ГРАФІЧНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ВЧИТЕЛЯ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ ЯК ВАЖЛИВА ПРОФЕСІЙНА СКЛАДОВА
Ключові слова:
графічна компетентність, графічна підготовка, професійна підготовка, учитель трудового навчанняАнотація
Мета роботи полягає у дослідженні сутності та значення графічної компетентності для професійного становлення майбутнього вчителя трудового навчання у педагогічному закладі вищої освіти. В роботі представлено результати аналітичного огляду наукових праць з проблеми формування графічної компетентності майбутніх учителів трудового навчання. Вивчення наукових досліджень свідчить про недостатність розроблення цієї проблеми як у теоретичному, так і в практичному аспектах. За результатами розвідки встановлено, що проблема формування графічної компетентності майбутніх учителів трудового навчання ще не набула завершеного розгляду, відтак було окреслено передумови й перспективи подальших наукових пошуків.
Методологія дослідження: критичний аналіз науково-педагогічної літератури з окресленої проблеми; вивчення вітчизняного й зарубіжного досвіду реалізації графічної підготовки майбутніх учителів трудового навчання у педагогічних закладах вищої освіти.
Наукова новизна. На основі результатів проведеного дослідження запропоновано авторське визначення дефініції «графічна компетентність вчителя трудового навчання», розкрито сутність та структуру цього психолого-педагогічного феномену.
Висновки. Графічну компетентність вчителя трудового навчання доцільно розглядати як здатність й усвідомлену потребу в образно-графічній формі відображати етапи професійно-педагогічної діяльності та її результати; розуміння механізмів ефективного використання графічних зображень для успішного розв’язання професійних завдань, що ґрунтується на системі графічних знань, умінь та навичок. Графічна компетентність вчителя трудового навчання є важливою й необхідною складовою професійної підготовки фахівця, що постійно розвивається. Структурні компоненти графічної компетентності тісно взаємопов’язані. Зміст графічної компетентності зумовлюється характером професійно-графічної діяльності вчителя трудового навчання.
Посилання
Dzhedzhula, O. M. (2007). Teoriia i metodyka hrafichnoi pidhotovky studentiv inzhenernykh spetsialnostei vyshchykh navchalnykh zakladiv [Theory and methods of graphic training of engineering students of higher educational institutions]. Doctor’s thesis. Ternopil, Ukraine [in Ukrainian].
Kovalenko, S. V. (2011). Formuvannia hrafichnoi kompetentnosti maibutnikh inzheneriv-budivelnykiv zasobamy informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii [Formation of graphic competence of future civil engineers by means of information and communication technologies]. Candidate’s thesis. Chernihiv, Ukraine [in Ukrainian].
Nehovskyi, I. V. (2010). Formuvannia zahalnotekhnichnykh znan u protsesi profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv tekhnolohii [Formation of general technical knowledge in the process of professional training of future teachers of technology]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, Ukraine [in Ukrainian].
Nyshchak, I. D. (2014). Inzhenerno-hrafichna kompetentnist vchytelia tekhnolohii u konteksti zavdan fakhovoi pidhotovky [Engineering-graphic competence of a technology teacher in the context of professional training tasks]. Humanitarnyi visnyk DVNZ «Pereiaslav-Khmelnytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Hryhoriia Skovorody» – Humanitarian Bulletin DVNZ «Pereiaslav-Khmelnytskyi pedahohichnyi universytet imeni Hryhoriia Skovorody». Kyiv : Hnozys. Аd. 1. Is. 5, Vol. II (53), 164–170 [in Ukrainian].
Nyshchak, I. D. (2016). Metodychna systema navchannia inzhenerno-hrafichnykh dystsyplin maibutnikh uchyteliv tekhnolohii [Methodical system of teaching engineering-graphic disciplines of future teachers of technology]. Drohobych, Ukraine : RVV DDPU im. I. Franka. [in Ukrainian].
Simonenko, V. D., Retivyih, M. V. (Ed.). (2003). Obschaya i professionalnaya pedagogika [General and professional pedagogy]. Bryansk: Izd-vo Bryanskogo gos. un-ta, Vol. 1, 174 [in Russian].
Olefirenko, T. O. (2012). Formuvannia hrafichnoi kompetentnosti u maibutnikh uchyteliv tekhnolohii [Formation of graphic competence in future teachers of technology]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, Ukraine [in Ukrainian].
Slastenin, V. A. (Ed.). (2004). Pedagogika professionalnogo obrazovaniya [Pedagogy of vocational education]. Moskva, Russia : Izdatelskiy tsentr «Akademiya». [in Russian].
Petuhova, A. V. (2008). Inzhenerno-graficheskaya podgotovka studentov v professionalno-orientirovannoy obrazovatelnoy srede vuzov [Engineering-graphic training of students in a professionally oriented educational environment of universities]. Candidate’s thesis. Novosibirsk, Russia [in Russian].
Chemodanova, T. V. (2004). Sistema informatsionno-tehnicheskogo obespecheniya graficheskoy podgotovki studentov tehnicheskogo vuza [Information and technical support system for graphic training of students of a technical university]. Doctor’s thesis. Ekaterinburg, Russia [in Russian].