МУЗИЧНО-СТИЛЬОВІ УЯВЛЕННЯ: ВІД КОГНІЦІЇ ДО ІМПЛЕМЕНТАЦІЇ

Автор(и)

Ключові слова:

музичний стиль, когніція, імплементація, уявлення, стильовий підхід

Анотація

У статті розглянуто проблеми пізнання та відтворення музичних явищ на засадах стильового підходу. Підкреслюється спрямованість сучасних музично-педагогічних новацій на формування в особистості здатності до цілісного сприйняття та осягнення культурномистецьких явищ. Обґрунтовується значимість стилю як фундаментальної категорії мистецтва, розкривається художньо-когнітивний потенціал стильового підходу, висвітлюються специфіка формування музично-стильових уявлень, які складають основу процесів сприйняття, осягнення, відтворення та транслювання музичних образів.

Метою статті є аналіз процесів когніції та імплементації музично-стильових уявлень крізь призму існуючих науково-педагогічних підходів, а також розгляд кола дотичних до даних процесів проблем.

Методологія дослідження ґрунтується на філософських поглядах щодо сутності стилю, концептуальних положеннях стилезнавства, психологічних розробках щодо функціональних властивостей уявлень.

Наукова новизна полягає в систематизації науково-методичних підходів щодо вивчення музично-стильових явищ, обґрунтуванні специфіки когніції та імплементації музично-стильових уявлень, визначенні умов успішної реалізації сучасних методів вивчення стильової компоненти музичних творів.

Висновки. 1. Обґрунтовано доцільність пізнання музичних явищ шляхом формування музично-стильових уявлень, що відповідає духовній сутності стилю та специфічним властивостям музичного мистецтва. 2. За результатами вивчення механізмів когніції та імплементації музично-стильових уявлень доведено взаємозумовленість даних процесів, що розглядається неодмінною умовою успішного осягнення музичного стилю як культурного феномену. 3. З’ясовано, що реалізація педагогічних новацій, зорієнтованих на вивчення музично-стильових явищ потребує актуалізації системного, культурологічного, індивідуального та праксеологічного підходів.

Біографія автора

О. М. Щербініна, Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя

Кандидат педагогічних наук,
доцент кафедри інструментально-виконавської підготовки
Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя,
(Ніжин, Україна)

Посилання

Antologiya mirovoj filosofii (1969). [Anthology of World Philosophy]. Moscow, Russia: Mysl., 1.

Asafiev, B.V. (Igor Glebov) (1978). Putevoditel po koncertam: Slovar naibolee neobhodimyh terminov i ponyatij [Guide to the concerts: Dictionary]. Moscow, Russia: Sov. Kompozitor.

Borev, Y. (1981). Estetika [Aesthetics]. Moscow, Russia : Politizdat.

Ivaniuk, N. (2011). Sotsialna katehoryzatsiia ta stereotypizatsiia yak strukturno-protsesualni skladnyky sotsialnoi kohnitsii [Social categorization and stereotyping as structural-procedural components of social cognition]. Psykholohichni perspektyvy – Psychological perspectives. 18, 102–110.

Katrych, O. (2000). Indyvidualnyi styl muzykanta-vykonavtsia : аvtoref. dys. kand. mystetstv-va [Individual style of the musician-performer]. Abstract of the dissertation. Kyiv, Ukraine.

Mihajlov, M. (1981). Stil v muzyke. Issledovanie [Style in music. Research]. Sankt-Peterburg, Russia: Muzyka.

Moskalenko, V. (1994). Tvorcheskij aspekt muzykalnoj interpretacii (k probleme analiza) : Issledovanie [The creative aspect of musical interpretation (towards the problem of analysis): Research]. Kyiv, Ukraine.

Psykholohichnyi slovnyk (1982) [Psychological dictionary]. Kyiv, Ukraine: Vyshcha shkola – Graduate School.

Slovnyk inshomovnykh sliv (1977) [Dictionary of foreign words]. Kyiv, Ukraine : URE.

Sokol, A. (1996). Stilistika muzykalnoj rechi i terminologicheskie remarki: Dysertatsiia [Musical speech stylistics and terminological remarks]. Doctor’s thesis. Odessa, Ukraine.

Shcherbinina, O.,Shcherbinin, M. Piznannia muzychnoho styliu: teoriia, metodyka, praktyka. Elektronnyi navchalnyi posibnyk [Knowledge of musical style: theory, methods, practice. Online study guide]. Retrieved from : http://www.musicstyle.inf.ua.

Downloads

Опубліковано

23.01.2024

Номер

Розділ

ПІДГОТОВКА ФАХІВЦІВ У СИСТЕМІ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ