РОЗВИТОК МОВНОЇ ОСОБИСТОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ-ФІЛОЛОГА В КОНТЕКСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ

Автор(и)

Ключові слова:

Мовна особистість, комунікація, професійна діяльність, учнівська молодь, заклад вищої освіти

Анотація

У науковій розвідці піднімається питання розвитку мовної особистості студента філологічного факультету у контексті професійної освіти, визначається роль мовної освіти та її вплив на розвиток особистості, здатної до спілкування у будь-якій сфері суспільного життя. Досліджуване питання зумовлює переосмислення навчання української мови в закладах вищої освіти, зокрема на спеціальних факультетах, де змінюються акценти із вивчення теорії мови на формування умінь їх використовувати практично. Вища освіта повинна забезпечити високий рівень підготовки здобувача до життя, що має фахові знання, сформоване професійне мовлення тощо. Майбутній учитель-філолог у процесі професійної підготовки повинен розвивати уміння комунікувати мовленнєвими засобами, тобто володіти комунікативною компетентністю.

Мета статті полягає у вивченні наукової літератури, узагальненні поняття мовної особистості, визначенні ролі гуманітарної підготовки та її вплив на розвиток особистості майбутніх фахівців в системі освіти.

Методологічною основою дослідження є теоретичні аспекти реформування вищої освіти. У статті застосовуються методи педагогічного дослідження: аналіз наукових та теоретичних концепцій; вивчення, синтез, узагальнення літератури, зокрема психологопедагогічної, лінгвістичної і методичної; спостереження над процесом комунікації; узагальнення педагогічного досвіду, з метою вивчення стану розробленості досліджуваної проблеми.

Науковою новизною є конкретизація поняття «мовна особистість», яка досконало володіє лінгвістичними знаннями та вміннями, здійснює комунікативну діяльність, активно працює зі словом, свідомо охороняє, турбується про розвиток та престижність мови.

Висновки. Розвиток мовної особистості майбутнього вчителя-філолога – досить нелегкий і багатосторонній процес, що потребує постійної систематичної роботи. Слід озброїти студентів не лише знаннями з української мови як потужного національнооб’єднувального чинника, але й вміннями і навичками володіння мовою в процесі мовленнєвої комунікації, оскільки успіх залежить від сформованих рис комунікативної компетентності мовної особистості.

Біографія автора

Н. Д. Юрійчук, ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький ДПУ імені Григорія Сковороди»

Кандидат педагогічних наук, доцент кафедри
української лінгвістики та методики навчання
ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький ДПУ імені Григорія Сковороди»
(Переяслав, Україна)

Посилання

Bacevych, F. S. (2009). Osnovy komunikatyvnoyi lingvistyky [Fundamentals of communicative linguistics]. Kyiv, Ukraine : Akademiya [in Ukrainian].

Yermolenko, S. Ia. (2001). Ukrainska mova : Korotkyi tlumachnyi slovnyk linhvistychnykh terminiv [Ukrainian language : Short Glossary of Linguistic Terms]. Kyiv, Ukraine : Lybid [in Ukrainian].

Karaulov, Iu. N. (2004). Russkyi yaziyk y yaziykovaia lychnost [Russian Language and Language Personality]. Yzd. 4-e. Moskva, Russia : Эdytoryal [in Russian].

Mamchur, L. (2016). Rozvytok movnoyi osobystosti ‒ priorytetnyj napryam suchasnoyi lingvodydaktyky [The development of language personality is a priority of modern linguodidactics]. Materialy Vseukrayinskoyi naukovopraktychnoyi konferenciyi «Aktualni problemy lingvodydaktyky : realiyi ta perspektyvy» – Proceedings of the All-Ukrainian scientific-practical conference «Actual problems of language didactics: realities and prospects». Kherson, Ukraine, 105–111 [in Ukrainian].

Matsko, L. (2006). Aspekty movnoi osobystosti u prospektsii pedahohichnoho dyskursu [Aspects of the Language Personality in Prospecting of Pedagogical Discourse]. Dyvoslovo – Divoslovo, 7, 2– 4 [in Ukrainian].

Pentyliuk, М. І. (2011). Movna osobystist uchnia v prospektsii movlennievoho spilkuvannia [Language Personality of Pupil in Prospecting of Speech Communication]. Aktualni problemy suchasnoi linhvodydaktyky : zbirnyk statei. – Actual Problems of Modern Linguistics : a collection of articles. Kyiv, Ukraine : Lenvit, 80–84 [in Ukrainian].

Pentyliuk, M. I. (2014). Movna osobystist maibutnoho vchytelia-slovesnyka v konteksti profesiinoi pidhotovky [Linguistic personality of the future teacher-vocabulary in the context of professional training]. Zb. nauk. prats Umanskoho derzh. ped. un-tu im. Pavla Tychyny – Collection of scientific works of Uman State Pedagogical University named after Pavel Tychyna. Uman, Ukraine. 2, 290–297 [in Ukrainian].

Formuvannia movnoi osobystosti na riznykh vikovykh etapakh [Formation of Language Personality in Different Age Stages] / A. M. Bohush, O.S. Tryfonova, O. I. Kyselova, Zh. D. Horina, M. P. Cherkasov. Odesa, Ukraine, 2008, 272.

Yuriichuk, N. D. (2020). Osoblyvosti formuvannia movnoi osobystosti zdobuvacha vyshchoi osvity [Features of the formation of the language personality of the applicant for higher education]. Herald pedagogiki. Nauka I praktyka. Warszawa, № 55, 14–16.

Downloads

Опубліковано

24.01.2024

Номер

Розділ

ПІДГОТОВКА ФАХІВЦІВ У СИСТЕМІ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ