ОРГАНІЗАЦІЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ У ПЕРІОД РЕФОРМУВАННЯ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ (1954–1964)

Автор(и)

  • Т. Л. Гавриленко Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0001-9412-5805

Ключові слова:

організація освітнього процесу, початкова школа, молодші школярі, реформування загальної середньої освіти, Україна

Анотація

Мета роботи – визначити й схарактеризувати особливості організації освітнього процесу в початковій школі у період реформування загальної середньої освіти в Україні 1954–1964 рр. задля отримання нового історико-педагогічного знання та врахування попереднього досвіду у процесі творення Нової української школи.

Методологічну основу дослідження становлять джерелознавчий (надав можливість визначити та проаналізувати різні типи джерел, де висвітлюються питання організації освітнього процесу в початковій школі в обраних хронологічних межах), історіографічний (сприяв виявленню стану проблеми в історико-педагогічній науці), а також гносеологічні принципи історизму, об’єктивності, поєднання історичного і логічного, системності. Для реалізації мети дослідження використано комплекс методів: загальнонаукові (аналіз, синтез, порівняння, систематизація, узагальнення), історикоструктурний, історико-генетичний, порівняльно-зіставний.

Наукова новизна полягає у тому, що в дослідженні визначено та системно висвітлено специфіку організації освітнього процесу в початковій школі в обраних хронологічних межах, а саме: структуру та тривалість навчального року, наповнюваність початкових класів, організацію навчального дня молодших школярів, організацію викладання навчальних предметів.

Висновки. У період реформування загальної середньої освіти в Україні 1954–1964 рр. на державному та науковому рівнях здійснювання пошук оптимальної організації освітнього процесу в початковій школі. Позитивно, що зміни в структурі та тривалості навчального року, організації навчального дня молодших школярів здійснювалися з урахуванням їхніх вікових особливостей. Схвально оцінюємо актуалізацію питання щодо оптимальної організації викладання у ІV класах (уведення циклової, предметної та класнопредметної систем навчання); передачі викладання у початкових класах співів, малювання та фізкультури вчителям-предметникам. Водночас навчання молодших школярів у кілька змін, велику наповнюваність класів, перевантаження учителів початкових класів відносимо до недоліків.

Біографія автора

Т. Л. Гавриленко, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка

Доктор педагогічних наук, доцент,
професор кафедри соціальної роботи та освітніх і педагогічних наук
Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

Посилання

Berezivska, L. D. (2008). Reformuvannia shkilnoi osvity v Ukraini u ХХ stolitti [Reforming school education in Ukraine in the 20th century]. Kyiv, Ukraine : Bohdanova A. M.

Havrylenko, T. L. (2014). Hosudarstvennaia polytyka otnosytelno nachalnoho obrazovanyia v Ukraynskoi SSR (1954–1964 rr.) [State policy regarding primary education in the Ukrainian SSR (1954–1964)]. Almanakh sovremennoi nauky i obrazovanyia – Almanac of modern science and education, 4, 36–40.

Havrylenko, T. L. (2020). Pryntsypy pochatkovoi osvity v konteksti shkilnoi reformy v Ukraini 1954–1964 rr. [Principles of primary education in the context of school reform in Ukraine 1954–1964]. New Inception, 1, 60–71.

Havrylenko, T. L. (2019). Rozvytok pochatkovoi osvity v Ukraini u druhii polovyni ХХ – na pochatku ХХІ stolittia: istoryko-pedahohichnyi aspekt : monohrafiia [Development of primary education in Ukraine in the second half of the XX – beginning of the XXI century: historical and pedagogical aspect: monograph]. Kyiv, Ukraine : Feniks.

Hihiienichni vymohy do orhanizatsii rezhymu dnia v shkolakh (hrupakh) z prodovzhenym dnem (instruktyvno-metodychnyi lyst) [Hygienic requirements for the organization of the daily routine in schools (groups) with an extended day (instructional and methodical letter)] (1963). Zbirnyk nakaziv ta instruktsii Ministerstva osvity Ukrainskoi RSR, 2, 15–22.

Korsun, H. P., Naida, K. D., Levina, E. Yu. (1963). My – za! [We – for!]. Radianska shkola, 10, 86-87.

Kukhta, A. M. (1964). Nastupnist u roboti pochatkovykh i serednikh klasiv [Continuity in the work of primary and secondary classes]. Radianska shkola, 1, 36–38.

Navchalni plany vosmyrichnykh i serednikh shkil z ukrainskoiu movoiu navchannia na 1960/61 navchalnyi rik [Curricula of eight-year and secondary schools with the Ukrainian language of instruction for the 1960/61 academic year] (1960). Zbirnyk nakaziv ta instruktsii Ministerstva osvity Ukrainskoi RSR, 19/20, 2–8.

Polozhennia pro vosmyrichnu shkolu : zatv. postanovoiu Rady Ministriv URSR vid 16 serp. 1960 r. № 1337 [Regulations on the eight-year school: approved. Resolution of the Council of Ministers of the USSR of 16 August. 1960 № 1337] (1960). Zbirnyk nakaziv ta instruktsii Ministerstva osvity Ukrainskoi RSR, 17/18, 2–10.

TsDAVO Ukrainy – CSASBG of Ukraine. F. 5127. Op. 1. Spr. 356. 123 ark.

Pro zminu strokiv tryvalosti vesnianykh kanikul i zakinchennia navchalnykh zaniat v pochatkovykh, semyrichnykh i serednikh shkolakh URSR : nakaz M-va osvity URSR vid 8 hrud. 1954 r. № 534 [On changing the duration of spring break and the end of classes in primary, seven-year and secondary schools of the USSR: the order of the Ministry of Education of the USSR from 8 December. 1954 № 534] (1954). Zbirnyk nakaziv ta rozporiadzhen Ministerstva osvity Ukrainskoi RSR, 22, 19–20.

Pro zmitsnennia zviazku shkoly z zhyttiam i pro dalshyi rozvytok systemy narodnoi osvity v Ukrainskii RSR: Zakon Ukrainskoi RSR vid 17 kvit. 1959 r. [On strengthening the connection between school and life and on the further development of the system of public education in the Ukrainian SSR: Law of the Ukrainian SSR of April 17, 1959] (1969). Zbirnyk nakaziv ta instruktsii Ministerstva osvity Ukrainskoi RSR, 8, 2–14.

Pro komplektuvannia klasiv zahalnoosvitnikh shkil uchniamy : lyst M-va osvity URSR vid 16 kvit. 1957 r. № 41-01/№18-35/568 [About acquisition of classes of comprehensive schools by pupils: the letter of the Ministry of Education of the Ukrainian SSR from April 16. 1957 № 41-01 / №18–35 / 568] (1957). Zbirnyk nakaziv ta rozporiadzhen Ministerstva osvity Ukrainskoi RSR, 1957, 6/7, 45–46.

Pro poriadok roboty shkil v subotu i v peredsviatkovi dni : lyst M-va osvity URSR vid 13 kvit. 1956 r. № 20– 89/u [About the order of work of schools on Saturday and on pre-holiday days: the letter of the Ministry of Education of the USSR from April 13. 1956 № 20–89 / y] (1956). Zbirnyk nakaziv ta rozporiadzhen Ministerstva osvity Ukrainskoi RSR, 9, 22.

Pro seriozni nedoliky v komplektuvanni pochatkovykh, semyrichnykh i serednikh shkil URSR uchniamy : nakaz M-va osvity URSR vid 8 liut. 1955 r. № 42 [About serious shortcomings in staffing of primary, sevenyear and secondary schools of the USSR with students: the order of the Ministry of Education of the USSR from February 8. 1955 № 42] (1955). Zbirnyk nakaziv ta rozporiadzhen Ministerstva osvity Ukrainskoi RSR, 5, 7.

Pro stan komplektuvannia klasiv uchniamy v shkolakh Ukrainskoi RSR : nakaz M-va osvity URSR vid 4 zhovt. 1961 r. № 208 [On the state of staffing of classes in schools of the Ukrainian SSR: the order of the Ministry of Education of the USSR of October 4. 1961 № 208] (1961). Zbirnyk nakaziv ta instruktsii Ministerstva osvity Ukrainskoi RSR, 21, 5–6.

TsDAVO Ukrainy – CSASBG of Ukraine. F. 5127. Op. 1. Spr. 493. 106 ark.

TsDAVO Ukrainy – CSASBG of Ukraine. F. 5127. Op. 1. Spr. 410. 69 ark.

Chepeliev, V. I. (1963). Za dalshe udoskonalennia roboty 1–4 klasiv [For further improvement of 1-4 grades]. Radianska shkola, 2, 47–53.

Downloads

Опубліковано

24.01.2024