АДЕКВАТНІСТЬ САМООЦІНКИ ФІЗИЧНОГО РОЗВИТКУ ЗА ПОКАЗНИКАМИ ФІЗИЧНОЇ ПІДГОТОВЛЕНОСТІ ШКОЛЯРІВ 5-их ТА 11-их КЛАСІВ
Ключові слова:
фізичний розвиток, фізична підготовленість, школярі, самооцінка, кореляційний аналізАнотація
Мета роботи полягає у дослідженні адекватності самооцінки фізичного розвитку за показниками фізичної підготовленості школярів 5-их та 11-их класів для визначення ефективності засобів педагогічного контролю в процесі фізичного виховання.
Методологія. Для досягнення мети були використані такі методи дослідження: аналіз даних науково-методичної літератури, нормативно-правових документів, програми з фізичної культури, педагогічне тестування фізичної підготовленості, методи математичної статистики, тест-опитувальник Є. В. Боченкової «Самоопис фізичного розвитку». Опитувальник передбачав 70 тверджень, які стосуються сфери фізичного розвитку людини, і показник загальної самооцінки. Було запропоновано 6 можливих відповідей: вірно, невірно і 4 проміжних відповіді між ними. За результатами тестування встановлювалося десять показників фізичного розвитку: «здоров’я», «координація рухів», «фізична активність», «стрункість тіла», «спортивні здібності», «гнучкість», «витривалість», «зовнішній вигляд», «сила», «глобальне фізичне «Я», «самооцінка» та показник загальної самооцінки. Оцінка результатів тестування відбувалася шляхом співвідношення отриманих результатів із загальноприйнятими нормами рівня самооцінки особистості. Дослідження проводились на базі загальноосвітньої школи № 17 м. Луцька зі школярами 5-х та 11-х класів віком 10 та 16 – 17 років.
Наукова новизна отриманих результатів полягає у тому, що вперше виявлено адекватність самооцінки фізичного розвитку за показниками фізичної підготовленості у дітей шкільного віку.
Висновки. Проведені дослідження виявили неадекватність самооцінки фізичної підготовленості учнів 5-х і 11-х класів, що свідчить про важливість теоретичного висвітлення і практичного впровадження в уроки фізичної культури школярів розділу педагогічного контролю і самоконтролю фізичної підготовленості, який має бути стимулом для самовдосконалення юнаків і дівчат у процесі фізичного виховання.