НАУКОВІ ПІДХОДИ ДО ВИВЧЕННЯ ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ ГРОМАДЯНСЬКОЇ ЗРІЛОСТІ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ

Автор(и)

  • І. В. Бужина Доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри сімейної і соціальної педагогіки і психології, Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» (Одеса, Україна) https://orcid.org/0000-0002-7455-2794
  • О. А. Галіцан Кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки, Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» (Одеса, Україна) https://orcid.org/0000-0002-6964-3974
  • М. Б. Імерідзе Кандидат педагогічних наук, докторант, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка (Чернігів, Україна) https://orcid.org/0000-0002-1249-5018

Ключові слова:

громадянська освіта, громадянськість, громадянська гідність, громадянська компетентність, громадянська відповідальність, громадянська зрілість

Анотація

У статті аналізуються наукові підходи сучасних науковців, які спираються на погляди вітчизняного видатного педагога В. Сухомлинського, до вивчення проблеми формування громадянської зрілості, громадянськості, громадянської компетентності, громадянської відповідальності у процесі професійної підготовки майбутнього вчителя. Авторами здійснена спроба обґрунтування процесу формування громадянської зрілості у майбутніх вчителів.

Мета статті – проаналізувати процес формування громадянської зрілості у майбутніх вчителів.

Методологія базується на загальних принципах та базових сучасних положеннях педагогічної науки, психології, і відображає взаємозв’язок методологічних підходів до вивчення наукових та методичних поглядів вітчизняних вчених на проблему громадянської зрілості.

Наукова новизна: обґрунтовано, що громадянська зрілість є наслідком формування громадянської компетентності майбутнього вчителя; подальшого розвитку набув процес вивчення громадянської компетентності як соціального явища.

Висновки. 1. Громадянська освіта – це формування свідомого громадянина, патріота, професіонала – людини, якій притаманні особистісні якості й риси характеру, світогляд і спосіб мислення, почуття, вчинки та поведінка, спрямовані на саморозвиток та розвиток демократичного громадянського суспільства в Україні. 2. Громадянськість – це духовноморальна цінність, світоглядна і психологічна характеристика особи, що визначає її обов’язок і відповідальність перед співвітчизниками та Батьківщиною. 3. Громадянська компетентність має спиратися в процесі на громадянські цінності й не може реалізовуватися поза системою ціннісних орієнтацій та здійснюється тільки в спільній діяльності тих, хто вчить і вчиться. 4. Громадянська відповідальність – це інтелектуальні взаємостосунки, ідейно-виховні стосунки, трудові стосунки, в яких втілюються громадянські ідеї, конкретної праці, самодіяльно-творчі та ігрові взаємини. 5. Громадянська зрілість характеризується соціальними цінностями (патріотизмом, інтернаціоналізмом, відповідальністю, обов’язком, відданістю державі) та якостями особистості (цілеспрямованістю, організованістю, самостійністю, працьовитістю, наполегливістю).

Downloads

Опубліковано

06.03.2024

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ З ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ ТА СПОРТУ