ПЕДАГОГІЧНІ ТЕХНОЛОГІЇ: ПОНЯТТЯ, СТРУКТУРА ТА ЗМІСТ

Автор(и)

Ключові слова:

технологія, педагогічна технологія, структура, освітні технології

Анотація

Мета: узагальнення наукових підходів щодо інтерпретації терміну «педагогічна технологія», розкриття її структури та змісту.

Методологія: Для досягнення мети дослідження та розв’язання поставлених завдань використано теоретичні методи: порівняльний аналіз педагогічної літератури з метою визначення й обґрунтування сутності феномена «педагогічна технологія»; узагальнення науково-теоретичних даних для розкриття структури педагогічної технології та її змістового наповнення.

Наукова новизна: розкрито погляди науковців щодо інтерпретації терміну «педагогічна технологія», висвітлено етапи розвитку педагогічних технологій у світовому освітньому просторі, наведено дані щодо структури та змістового наповнення педагогічних технологій.

Висновки. Наукові дані вказують на те, що у сучасній педагогічній науці та освітянській практиці педагогічна технологія функціонує в чотирьох вимірах – наукознавчому, процесуально-дієвому, процесуально-описовому та системному. У наукознавчому контексті педагогічна технологія розглядається як нова галузь педагогічного знання, предметом якої є педагогічні технології. У процесуально-дієвому контексті педагогічна технологія розуміється як реальний освітній процес, побудований за певною технологією з метою досягнення заздалегідь запланованих цілей. У процесуально-описовому контексті педагогічна технологія визначається як модель (алгоритм, конструкція, стратегія тощо) освітнього процесу, що розроблена відповідно до основних положень технологічного підходу.

Констатовано, що у сучасній освітній практиці педагогічна технологія функціонує на трьох рівнях: загально-педагогічному (технологія цілісного освітнього процесу в регіоні, на певному освітньому рівні, в освітньому закладі), предметному (технологія вивчення певного навчального предмета), модульному або локальному (технологія розв’язання окремих дидактичних, виховних або управлінських завдань тощо).

Учені вказують на те, що структура педагогічної технології містить такі взаємопов’язані елементи: концептуальну основу; змістовну та процесуальну частини.

Подано методологічні вимоги або критерії технологічності (концептуальність, системність, логічність, керованість, ефективність, відтворюваність, єдність змістової і процесуальної частин) до проектування педагогічних технологій.

Біографії авторів

М. О. Носко, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Researcher ID C-6263-2017
Scopus-Author ID 56880089100
Дійсний член (академік) НАПН України,
доктор педагогічних наук, професор, ректор,
Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

С. В. Гаркуша, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка

ResearcherID AAC-7275-2020
Scopus-Author ID 57195972217
Доктор педагогічних наук, професор,
декан факультету фізичного виховання,
Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

Г. О. Цигура, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка

ResearcherID AAC-3508-2019
Кандидат сільськогосподарських наук, доцент,
докторант кафедри педагогіки, психології та методики фізичного виховання,
Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

Посилання

Bespal'ko, V. P. (1989). Slagaemye pedagogicheskoj tehnologii [The components of pedagogical technology]. Moskva, Russia: Pedagogy.

Vitvytska, S. S. (2003). Osnovy pedahohiky vyshchoi shkoly: Metodychnyi posibnyk dlia studentiv mahistratury [Fundamentals of higher school pedagogy: a guide for graduate students]. Kyiv, Ukraine: Tsentr navchalnoi literatury.

Genecinskij, V. I. (1989). Znanija kak kategorija pedagogiki: Opyt pedagogicheskoj kognitologii [Knowledge as a category of pedagogy: The experience of pedagogical cognitology]. Leningrad, Russia: Izd-vo Leningradskogo univ.

Hryshyna, T. V. (2003). Osvitnia tekhnolohiia yak obiekt metodychnoi roboty [Educational technology as an object of methodical work]. Kharkiv, Ukraine: Osnova.

Gusinskij, Je. N., Turchaninova, Ju .I. (2000). Vvedenie v filosofiju obrazovanija [Introduction to Philosophy of Education ]. Moskva, Russia: Izdatel'skaja korporacija «Logos».

Dychkivska, I. M. (2004). Innovatsiini pedahohichni tekhnolohii [Innovative pedagogical technologies]: a textbook. Kyiv, Ukraine: Akademvydav.

Dubaseniuk, O. A. (2001). Tekhnolohichnyi pidkhid do profesiino-pedahohichnoi pidhotovky: poshuky ta perspektyvy [Technological approach to professional and pedagogical training: research and prospects]. Tekhnolohii profesiino-pedahohichnoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv: Navchalnyi posibnyk - Technologies of professional and pedagogical training of future teachers: Textbook. Ed. O. A. Dubaseniuk. Zhytomyr, Ukraine: Zhytomyr. derzh. ped.un-tet.

Klarin, M. V. (1997). Innovacii v obuchenii: Metafory i modeli: Analiz zarubezhnogo opyta [Innovation in Learning: Metaphors and Models: Analysis of Foreign Experience]. Moskva, Russia: Nauka.

Lihachev, B. M. (1996). Tehnologija uchebno-vospitatel'nogo processa. Pedagogika: Kurs lekcij [The technology of the educational process. Pedagogy: Course of lectures]. Moskva, Russia: Prometej.

Navolokova, N. P. (2009). Entsyklopediia pedahohichnykh tekhnolohii ta innovatsii [Encyclopedia of pedagogical technologies and innovations]. Kharkiv, Ukraine: Vyd. hrupa «Osnova» (Seriia «Zolota pedahohichna skarbnytsia»).

Nosko, M. O., Harkusha, S. V., Voiedilova, O. M. (2014). Zdoroviazberezhuvalni tekhnolohii u fizychnomu vykhovanni [The health-preserving technologies in physical training education]: monograph, Kyiv, Ukraine: SPD Chalchynska N.V.

Ortynskyi, V. L. Pedahohika vyshchoi shkoly. Vydy pedahohichnykh tekhnolohii [Pedagogy of high school. Types of pedagogical technologies]. Retrieved from: http://pidruchniki.com/17190512/pedagogika/vidi_pedagogichnih_tehnologiy

Ostroverkhova, N. M., Danylenko, L. I. (1995). Efektyvnist upravlinnia zahalnoosvitnoiu shkoloiu: sotsialnopedahohichnyi aspect [Effectiveness of secondary school management: socio-pedagogical aspect]: monograph, Kyiv, Ukraine.

Polenova, M. E., Mislivec', N. A. (1998). Pedagogicheskaja tehnologija [Pedagogical technology]: a textbook. Ed M. E. Polenova, N. A. Mislivec'. Belgorod, Russia: Izd-vo Belgor. gos. un-ta.

Pometun, O. I., Pobirchenko, N. S., Kobernyk, H. I., Komar, O. A., Torchynska, T. A. (2008). Interaktyvni tekhnolohii: teoriia ta metodyka [Interactive technologies: theory and methods]. Uman-Kyiv, Ukraine.

Prokopenko, I. F. (2018). Pedahohichni tekhnolohii v pidhotovtsi vchyteliv: [Pedagogical technologies in teacher training]: a textbook. Ed. I. F. Prokopenko. 3-ye vyd., dopov. i pererobl. Kharkiv, Ukraine: KhNPU.

Сelevko, G. K. (1998). Obrazovatel'nye tehnologii [Educational Technology]: a textbook. Moskva, Russia: Narodnoe obrazovanie.

Syzonenko, H. Kontseptualni zasady osvitnikh tekhnolohii [Conceptual principles of educational technologies]. Retrieved from: http://ru.osvita.ua/school/method/technol/361/

Sysoieva, S. O. (2006). Pedahohichni tekhnolohii: korotka kharakterystyka sutnisnykh oznak [Pedagogical technologies: a brief description of the essential features]. Pedahohichnyi protses: teoriia ta praktyka – Pedagogical process: theory and practice, 2, 127-131.

Smoliuk, I. O. (1999). Rozvytok pedahohichnykh tekhnolohii u vyshchykh zakladakh osvity Ukrainy [Development of pedagogical technologies in higher educational institutions of Ukraine]: Extended abstract of Doctor’s thesis. Kyiv, Ukraine.

Iarmachenko, M. D. (2001). Pedahohichnyi slovnyk [Pedagogical dictionary]. Ed. diisn. chlen APN Ukrainy Yarmachenko M. D. Kyiv, Ukraine: Pedahohichna dumka.

Downloads

Опубліковано

26.02.2024