ФОРМУВАННЯ КРИТИЧНОГО ОЦІНЮВАННЯ ІНФОРМАЦІЇ В МЕРЕЖІ ІНТЕРНЕТ СТУДЕНТІВ КОЛЕДЖУ
Ключові слова:
мережа Інтернет, критичне мислення, рівні сформованості, критичне оцінювання інформації, процес навчанняАнотація
Мета роботи: виявити, теоретично обґрунтувати реалізацію педагогічних умов формування у студентів вміння критично оцінювати інформацію в мережі Інтернет.
Методологія: розробка, модернізація та ефективне використання критеріальнодіагностичного апарату (критерії, показники, рівні, методики), що дозволяє об’єктивно визначити рівень сформованості вміння критично оцінювати інформацію в мережі Інтернет; обґрунтовано виклад рекомендацій щодо вдосконалення навчального процесу з використанням розробленої моделі процесу формування вміння критично оцінювати інформацію в мережі Інтернет, яка забезпечує підвищення ефективності професійної підготовки студентів коледжів.
Наукова новизна: з метою вивчення досліджуваного процесу, використовуючи інформаційний, системний і діяльнісний підходи, нами розроблена і описана структурнофункціональна модель процесу формування у студентів коледжів вміння критично оцінювати інформацію в мережі Інтернет. Запропонована модель включає: нормативноцільовий, змістовний, організаційно-формувальний і оцінювально-результативний блоки, взаємодія яких визначає досліджуваний процес і забезпечує його ефективну реалізацію. Істотний вплив на функціонування запропонованої моделі надає комплекс педагогічних умов, які також є її структурним компонентом. На основі теоретичного аналізу нами запропоновані мотиваційний, когнітивний, діяльнісний, рефлексивний критерії та відповідні їм показники. Рівнями сформованості даного уміння є оптимальний, допустимий і критичний.
Висновки: ефективному формуванню у студентів вміння критично оцінювати інформацію в мережі Інтернет буде сприяти використання теорій поетапного формування розумових дій і розвиваючого навчання визначено критерії, показники та рівні сформованості у студентів вміння критично оцінювати інформацію в мережі Інтернет.
Посилання
Vukina, N., Dementiievska, N., Sushchenko, I. (2007). Krytychne myslennia: yak tsomu navchaty [Critical thinking: how to teach it]. Kharkiv, Ukraine [in Ukrainian].
Dementiievska, N. (1999). Telekomunikatsiini proekty yak odyn iz napriamiv formuvannia krytychnoho myslennia [Telecommunication projects as one of the directions of formation of critical thinking]. Zbirka konspektiv urokiv za metodykamy rozvytku krytychnoho myslennia ta naukovykh statei z problem suchasnoi osvity. Kharkivskyi derzhavnyi peduniversytet imeni H. S. Skovorody – Collection of lesson outlines on methods of developing critical thinking and scientific articles on the problems of modern education. H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, 2, 51‒56 [in Ukrainian].
Ovcharuk, O. V. (2013). Informatsiino-komunikatsiina kompetentnist yak predmet obhovorennia: mizhnarodni pidkhody [Information and communication competence as a subject of discussion: international approaches]. Kompiuter u shkoli ta simi – Computer at school and family, 7, 3‒6 [in Ukrainian].
Bykov, V. Yu. еt al. (2010). Osnovy standartyzatsii informatsiino-komunikatsiinykh kompetentnostei v systemi osvity Ukrainy [Fundamentals of standardization of information and communication competencies in the education system of Ukraine]. Kyiv, Ukraine : Atika [in Ukrainian].
Evdokimov, V. I., Olejnik, T. A., Gorkova, S. A. & Mikityuk, M. V. (2002). Praktikum po razvitiju kriticheskogo myshlenija [Workshop on the development of critical thinking]. Harkov, Ukraine : Tornado [in Russian].
Krouford, A., Caul, V., Metʹju, S. & Makinster, D. (2006). Tekhnolohii rozvytku krytychnoho myslennia [Technologies for the development of critical thinking]. Kyiv, Ukraine : Pleiady [in Ukrainian].
Tiahlo, O. (2008). Krytychne myslennia [Critical thinking]. Kharkiv, Ukraine : Osnova [in Ukrainian].
Ferrari, A. (2012). Digital Competence in Practice: An Analysis of Frameworks. Euaropean Commission Joint Research Center. Institute of Prospective Tdechnologies Studies: European Union. 92.