РОЗВИТОК ТВОРЧОГО ПОТЕНЦІАЛУ МАЙБУТНІХ ВИКЛАДАЧІВ ТРАНСПОРТУ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ «ОСНОВИ БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ»

Автор(и)

  • О. М. Торубара Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0001-8350-7883
  • О. М. Гончаренко ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди» https://orcid.org/0000-0002-8882-6397
  • В. М. Ребенок Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0002-2943-9725

Ключові слова:

професійна підготовка, творчий потенціал, заклади вищої освіти, методи, контроль

Анотація

У статті розкрито особливості розвитку творчого потенціалу майбутніх викладачів професійної підготовки під час вивчення курсу «БЖД» у закладі вищої освіти. Встановлено, що розвиток суспільства та економіки напряму залежить від ступеня та якості розвинення потенціалу майбутніх викладачів професійної підготовки, який, зокрема, включає набуті знання, навички, досвід, мотивацію, і визначає спроможність студентів бути джерелом розвитку виробництва, науки, культури, тобто бути творчою особистістю, здатною до інноваційної діяльності. Студент може позитивно чи негативно оцінювати свій успіх або невдачу, прагнути до досягнень чи не задумуватися над цим, докладати зусиль, щоб забезпечити успіх, або, навпаки, реально досягати чи не досягати успіху.

Доведено, що розвитку творчого потенціалу студентів сприяють усі засоби покращення освітнього процесу: оновлення змісту навчального курсу «БЖД», урізноманітнення методів навчання, впровадження нових форм самостійної роботи. Основними складовими творчого потенціалу майбутніх викладачів є інтелект, загальна ерудиція та духовні надбання, які виражаються через знання й навички, норми поведінки та спрямовані на позитивне сприйняття життєвих інновацій.

Мета роботи - розкрити особливості розвитку творчого потенціалу майбутніх викладачів транспорту у процесі вивчення навчальної дисципліни «Основи безпеки життєдіяльності» у закладі вищої освіти.

Методологічною основою є системний, особистісно-орієнтований, діяльнісний та аксіологічний підходи до професійної підготовки майбутніх викладачів транспорту у процесі розвитку їх творчого потенціалу під час вивчення курсу «Основи безпеки життєдіяльності». Аналіз історіографічних джерел та наукових публікацій.

Наукова новизна: розкрито й обґрунтовано особливості розвитку творчого потенціалу майбутніх викладачів транспорту у процесі вивчення навчальної дисципліни «Основи безпеки життєдіяльності» у закладі вищої освіти та засоби формування професійних знань і вмінь студентів у навчальному процесі.

Висновки. З’ясовано, що творчий потенціал дозволяє студентам оптимально змінювати прийоми дій відповідно до умов діяльності, які великою мірою визначають результат, новизну, оригінальність, унікальність підходів суб’єкта до здійснення діяльності, що, в цілому, спонукають майбутніх викладачів професійної підготовки до творчого саморозвитку.

Біографії авторів

О. М. Торубара, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Доктор педагогічних наук, професор,
декан технологічного факультету
Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

О. М. Гончаренко, ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди»

Доктор історичних наук, професор,
декан природничо-технологічного факультету
ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний
педагогічний університет імені Григорія Сковороди»
(Переяслав, Україна)

В. М. Ребенок, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Кандидат педагогічних наук, доцент,
завідувач кафедри професійної освіти та безпеки життєдіяльності
Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

Посилання

Hrynenko, I. V. (2008). Pedahohichni umovy rozvytku kreatyvnosti maibutnikh uchyteliv humanitarnoho profiliu u protsesi fakhovoi pidhotovky [Pedagogical conditions for the development of creativity of future teachers of the humanities in the process of professional training]. Candidate’s thesis. Ternopil, Ukraine.

Dzhigirey, V. S. (2010). Bezpeka zhyttiediialnosti : navchalnyi posibnyk [Safety of life : a textbook]. Lviv, Ukraine : Afisha.

Entsyklopediia osvity. Akademiia pedahohichnykh nauk Ukrainy [Encyclopedia of Education. Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine] : ed. V. G. Kremenya. Kyiv, Ukraine : Yurinkom Inter, 2008.

Kobylyansky, O. V. (2014). Teoretichni zasady formuvannya kompetentsii z bezpetsii zhyttelodialnosti u studentiv ekonomichnykh spetsialnosti [Theoretical bases of formation of competences on life safety at students of economic specialties]: monografiya. Vinnytsia, Ukraine: VNTU.

Moshkin, V. N. (2001). Metodyi, zakonomernosti i printsipyi vospitaniya kulturyi lychnoi bezopasnosty [Methods, patterns and principles of educating the culture of personal safety]. Osnovy bezpeky zhyttiediialnosti – Fundamentals of Safety, 2, 14–20.

Mursamitova, I. A., Matlina, O. V. Rozvytok tvorchoho potentsialu osobystosti zasobamy mystetstva yak umova yii profesiinoi spriamovanosti [Development of creative potential of personality by means of art as a condition of its professional orientation]. Retrieved from : http://www.confcontact.com/20102911/5_mursam.htm.

Ravlyuk, T. A. (2012). Rozvytok tvorchoho potentsialu maibutnikh sotsialnykh pedahohiv u protsesi sotsialno-pedahohichnoi praktyky [Development of creative potential of future social pedagogues in the process of socio-pedagogical practice]. Extended abstract of candidate’s thesis. Ternopil, Ukraine.

Rudnytska, O. (2002). Pedahohika: zahalna ta mystetska [Pedagogy: general and artistic]. Kyiv, Ukraine : Interprof LTC.

Sysoeva, S. O. (2006). Osnovy pedahohichnoi tvorchosti [Fundamentals of pedagogical creativity] : textbook. Kyiv, Ukraine : Millennium.

Torrance, E. P. (2000). On the edge and keeping on the edge : the University of Georgia annual lectures on creativity. Westport, Connecticut.

Downloads

Опубліковано

23.01.2024

Номер

Розділ

ПІДГОТОВКА ФАХІВЦІВ У СИСТЕМІ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ