РОЛЬ ПАРАМЕТРІВ ПОРЯДКУ В ПРОЦЕСІ ПЕДАГОГІЧНОЇ ВЗАЄМОДІЇ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
Ключові слова:
початкова школа, педагогічна взаємодія, атрактор, параметри порядку, м’яке управлінняАнотація
У статті обґрунтовано сутність педагогічної взаємодії, значення атракторів початкової школи як педагогічної системи в цій взаємодії, розкрито роль параметрів порядку в освітньому процесі на першому ступені загальної середньої освіти. У результаті аналізу наукових досліджень з’ясовано сутність м’якого управління, значення параметрів порядку в ньому.
Метою цієї статті є розкриття ролі параметрів порядку в педагогічній взаємодії, що реалізується в початковій школі; з’ясування специфіки їх утворення та механізму функціонування; обґрунтування сутності м’якого управління.
Методологія. Методологічну основу статті становлять: принципові положення теорії пізнання – науковість, діалектичність, когерентність; основні положення психологопедагогічної науки щодо демократизації, гуманізації, індивідуалізації освітнього процесу; ключові ідеї педагогічної синергетики як наукового напряму пізнання, що ґрунтується на законах і закономірностях самоорганізації освітніх систем.
Наукова новизна полягає в тому, що вперше обґрунтовано сутність і значення атракторів, параметрів порядку, м’якого управління в педагогічній взаємодії в контексті початкової школи.
Висновки. Початкова школа – це складна педагогічна система, визначальними елементами якої є вчитель та учні. Її функціонування відбувається на основі когерентної взаємодії всіх елементів, що здійснюється в напрямку означеного атрактора. Ефективність педагогічної взаємодії у початковій школі залежить, насамперед, від керівного елемента – учителя. Саме педагог здійснює управління педагогічним процесом, задає параметри порядку або спільно з учнями їх формує. У педагогічній взаємодії найефективнішим є м’яке управління, що дає можливість максимально врахувати тенденції розвитку як учнів, так і всієї педагогічної системи, сприяє розвитку творчості, ініціативності, новаторства в освіті тощо.
Посилання
Andreyeva, G. M. (1994). Sotsialnaia psihologia: uchebnik dlia vuzov [Social Psychology: Textbook for Higher Education Institutions]. Moscow, Russia: Nauka.
Budanov, V. G. (2006). Metodologia i printsypy sinergetiky [Methodology and Principles of Synergetics]. Filosofia osvity – Philosophy of education. No. 1(3).
Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy [Large Explanatory Dictionary of Modern Ukrainian]. (2004). Busel, V. T. (Ed). Kyiv, Irpin’, Ukraine: VTF «Perun». Retrieved from https://archive.org/details/velykyislovnyk.
Vlasova, O. I. (2005). Pedahohichna psykholohia: navchalnyi posibnyk [Pedagogical Psychology: Textbook]. Kyiv, Ukraine: Lybid’.
Honcharenko, S. U. (1997). Ukrainskyi pedahohychnyi slovnyk [Ukrainian Pedagogical Dictionary]. Kyiv, Ukraine: Lybid’.
Yerohin, S. A. (2001). Sinergeticheskaya paradigma sovremennoi economicheskoi teorii [Sinergetic Paradigm of Modern Economic Theory]. Aktualni problemy ekonomiky – Current Economic Problems. No. 1–2. Retrieved from https://nam.kiev.ua/ape/n_01_1-2/yerokhin.htm.
Kniazeva, E. N., Kurdiumov, S. P. (2007). Osnovaniia sinergetiki. Chelovek, konstruiruiushchiy sebia i svoio budushcheie. Izdaniie. 2, stereotipnoie [The Basis of Sinergetics. The Person Constructing himself/herself and his/her Own Future]. Publication 2, stereotypical. Moscow, Russia: KomKniga.
Kolominskyi, Ya. L. (1991). Izucheniie pedagogicheskogo vzaimodeystviia [Studying Pedagogical Interaction]. Sovetskaia pedagogika – Soviet Pedagogy, No. 10.
Lutai, V. S. (1996). Filosofiia suchasnoyi osvity: navchalnyi posibnyk [Philosophy of Modern Education: Textbook]. Kyiv, Ukraine: Tsentr «Mahistr-S».
Matviyenko, O. V. (2010). Teoretychni aspekty zabezpechennia pedahohichnoi vzaiemodii u navchalnovykhovnomu protsesi shkoly [Theoretical Aspects of Providing Pedagogical Interaction in the Educational Process of School]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seria: Pedahohika – Scientific Notes of Ternopil National Pedagogical Volodymyr Hnatyuk University. Series: Pedagogy. Ternopil, Ukraine. No 3. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NZTNPU_ped_2010_3_3.
Slovnyk bazovykh poniat z kursu «Pedahohika»: navchalnyi posibnyk dlia studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv: vydannia 2, dopovnene i pereroblene [Dictionary of Basic Concepts from the Course "Pedagogy": Textbook for Higher Education Institution Students: Publication 2, Supplemented and Revised]. (2014). Antonova, O. Ye. (Ed.) Zhytomyr, Ukraine: Publication company Zhytomyr State Ivan Franko University ZhDU imeni Ivana Franka. (2020, July 27) Retrieved from: https://cutt.ly/qsONCm2.
Fidkevych, O. L. & Bakulina, N. V. (2019). Nova ukrainska shkola: teoriia i praktyka formuvalnoho otsiniuvannia u 1-2 klasakh zakladiv zahalnoyi serednoyi osvity: navchalno-metodychnyi posibnyk [New Ukrainian School: Theory and Practice of Formative Assessment in Grades 1-2 of General Secondary Education Institutions: Textbook]. Kyiv, Ukraine: Heneza.
Shapar, V. B. (2004). Psykholohichnyi tlumachnyi slovnyk [Psychological Explanatory Dictionary]. Kharkiv, Ukraine: Prapor.
Ben-Shahar, T. (2007). Happier: Learn the Secrets to Daily Joy and Lasting Fulfillment. New York: McGraw-Hill Education, 192 p.
Knyazeva, H. and Haken, H. (2000). Arbitrariness in Nature: Synergetics and Evolutionary Laws of Prohibition. Journal for General Philosophy of Sciences. Vol. 31. No 1. P. 57–73.