ВПЛИВ ТЕМПЕРАМЕНТУ ЛЕГКОАТЛЕТІВ-СПРИНТЕРІВ НА ЇХНЮ ЗМАГАЛЬНУ ДІЯЛЬНІСТЬ

Автор(и)

  • Н. А. Кулик Кандидат наук фізичного виховання та спорту, доцент, доцент кафедри теорії та методики спорту, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка (м. Суми, Україна) https://orcid.org/0000-0001-7319-3753
  • Н. М Скачедуб Старший викладач кафедри теорії та методики спорту, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка (м. Суми, Україна) https://orcid.org/0000-0002-2249-4203

Ключові слова:

спортсмен, передстартовий стан спортсменів, психологічний стан, темперамент, тренувальні заняття, методика

Анотація

Мета роботи – пошук шляхів покращення психологічного стану легкоатлетівспринтерів, які тренуються в дитячо-юнацьких спортивних школах.

Методологія статті складається зі здійсненого викладу результатів теоретичних досліджень щодо визначення сучасних наукових особливостей психологічної підготовки особистості спортсмена.

Наукова новизна. Наведені результати впливу розробленої та експериментально обґрунтованої спеціальної «методики ментального тренінгу» для спортсменів, які займалися даним видом спорту, з урахуванням його специфіки на тренування в дитячоюнацьких спортивних школах. Діагностика якостей легкоатлетів здійснювалася до та після впровадження спеціальної «методики ментального тренінгу». Її програму було розроблено конкретно для спортсменів, які займалися даним видом спорту з урахуванням його специфіки. Психологічна підготовка легкоатлетів-спринтерів здійснювалася упродовж дев’яти місяців по 30 хв. Методика ментального тренінгу легкоатлетів–спринтерів складалася з таких засобів: аутогенного тренування, ідеомоторного тренування, розумових репетицій, ментального іматотренінгу, психотренінгу вольової уваги.

Висновки. Використання різних за змістом варіантів аутогенного тренування й саморегуляції дали змогу досягнути високих результатів спортсменам з різними властивостями нервової системи й темпераменту. А для осіб із сильною нервовою системою, низькотривожних, емоційно незбудливих у змагальних умовах найбільший ефект мають прийоми мобілізації та стимуляції. Для осіб зі слабкою нервовою системою, високотривожних й емоційно збудливих найбільший позитивний ефект мають варіанти впевненості у своїх силах, алгоритмізація (програмування) їхньої спортивної діяльності. Визначено, що одним із важливих факторів, які визначають передстартовий стан спортсменів, є рівень розвитку вольових якостей і є актуальним з огляду на підтримання передстартового психологічного стану спортсменів на належному рівні

Downloads

Опубліковано

06.03.2024

Номер

Розділ

БІОМЕХАНІЧНІ, ПЕДАГОГІЧНІ, МЕДИКО-БІОЛОГІЧНІ ТА ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ ТА СПОРТУ