НАУКОВІ ПІДХОДИ ДО ВИВЧЕННЯ ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ ГРОМАДЯНСЬКОЇ ЗРІЛОСТІ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ
Ключові слова:
громадянська освіта, громадянськість, громадянська гідність, громадянська компетентність, громадянська відповідальність, громадянська зрілістьАнотація
У статті аналізуються наукові підходи сучасних науковців, які спираються на погляди вітчизняного видатного педагога В. Сухомлинського, до вивчення проблеми формування громадянської зрілості, громадянськості, громадянської компетентності, громадянської відповідальності у процесі професійної підготовки майбутнього вчителя. Авторами здійснена спроба обґрунтування процесу формування громадянської зрілості у майбутніх вчителів.
Мета статті – проаналізувати процес формування громадянської зрілості у майбутніх вчителів.
Методологія базується на загальних принципах та базових сучасних положеннях педагогічної науки, психології, і відображає взаємозв’язок методологічних підходів до вивчення наукових та методичних поглядів вітчизняних вчених на проблему громадянської зрілості.
Наукова новизна: обґрунтовано, що громадянська зрілість є наслідком формування громадянської компетентності майбутнього вчителя; подальшого розвитку набув процес вивчення громадянської компетентності як соціального явища.
Висновки. 1. Громадянська освіта – це формування свідомого громадянина, патріота, професіонала – людини, якій притаманні особистісні якості й риси характеру, світогляд і спосіб мислення, почуття, вчинки та поведінка, спрямовані на саморозвиток та розвиток демократичного громадянського суспільства в Україні. 2. Громадянськість – це духовноморальна цінність, світоглядна і психологічна характеристика особи, що визначає її обов’язок і відповідальність перед співвітчизниками та Батьківщиною. 3. Громадянська компетентність має спиратися в процесі на громадянські цінності й не може реалізовуватися поза системою ціннісних орієнтацій та здійснюється тільки в спільній діяльності тих, хто вчить і вчиться. 4. Громадянська відповідальність – це інтелектуальні взаємостосунки, ідейно-виховні стосунки, трудові стосунки, в яких втілюються громадянські ідеї, конкретної праці, самодіяльно-творчі та ігрові взаємини. 5. Громадянська зрілість характеризується соціальними цінностями (патріотизмом, інтернаціоналізмом, відповідальністю, обов’язком, відданістю державі) та якостями особистості (цілеспрямованістю, організованістю, самостійністю, працьовитістю, наполегливістю).