ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ У ГАЛУЗІ ХАРЧОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОЦЕСІ ПРАКТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ
Ключові слова:
професійна компетентність, професійна підготовка, інженерно-педагогічна діяльність, заклади вищої освіти, інженер-педагог, фахівець-технологАнотація
Мета: розкрити особливості формування професійної компетентності майбутніх фахівців у галузі харчових технологій у процесі практичної підготовки.
Методологія. Проведено аналіз поглядів науковців на інженерно-педагогічну діяльність майбутніх фахівців професійно-технічної освіти, охарактеризовано особливості діяльності працівників закладів професійно-технічної освіти. Проаналізовано виробничо-технологічну діяльності майбутніх фахівців у галузі харчових технологій, яка дає можливість виявити компоненти, які повною мірою розкривають зміст їх професійної компетенції і можуть бути ефективно сформовані в процесі практичної підготовки. Обґрунтовано особливості професійно-педагогічної діяльності майбутніх фахівців у галузі харчових технологій за їх структурою та спрямованістю. Визначено основні функції та структуру формування професійної компетентності майбутніх фахівців у галузі харчових технологій у процесі практичної підготовки. Охарактеризовано основу професійної діяльності майбутніх фахівців у галузі харчових технологій, яка передбачає проєктування процесу підготовки кваліфікованих робітників для харчової галузі, а саме вимагає ефективного формування знань про сучасне виробництво, особливо техніку і технологію на певному інженерному рівні.
Висновки. Визначено роль спеціальних дисциплін, які займають важливе місце в підготовці фахівця, за змістом, формами і методами навчання та мають специфічні особливості порівняно з дисциплінами загальноосвітніми і загальнотехнічними. Основне завдання їх вивчення полягає в набутті студентами знань про теоретичні основи, які закладено у суті процесів сучасного виробництва харчової галузі та сфер обслуговування, знанні матеріалів, обладнання, методології проєктування, технології і організації виробництва, про систему машин, механізмів, апаратів і приладів.
Посилання
Andruschenko, V. P. (2004). Modernizatsiya pedagogichnoyi osviti Ukrayini v konteksti Bolonskogo protsesu. [Modernization of pedagogical education in Ukraine in the context of the Bologna process]. Rozdumi pro osvitu – Reflections on education, 516–524 [in Ukrainian].
BIlik, V.V. (2010). Sutnist i struktura profesiynoyi kompetentnosti maybutnih inzheneriv-pedagogiv [The essence and structure of professional competence of future engineers-teachers]. Suchasni informatsiyni tehnologiyi ta innovatsiyni metodiki navchannya v pidgotovtsi fahivtsiv: metodologiya, teoriya, dosvid, problemi – Modern information technologies and innovative teaching methods in training: methodology, theory, experience, problems, № 25, 219–225 [in Ukrainian].
Bryuhanova, N.O. (2012). Kontseptualni polozhennya proektuvannya sistemi pedagogichnoyi pidgotovki maybutnih inzheneriv-pedagogiv [Conceptual provisions of designing the system of pedagogical training of future engineers-teachers]. Problemi inzhenerno-pedagogichnoyi osviti – Problems of engineering and pedagogical education, 34–35, 8–13 [in Ukrainian].
Gurevich, R.S. (2008). Teoriya i praktika navchannya v profesiyno-tehnichnih zakladah : monografiya [Theory and practice of teaching in vocational schools : a monograph]. VInnitsya, Ukraine [in Ukrainian].
Kankovskiy, I. (2014). Sistema profesiynoyi pidgotovki maybutnogo inzhenera-pedagoga avtotransportnogo profilyu. [System of professional training of the future engineer-teacher of motor transport profile]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Kyiv, Ukrainе.
Kovalenko, O., Bryuhanova, N., Melnichenko, O. (2007). Teoretichni zasadi profesiynoyi pedagogichnoyi pidgotovki maybutnih inzheneriv-pedagogiv v konteksti priednannya Ukrayini do Bolonskogo protsesu : monografiya [Theoretical principles of professional pedagogical training of future engineers-teachers in the context of Ukraine’s accession to the Bologna process: monograph]. Harkiv, Ukraine : UIPA. 162. [in Ukrainian].
Krokoshenko, O. (2010). Zastosuvannya kompetentnisnogo pidhodu pid chas vikladannya distsiplin tehnologichnogo tsiklu [Application of the competence approach during the teaching of disciplines of the technological cycle]. Zbirnik naukovih prats Berdyanskogo derzhavnogo pedagogichnogo universitetu (Pedagogichni nauki) – Collection of scientific works of Berdyansk State Pedagogical University (Pedagogical sciences), 2, 161–166.
Kurlyand, Z., Osipova, T., Gurin, R. (2012). Teoriya i metodika profesiynoyi osviti : navch. posib [Theory and methods of vocational education: textbook]. Kyiv, Ukrainе : Znannya.
Tsidilo, I. (2015). Teoriya i metodika pidgotovki maybutnih inzheneriv-pedagogiv do zastosuvannya intelektualnih tehnologiy u profesiyniy diyalnosti. [Theory and methods of preparation of future engineersteachers for the use of intellectual technologies in professional activities]. Doctor’s thesis. Ternopil, Ukrainе.