ФОРМУВАННЯ ВІЗУАЛЬНОЇ ГРАМОТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ЗАСОБАМИ ХУДОЖНЬОЇ ЛІТЕРАТУРИ ЗА ДОПОМОГОЮ ОНЛАЙН-ІНСТРУМЕНТІВ
Ключові слова:
візуальна грамотність, майбутні учителі початкових класів, художній твір, ребус, інфографіка, література, онлайн інструментиАнотація
Метою статті є визначення особливостей формування візуальної грамотності майбутніх учителів початкової школи засобами художньої літератури за допомогою онлайн-інструментів.
Методологія. Дослідження здійснене на основі поєднання положень низки методологічних підходів, зокрема: культурологічного, діяльнісного, компетентнісного, особистісно орієнтованого, аксіологічного – які застосовані на засадах взаємодоповнюваності і відповідності меті дослідження.
У процесі дослідження використано різні методи, наприклад: аналіз психологічної, педагогічної та методичної літератури – з метою визначення стану розробленості проблеми й перспектив її дослідження; зіставлення – для порівняння поглядів різних учених на досліджувану проблему; індукції та дедукції, систематизації й узагальнення – для розроблення стратегії наукового дослідження, а також формулювання висновків; спостереження за освітнім процесом і аналіз результатів навчальної діяльності студентів – для визначення ефективності формування досліджуваного феномена.
Наукова новизна. Описано особливості формування візуальної грамотності майбутніх учителів початкових класів засобами художньої літератури за допомогою онлайн-інструментів.
Висновки. З’ясовано, що візуальна грамотність – це сформована в процесі навчання здатність точно інтерпретувати та створювати візуальні повідомлення. Доведено, що візуальна грамотність відіграє значну роль у формуванні професійної компетентності майбутніх учителів початкових класів. Описано можливості формування візуальної грамотності майбутніх учителів початкових класів за допомогою онлайн-інструментів, зокрема шляхом створення інфографіки й ребусів на основі афективного, критичного й композиційного підходів до оцінювання зображень. Визначено перспективи використання інфографіки й ребусів для мотивації навчальної діяльності студентів, активізації їхніх знань, а також для перевірки рівня знань у межах навчальної дисципліни «Дитяча література», що входить до циклу професійної і практичної підготовки майбутніх учителів початкової школи.
Посилання
Antipova, V. (2014). Sovremennye podhody k formirovaniju informacionnoj gramotnosti v shkol’nyh bibliotechnyh mediacentrah SShA [Modern approaches to the formation of information literacy in USA school library media centers]. Retrieved from : http://schoollibrary.ioso.ru/index.php?News_id=385 [in Russian].
Byvalkevych, L. M., Lilik, O. O. (2019). Vykorystannia kreolizovanykh tekstiv v profesiinii pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv (u konteksti zadachnoho pidkhodu) [Usage of creolized texts in the professional training of future teachers (in the context of the problem approach)]. Visnyk NUChK imeni T. H. Shevchenka – Bulletin of T.Н. Shevchenko National University «Chernihiv Colehium». 158, 193–197 [in Ukrainian].
Voloshenyuk, O. V., Ivanova. V. F. (2018). Mediagramotnist u pochatkovij shkoli: posibnyk dlya vchytelya [Media literacy in primary school: a teacher’s guide]. Kyiv, Ukraine : CzVP, AUP [in Ukrainian].
Lilik, O. O., Sazonova, O. V. (2020). Dytyacha literatura: navchalna programa [Children’s literature: curriculum]. Chernigiv, Ukraine : NUChK [in Ukrainian].
Makarova, E. (2011). Vizualizacija kak sposob strukturirovanija znanij i formirovanija mental’nogo prostranstva [Visualization as a way of structuring knowledge and forming a mental space]. Retrieved from : http://sosh3. oprb.ru/data/partner/6/message/RR9f14_3049.pdf [in Russian].
Rebusy ukrayinskoyu [Puzzles in Ukrainian]. Retrieved from : http:rebus1.com.ua [in Ukrainian].
Strilets, S. I. (2015). Innovatsii u vyshchii pedahohichnii osviti: teoriia i praktyka: navchalnyi posibnyk [Innovations in higher pedagogical education: theory and practice: a textbook]. Chernihiv, Ukraine : FOP Lozovyi V. M. [in Ukrainian].
Bamford, A. (2003). The Visual Literacy White Paper. Retrieved from : https://aperture.org/wp-content/uploads/2013/05/visual-literacy-wp.pdf [In English].
Burmark, L. (2002). Visual Literacy: Learn to See, See to Learn. Alexandria, Va : Association for Supervision and Curriculum Development [In English].
Debes, J. L. (1968). Audiovisual Instruction. Some Foundations for Visual Literacy, 961–964. [In English].
Heinich, R., Molenda, M., Russell, J. D., Smaldino, S. E. (1999). Instructional media and technologies for learning. Upper Saddle River, NJ : Prentice-Hall, 62–68. [In English].
Gergen, K. The media’s new means. Willis, J. (ed.), (1994). The age of multimedia and turbonews. Westport: Praeger, 20–35. [In English].
Lowe, R. (2000). Visual Literacy and Learning in Science. ERIC Digest, ERIC Clearinghouse for Science, Mathematics, and Environmental Education, 3–15. [In English].
Metros, S. E. (2008). The Educator’s Role in Preparing Visually Literate Learners. Theory Into Practice, the College of Education and Human Ecology, 47, 98–109. [In English].
Newsom, D., Haynes, J. (2004). Public Relations Writing: Form and Style, 230–240. [In English].
Purvis, J. R. (1973). Visual Literacy: An Emerging Concept. Educational Leadership, Vol. 30. Issue 8, 705– 720. [In English].
Wileman, R. E. (1993). Visual communicating. Englewood Cliffs, N.J. : Educational Technology Publications, 112–122. [In English].