ГРАФІЧНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ВЧИТЕЛЯ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ ЯК ВАЖЛИВА ПРОФЕСІЙНА СКЛАДОВА

Автор(и)

Ключові слова:

графічна компетентність, графічна підготовка, професійна підготовка, учитель трудового навчання

Анотація

Мета роботи полягає у дослідженні сутності та значення графічної компетентності для професійного становлення майбутнього вчителя трудового навчання у педагогічному закладі вищої освіти. В роботі представлено результати аналітичного огляду наукових праць з проблеми формування графічної компетентності майбутніх учителів трудового навчання. Вивчення наукових досліджень свідчить про недостатність розроблення цієї проблеми як у теоретичному, так і в практичному аспектах. За результатами розвідки встановлено, що проблема формування графічної компетентності майбутніх учителів трудового навчання ще не набула завершеного розгляду, відтак було окреслено передумови й перспективи подальших наукових пошуків.

Методологія дослідження: критичний аналіз науково-педагогічної літератури з окресленої проблеми; вивчення вітчизняного й зарубіжного досвіду реалізації графічної підготовки майбутніх учителів трудового навчання у педагогічних закладах вищої освіти.

Наукова новизна. На основі результатів проведеного дослідження запропоновано авторське визначення дефініції «графічна компетентність вчителя трудового навчання», розкрито сутність та структуру цього психолого-педагогічного феномену.

Висновки. Графічну компетентність вчителя трудового навчання доцільно розглядати як здатність й усвідомлену потребу в образно-графічній формі відображати етапи професійно-педагогічної діяльності та її результати; розуміння механізмів ефективного використання графічних зображень для успішного розв’язання професійних завдань, що ґрунтується на системі графічних знань, умінь та навичок. Графічна компетентність вчителя трудового навчання є важливою й необхідною складовою професійної підготовки фахівця, що постійно розвивається. Структурні компоненти графічної компетентності тісно взаємопов’язані. Зміст графічної компетентності зумовлюється характером професійно-графічної діяльності вчителя трудового навчання.

Біографія автора

А. І. Улич, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка

Аспірант кафедри технологічної та професійної освіти
Дрогобицького державного педагогічного університету
імені Івана Франка
(Дрогобич, Україна)

Посилання

Dzhedzhula, O. M. (2007). Teoriia i metodyka hrafichnoi pidhotovky studentiv inzhenernykh spetsialnostei vyshchykh navchalnykh zakladiv [Theory and methods of graphic training of engineering students of higher educational institutions]. Doctor’s thesis. Ternopil, Ukraine [in Ukrainian].

Kovalenko, S. V. (2011). Formuvannia hrafichnoi kompetentnosti maibutnikh inzheneriv-budivelnykiv zasobamy informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii [Formation of graphic competence of future civil engineers by means of information and communication technologies]. Candidate’s thesis. Chernihiv, Ukraine [in Ukrainian].

Nehovskyi, I. V. (2010). Formuvannia zahalnotekhnichnykh znan u protsesi profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv tekhnolohii [Formation of general technical knowledge in the process of professional training of future teachers of technology]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, Ukraine [in Ukrainian].

Nyshchak, I. D. (2014). Inzhenerno-hrafichna kompetentnist vchytelia tekhnolohii u konteksti zavdan fakhovoi pidhotovky [Engineering-graphic competence of a technology teacher in the context of professional training tasks]. Humanitarnyi visnyk DVNZ «Pereiaslav-Khmelnytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Hryhoriia Skovorody» – Humanitarian Bulletin DVNZ «Pereiaslav-Khmelnytskyi pedahohichnyi universytet imeni Hryhoriia Skovorody». Kyiv : Hnozys. Аd. 1. Is. 5, Vol. II (53), 164–170 [in Ukrainian].

Nyshchak, I. D. (2016). Metodychna systema navchannia inzhenerno-hrafichnykh dystsyplin maibutnikh uchyteliv tekhnolohii [Methodical system of teaching engineering-graphic disciplines of future teachers of technology]. Drohobych, Ukraine : RVV DDPU im. I. Franka. [in Ukrainian].

Simonenko, V. D., Retivyih, M. V. (Ed.). (2003). Obschaya i professionalnaya pedagogika [General and professional pedagogy]. Bryansk: Izd-vo Bryanskogo gos. un-ta, Vol. 1, 174 [in Russian].

Olefirenko, T. O. (2012). Formuvannia hrafichnoi kompetentnosti u maibutnikh uchyteliv tekhnolohii [Formation of graphic competence in future teachers of technology]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, Ukraine [in Ukrainian].

Slastenin, V. A. (Ed.). (2004). Pedagogika professionalnogo obrazovaniya [Pedagogy of vocational education]. Moskva, Russia : Izdatelskiy tsentr «Akademiya». [in Russian].

Petuhova, A. V. (2008). Inzhenerno-graficheskaya podgotovka studentov v professionalno-orientirovannoy obrazovatelnoy srede vuzov [Engineering-graphic training of students in a professionally oriented educational environment of universities]. Candidate’s thesis. Novosibirsk, Russia [in Russian].

Chemodanova, T. V. (2004). Sistema informatsionno-tehnicheskogo obespecheniya graficheskoy podgotovki studentov tehnicheskogo vuza [Information and technical support system for graphic training of students of a technical university]. Doctor’s thesis. Ekaterinburg, Russia [in Russian].

Downloads

Опубліковано

23.01.2024

Номер

Розділ

ПІДГОТОВКА ФАХІВЦІВ У СИСТЕМІ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ