ОРГАНІЗАЦІЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ У ПЕРІОД РЕФОРМУВАННЯ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ (1954–1964)
Ключові слова:
організація освітнього процесу, початкова школа, молодші школярі, реформування загальної середньої освіти, УкраїнаАнотація
Мета роботи – визначити й схарактеризувати особливості організації освітнього процесу в початковій школі у період реформування загальної середньої освіти в Україні 1954–1964 рр. задля отримання нового історико-педагогічного знання та врахування попереднього досвіду у процесі творення Нової української школи.
Методологічну основу дослідження становлять джерелознавчий (надав можливість визначити та проаналізувати різні типи джерел, де висвітлюються питання організації освітнього процесу в початковій школі в обраних хронологічних межах), історіографічний (сприяв виявленню стану проблеми в історико-педагогічній науці), а також гносеологічні принципи історизму, об’єктивності, поєднання історичного і логічного, системності. Для реалізації мети дослідження використано комплекс методів: загальнонаукові (аналіз, синтез, порівняння, систематизація, узагальнення), історикоструктурний, історико-генетичний, порівняльно-зіставний.
Наукова новизна полягає у тому, що в дослідженні визначено та системно висвітлено специфіку організації освітнього процесу в початковій школі в обраних хронологічних межах, а саме: структуру та тривалість навчального року, наповнюваність початкових класів, організацію навчального дня молодших школярів, організацію викладання навчальних предметів.
Висновки. У період реформування загальної середньої освіти в Україні 1954–1964 рр. на державному та науковому рівнях здійснювання пошук оптимальної організації освітнього процесу в початковій школі. Позитивно, що зміни в структурі та тривалості навчального року, організації навчального дня молодших школярів здійснювалися з урахуванням їхніх вікових особливостей. Схвально оцінюємо актуалізацію питання щодо оптимальної організації викладання у ІV класах (уведення циклової, предметної та класнопредметної систем навчання); передачі викладання у початкових класах співів, малювання та фізкультури вчителям-предметникам. Водночас навчання молодших школярів у кілька змін, велику наповнюваність класів, перевантаження учителів початкових класів відносимо до недоліків.
Посилання
Berezivska, L. D. (2008). Reformuvannia shkilnoi osvity v Ukraini u ХХ stolitti [Reforming school education in Ukraine in the 20th century]. Kyiv, Ukraine : Bohdanova A. M.
Havrylenko, T. L. (2014). Hosudarstvennaia polytyka otnosytelno nachalnoho obrazovanyia v Ukraynskoi SSR (1954–1964 rr.) [State policy regarding primary education in the Ukrainian SSR (1954–1964)]. Almanakh sovremennoi nauky i obrazovanyia – Almanac of modern science and education, 4, 36–40.
Havrylenko, T. L. (2020). Pryntsypy pochatkovoi osvity v konteksti shkilnoi reformy v Ukraini 1954–1964 rr. [Principles of primary education in the context of school reform in Ukraine 1954–1964]. New Inception, 1, 60–71.
Havrylenko, T. L. (2019). Rozvytok pochatkovoi osvity v Ukraini u druhii polovyni ХХ – na pochatku ХХІ stolittia: istoryko-pedahohichnyi aspekt : monohrafiia [Development of primary education in Ukraine in the second half of the XX – beginning of the XXI century: historical and pedagogical aspect: monograph]. Kyiv, Ukraine : Feniks.
Hihiienichni vymohy do orhanizatsii rezhymu dnia v shkolakh (hrupakh) z prodovzhenym dnem (instruktyvno-metodychnyi lyst) [Hygienic requirements for the organization of the daily routine in schools (groups) with an extended day (instructional and methodical letter)] (1963). Zbirnyk nakaziv ta instruktsii Ministerstva osvity Ukrainskoi RSR, 2, 15–22.
Korsun, H. P., Naida, K. D., Levina, E. Yu. (1963). My – za! [We – for!]. Radianska shkola, 10, 86-87.
Kukhta, A. M. (1964). Nastupnist u roboti pochatkovykh i serednikh klasiv [Continuity in the work of primary and secondary classes]. Radianska shkola, 1, 36–38.
Navchalni plany vosmyrichnykh i serednikh shkil z ukrainskoiu movoiu navchannia na 1960/61 navchalnyi rik [Curricula of eight-year and secondary schools with the Ukrainian language of instruction for the 1960/61 academic year] (1960). Zbirnyk nakaziv ta instruktsii Ministerstva osvity Ukrainskoi RSR, 19/20, 2–8.
Polozhennia pro vosmyrichnu shkolu : zatv. postanovoiu Rady Ministriv URSR vid 16 serp. 1960 r. № 1337 [Regulations on the eight-year school: approved. Resolution of the Council of Ministers of the USSR of 16 August. 1960 № 1337] (1960). Zbirnyk nakaziv ta instruktsii Ministerstva osvity Ukrainskoi RSR, 17/18, 2–10.
TsDAVO Ukrainy – CSASBG of Ukraine. F. 5127. Op. 1. Spr. 356. 123 ark.
Pro zminu strokiv tryvalosti vesnianykh kanikul i zakinchennia navchalnykh zaniat v pochatkovykh, semyrichnykh i serednikh shkolakh URSR : nakaz M-va osvity URSR vid 8 hrud. 1954 r. № 534 [On changing the duration of spring break and the end of classes in primary, seven-year and secondary schools of the USSR: the order of the Ministry of Education of the USSR from 8 December. 1954 № 534] (1954). Zbirnyk nakaziv ta rozporiadzhen Ministerstva osvity Ukrainskoi RSR, 22, 19–20.
Pro zmitsnennia zviazku shkoly z zhyttiam i pro dalshyi rozvytok systemy narodnoi osvity v Ukrainskii RSR: Zakon Ukrainskoi RSR vid 17 kvit. 1959 r. [On strengthening the connection between school and life and on the further development of the system of public education in the Ukrainian SSR: Law of the Ukrainian SSR of April 17, 1959] (1969). Zbirnyk nakaziv ta instruktsii Ministerstva osvity Ukrainskoi RSR, 8, 2–14.
Pro komplektuvannia klasiv zahalnoosvitnikh shkil uchniamy : lyst M-va osvity URSR vid 16 kvit. 1957 r. № 41-01/№18-35/568 [About acquisition of classes of comprehensive schools by pupils: the letter of the Ministry of Education of the Ukrainian SSR from April 16. 1957 № 41-01 / №18–35 / 568] (1957). Zbirnyk nakaziv ta rozporiadzhen Ministerstva osvity Ukrainskoi RSR, 1957, 6/7, 45–46.
Pro poriadok roboty shkil v subotu i v peredsviatkovi dni : lyst M-va osvity URSR vid 13 kvit. 1956 r. № 20– 89/u [About the order of work of schools on Saturday and on pre-holiday days: the letter of the Ministry of Education of the USSR from April 13. 1956 № 20–89 / y] (1956). Zbirnyk nakaziv ta rozporiadzhen Ministerstva osvity Ukrainskoi RSR, 9, 22.
Pro seriozni nedoliky v komplektuvanni pochatkovykh, semyrichnykh i serednikh shkil URSR uchniamy : nakaz M-va osvity URSR vid 8 liut. 1955 r. № 42 [About serious shortcomings in staffing of primary, sevenyear and secondary schools of the USSR with students: the order of the Ministry of Education of the USSR from February 8. 1955 № 42] (1955). Zbirnyk nakaziv ta rozporiadzhen Ministerstva osvity Ukrainskoi RSR, 5, 7.
Pro stan komplektuvannia klasiv uchniamy v shkolakh Ukrainskoi RSR : nakaz M-va osvity URSR vid 4 zhovt. 1961 r. № 208 [On the state of staffing of classes in schools of the Ukrainian SSR: the order of the Ministry of Education of the USSR of October 4. 1961 № 208] (1961). Zbirnyk nakaziv ta instruktsii Ministerstva osvity Ukrainskoi RSR, 21, 5–6.
TsDAVO Ukrainy – CSASBG of Ukraine. F. 5127. Op. 1. Spr. 493. 106 ark.
TsDAVO Ukrainy – CSASBG of Ukraine. F. 5127. Op. 1. Spr. 410. 69 ark.
Chepeliev, V. I. (1963). Za dalshe udoskonalennia roboty 1–4 klasiv [For further improvement of 1-4 grades]. Radianska shkola, 2, 47–53.