РОЗВИТОК SOFT SKILLS У МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ЗДО ЯК НЕОБХІДНИЙ КОМПОНЕНТ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ НА РИНКУ ПРАЦІ

Автор(и)

Ключові слова:

дошкільна освіта, «hard skills» (тверді навички), «soft skills» (м’які навички), digital skills (цифрові навички), майбутні вихователі закладів дошкільної освіти

Анотація

У статті розкрито особливості розвитку «hard skills» (тверді навички), «soft skills» (м’які навички) та digital skills (цифрові навички) в процесі формування професійної компетентності майбутнього вихователя дітей дошкільного віку як важливий компонент працевлаштування в закладах дошкільної освіти.

Метою публікації є визначення й теоретичне обґрунтування понятійних засад процесу розвитку «hard skills» (тверді навички), «soft skills» (м’які навички) та digital skills (цифрові навички) в контексті формування професійної компетентності майбутнього вихователя дітей дошкільного віку як важливого фактору подальшого працевлаштування в закладах дошкільної освіти.

Методологія дослідження полягає у визначенні понятійно-категоріального апарату дослідження, обґрунтуванні теоретичних засад, дослідженні, аналізі та систематизації досвіду педагогів-практиків, публікації провідних науковців у друкованих періодичних виданнях та Internet-ресурсах.

Наукова новизна полягає в уточненні сутності ключових понять «hard skills» (тверді навички), «soft skills» (м’які навички), digital skills (цифрові навички) та «конкурентоспроможність на ринку праці» задля визначення понятійних засад підготовки майбутніх фахівців у сучасному освітньому процесі закладів вищої освіти.

У ході теоретичного аналізу наукової літератури було зроблені висновки, які містять ключові поняття статті. Hard skills – це обов’язкові складові педагогічної діяльності (професійних компетентностей) вихователя закладу дошкільної освіти, «soft skills» – група навичок, які дозволяють людині бути успішною незалежно від специфіки основної діяльності і забезпечують професійну мобільність. Вони включають вміння переконувати інших, презентувати себе і свої ідеї, працювати в команді, брати на себе відповідальність, бути гнучкою тощо та digital skills – навички, які пов’язані з переходом до цифрових технологій, що охопили майже всі сфери життя людини. Отже, ми визначаємо професійну підготовку майбутнього фахівця дошкільної освіти як об’єктивно існуючу сукупність «hard skills» (тверді навички), «soft skills» (м’які навички), digital skills (цифрові навички) випускника, які забезпечують його успішну професійну діяльність у конкурентному світі.

Біографії авторів

А. П. Кошель, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка

Кандидат педагогічних наук,
старший викладач кафедри дошкільної та початкової освіти
Національного університету
«Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

В. М. Кошель, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка

Кандидат педагогічних наук,
старший викладач кафедри дошкільної та початкової освіти
Національного університету
«Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

А. О. Міненок, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка

Доктор педагогічних наук, професор,
професор кафедри дошкільної та початкової освіти
Національного університету
«Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

Посилання

Boichuk, Yu. D. (2007). Antropoloho-humanistychnyi pidkhid do ekoloho-valeolohichnoi pidhotovky studentiv pedahohichnykh universytetiv [The anthropological-humanistic approach to ecological-valeological training of students of pedagogical universities]. Humanizatsiia navchalno-vykhovnoho protsesu – Humanization of educational process. Issue 35, 12–20.

Koval, K. O. (2015). Rozvytok «Soft Skills» u studentiv-odyn z vazhlyvykh chynnykiv pratsevlashtuvannia [The development of «Soft Skills» for students is one of the important factors of employment]. Visnyk Vinnytskoho politekhnichnoho instytutu – Bulletin of Vinnytsia Polytechnic Institute. 2015. Retrieved from : https://visnyk.vntu.edu.ua/index.php/vis-nyk/article/view/827.

Koshel, V. M., Kolianova, V. A., Ovchynnikova, N. V., Topol E. V. (2017). Formuvannia zdoroviazberezhuvalnoi kompetentnosti v ditei doshkilnoho viku [Formation of health competence in preschool children] Ukrainskyi psykholoho-pedahohichnyi zbirnyk: naukovyi zhurnal – Ukrainian psychological and pedagogical collection: scientific journal. Lviv, 2017, № 12(12), 42–46 [in Ukrainian].

Koshel A. P. (2015). Formuvannia kultury zdorovia maibutnoho vykhovatelia doshkilnoho navchalnoho zakladu u protsesi profesiinoi pidhotovky [Formation of the culture of health of the future educator of the preschool educational institution in the process of professional training]. Candidate’s thesis. Hlukhiv, Ukraine [in Ukrainian].

Minenok, A. O. (2015). Profesiinyi samorozvytok maibutnoho vchytelia pochatkovoi shkoly: teoriia i praktyka: monohrafiia [Professional self-development of a future elementary school teacher: theory and practice]: monohrafiiа. Kyiv, Ukraine: SPD Nestroievyi A. I. [in Ukrainian].

Tiutiunnyk, A. V. (2015). Vykorystannia khmarnykh tekhnolohii ta soft skills v osvitnii diialnosti studentiv ta vykladachiv [The use of cloud technologies and soft skills in the educational activities of students and teachers]. Vidkryte osvitnie e-seredovyshche suchasnoho universytetu – Open educational e-environment of a modern university. 2015. Retrieved from : http://nbuv.gov.ua/UJRN/oee-emu_2015_1_15/

Downloads

Опубліковано

17.01.2024

Номер

Розділ

ПІДГОТОВКА ФАХІВЦІВ У СИСТЕМІ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ