retrieved from : https://u.to/yzkBGw [in Ukrainian].
Tsyos, A. V., Balakhnichova, G. V., Zaremba, L. V. (2010). Suchasni tehnologiyi vikladannya sportivnih distsiplin [Modern technologies of teaching sports]. Lutsk, Ukraine : University. Lesya Ukrainka [in Ukrainian].